Dogovor sa "Stelantisom" o proizvodnji električnog automobila u Kragujevcu
Postignut je dogovor o finansiranju električnog automobila koji će se proizvoditi u Kragujevcu, rekao je predsednik Srbije Aleksandar Vučić. Izvršni direktor kompanije "Stelantis" Karlos Tavares kaže da je Ugovor o dodeli sredstava podsticaja između Ministarstva privrede i "Fijat Krajsler automobila Srbije" konkretan znak za uspešniju tranformaciju te kompanije i prelazak na novu tehnologiju.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je rekao da Srbija danas počinje potpuno novu eru u investicijama i potpuno novu eru u ponašanju u budućnosti.
"Nova era počinje za nas od danas. Potpisali smo dogovor o finansiranju električnog automobila koji će se proizvoditi u Kragujevcu. Verujemo da će sada da ide tranzicioni period, do kraja 2023. godine. Već od početka 2024. godine idemo sa proizvodnjom jednog modela koji će biti u više fabrika proizvođen i sa našim modelom u trećem kvartalu 2024. godine", rekao je Vučić.
Ističe da će to biti neverovatna prilika za Srbiju da se pohvali da ima renomiranog proizvođača električnih automobila.
"Mi nismo proizvodili električne automobile i uvek bismo zaostajali za svetom u primeni novih tehnologija. Ovoga puta ići ćemo u korak sa svetom i imaćemo finalnog proizvođača modernog električnog automobila. Mogu da kažem da će automobil biti za srednju klasu, veoma popularan", istakao je predsednik Vučić.
Napominje da Srbija mora da se priprema za električne i blago hibridne automobile.
"Moramo da razmišljamo ne samo o gustini stanica za punjenje, jer kako ćemo ubediti nekoga u Babušnici ili Ljuboviji da kupi ovaj automobil, ako ne može da vidi nedaleko od kuće stanice za punjenje. Moramo da krenemo u velike promene na teritoriji naše zemlje. Moramo da izmenimo sve velike strateške planove za energiju, jer je nekoliko stvari važno po pitanju električnih automobila. To je cena, a električni automobili su značajno skuplji i uvek mnogo bolji naravno od onih sa klasičnim motorom. Moramo da obezbedimo jeftinu ili jeftiniju struju, ali da bismo to postigli, moramo da imamo više obnovljive energije", naveo je Vučić.
Da bi se to postiglo, kaže, mora se krenuti u izgradnju reverzibilnih elektrana.
"Mnogo posla je pred nama. Moramo da uradimo mnogo stvari jer 2035. neće postojati druga vozila sem električnih. Do 2030. ćemo zadržati klasične motore, a od tada samo električni. To su stvari koje nama donose ogromne promene u ekonomiji i ekologiji, ali i velike obaveze", ukazuje Vučić.
Vrednost investicije 190 miliona evra
Vučić je istakao da je vrednost investicije 190 miliona evra, a da će Republika Srbija dati svojih 48 miliona evra.
"Za nas je to strašno značajno, zbog Kragujevca, zbog cele Šumadiju, ali i zbog cele Srbije. Nije samo ključno pitanje gde ćemo koliko ljudi da imamo zaposlenih, već kakvu novu vrednost pravimo, koliko će da poraste BDP i koliko ćemo imati ljudi koji mogu da idu u korak sa naprednim tehnologijama. Mislim da je veoma važna informacija da će 'Stelantis' imati nešto manje od 80 ili 100 novih modela u svetu do 2030. godine. Onda vam je jasno kakva se revolucija priprema na automobilskom tržištu. To je od ogromnog značaja za Srbiju, u kojoj se proizvode delovi za mnoge automobilske kuće, ali kada imate finalni proizvod ,to je od posebnog značaja", napominje Vučić.
Vučić se zahvalio Karlosu Tavaresu i dodao da je srećan što je Srbija u ovim, kako je rekao, ne lakim vremenima mogla da ima ovakav dogovor.
"Fijat je sa 350 miliona evra u prvih 10 izvoznika u Srbiji. Sad idemo u tranzicioni period za 2023. godinu, a onda idemo u nešto potpuno novo što će nam dati priliku da pouzdanošću i ozbiljnim pristupom pozovemo mnoge druge da ulažu u našoj zemlji. Srbija počiva na nekoliko stubova, a jedna od njih je i konkurencija. Automobil koji ćemo praviti u Kragujevcu je lep i, naravno, električni automobil", rekao je Vučić.
Tavares: Ugovor – srž plana kompanije
Izvršni direktor "Stelantisa" Karlos Tavares rekao je nakon potpisivanja ugovora da je oduševljen i počastvovan zbog ugovora sa državom Srbijom koji sada sadrži srž za sprovođenje strateškog plana kompanije "Dare Forward 2030". "Mi zaista smo imali veoma izazovnu 2021. godinu i veoma sam ponosan na naše ljude, uključujući i fabriku ovde u Srbiji. Naša industrija se suočava sa brzom transformacijom. Veličina promena je nepoznata kada je reč o automobilskoj industriji", rekao je Tavares.
S obzirom na to, dodaje, moraju da promene tehnologiju vozila.
"Apsolutno se sve menja u automobilskoj industriji. Uveren sam i veoma srećan, jer znam da su naši ljudi spremni i usredsređeni. Poznajem konkurentnost ovoga što radimo i svaka godina koja pokazuje rezultate onoga što radimo", rekao je Tavares.
Partnerstvo sa Srbijom je, naglašava, jasan znak poverenja.
"Cena nepoverenja je veoma visoka. Mi verujemo da saradnja, globalizacija i meritokratija su prave vrednosti naše kompanije", istakao je Tavares.
Prelazak na električne tehnologije je, smatra, veliki korak.
"Ovo je na prikladan način napravljeno. Ovladali smo tehnologijom, ovo radimo u nekoliko delova sveta i bićemo svi zajedno ponosni kada vozila budu izlazila sa trake. Iskoristićemo i naše čuvene brendove da oni budu prihvaćeni na tržištu", naveo je Tavares.
Tri stvari važne za vožnju električnog automobila
Prema njegovim rečima, kada se vozi električno vozilo važne su tri stvari: da je ubrzanje veće jer je odmah dostupna snaga, da je vozilo tiše i da se vozilom bolje upravlja jer je centar ravnoteže niži.
"Na kraju krajeva, to putovanje donosi veću radost i komfor. Moramo i infrastrukturno to da podržimo. Ovo je momenat prekretnice. Možete da verujete 'Stelantisu'. Uradićemo svoj deo posla, uvereni smo da će i Srbija uraditi svoj deo posla", zaključio je Tavares.
Predsednik Vučić se prethodno sastao se u zgradi Predsedništva na Andrićevom vencu sa rukovodstvom te kompanije. Sastanku koji je počeo oko 8.30, prisustvovala je i premijerka Ana Brnabić.
"Stelantis" je multinacionalna korporacija za proizvodnju automobila formirana 2021. godine na osnovu spajanja italijansko-američkog konglomerata "Fijat Krajsler automobili" i francuske PSA grupe.
Коментари