Dispečeri iz Srbije organizuju transport u SAD, nekoliko hiljada onlajn logističara
Jedna od delatnosti u kojima Srbija ostvaruje suficit u razmeni sa svetom, i to sa skokom od 48 odsto, jeste sektor informaciono-komunikacionih tehnologija. Prema zvaničnim podacima, prošle godine vrednost izvoza je dostigla rekordne 2,69 milijardi evra, dok smo istovremeno uvezli IT usluge za 732 miliona evra. U tako dobrim rezultatima značajno je učešće i usluga dispečovanja, trejsing trekinga i drugo.
Oni su mladi, vešti u radu na kompjuteru, odlično govore engleski, a dodatno znanje španskog je prednost. Fakultet nije uslov, ali je potrebno dobro poznavanje logistike, odnosno, kako funkcionišu lanci snabdevanja.
"Mi se bavimo ovde transportom robe u Americi, odnosno logistikom. Pronalazimo robu kojoj je potreban prevoz u Americi i povezujemo ljude kojima je potreban prevoz, prevoznike, i da kažemo, pravimo ceo krug logistike, odnosno drumskog prevoza u Americi", priča Andrija Vukotić, dispečer.
Procenjuje se da u Srbiji postoji stotinak takvih firmi sa nekoliko hiljada zaposlenih. Najzahtevniji je posao dispečera koji pronalazi ture. Tu su i takozvani regruteri koji traže vozače sa američkih lista profesionalnih vozača i spajaju ih sa firmama kojima treba prevoz robe.
Ne manje važna je osoba koja 24 sata, sedam dana u nedelji, prati kamion od mesta polaska do krajnjeg odredišta, jer u slučaju da se pojavi neki problem – on odmah mora da se reši. Posebna osoba je zadužena za bezbednost i kamiona i vozača, kao i da bude ispunjena bezbednosna regulativa.
"Kada dođem na posao, prvo se proveri gde se nalaze svi kamioni, šta se desilo u toku večeri, u toku dana. Kada se to proveri, treba da se sačeka kada će koji kamion doći na koju adresu, odnosno gde treba da istovari svoju robu. Kada istovari svoju robu koristi se više različitih bordova odnosno marketa na kojima se gleda kakvih tura ima, šta je potrebno za prevoz, gde treba ukombinovati da sama roba koja se prevozi bude isplativa i za firmu, samim tim i za onoga kome je potreban prevoz“, dodaje Andrija.
Posao nije lak. Radi se i noću zbog vremenske razlike, a odgovornost je velika.
"Ovo su ipak inteligentni poslovi, gde mora mnogo da se razmišlja, kada se donose određene odluke, jer vi ipak upravljate nekakvim kamionima koji su mnogo hiljada kilometara daleko, rešavate im probleme", ističe dr Slobodan Aćimović sa Ekonomskog fakulteta.
Za mlade, ipak, smatra – dobar početak karijere.
"Na neki način bih voleo i da ih mi kao država malo bolje zaštitimo i u tom nekom radnopravnom statusu i u poreskom statusu, da su mladi ljudi u tom smislu vidljiviji i da ta grana, ja bih rekao slobodno grana logistike, praktično nazovimo je onlajn logistika u Srbiji, još više prosperira", napominje Aćimović.
Stručnjaci ocenjuju da bi ovakve vrste usluga mogle, pored transporta, da se pružaju i u nekim drugim delatnostima.
Коментари