петак, 18.01.2019, 23:45 -> 00:01
Извор: РТС
Elektronska trgovina nije bauk – kako pospešiti on-lajn kupovinu
Elektronska trgovina doprinosi razvoju mikro, malih i srednjih preduzeća i utiče na ukupan privredni rast u Srbiji. Poslednjih pet godina stopa rasta elektronske trgovine u Srbiji iznosi 10 odsto godišnje, ali to nije dovoljno, smatraju u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija. Zbog toga su osnovali međuresornu Radnu grupu koja bi trebalo da napravi Akcioni plan za unapređenje elektronske trgovine u Srbiji za ovu godinu.
Od ukupnog broja korisnika interneta u Srbiji 30 odsto kupuje preko interneta, ali više od 45 odsto korisnika interneta nikada nije kupovalo i poručivalo robu ili usluge on-lajn. Sprečavaju ih spore carinske procedure, dug rok isporuke, nepoverenje u tu vrstu trgovine, strah od on-lajn plaćanja, gubitka ličnih podataka, prevare, ali i mala kupovna moć potrošača.
"Imamo rok od narednih šest meseci u kojima očekujemo da ćemo prve preporuke za taj akcioni plan i prve mere za unapređenje oblasti elektronske trgovine doneti i nadamo se da ćemo već na osnovu toga u budžetu za sledeću godinu, a možda i iz tekuće budžetske rezerve, izdvojiti određeni novac za određene i konkretne mere", kaže Tatjana Matić, državna sekretarka Ministarstva telekomunikacija.
Elektronska trgovina nije bauk, već olakšanje kupovine. Cilj je razvijen eko-sistem elektronske trgovine sa više od pet hiljada uspešnih e-trgovaca i najmanje milion do dva miliona proizvoda. Tada bismo imali razvijeniju logistiku, jeftinije proizvode i niže provizije na plaćanja, kažu u Ministarstvu telekomunikacija.
"Razmišljamo i o nekom sistemu subvencija poštanskog saobraćaja kroz koji bi naši e-komerc trgovci zapravo mogli da dostave svoje proizvode jeftinije i brzo do potrošača u Srbiji, ali i do onih u regionu oko Srbije i time ostvare najveću prednost te trgovine", ističe Dragan Stojković, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu.
U Evropskoj uniji prosečni kupac preko interneta godišnje potroši nešto manje od 800 dolara, a kod nas deset puta manje. Zbog toga moramo da proširimo asortiman robe, pratimo želje kupaca, obučavamo e-trgovce, omogućimo sigurno plaćanje, brzu isporuku i na kraju, da za to obezbedimo stručnjake.
"Dosta sadržaja koji se tiču elektronske trgovine, informatike, digitalne agende su već uključeni i u univerzitetske programe i to je jedan od načina da unapredimo i kadrovsku infrastrukturu i da nam ojača elektronska trgovina", navodi Milan Dobrijević, načelnik Odeljenja za razvoj digitalne agende.
Kod nas se elektronski najviše kupuje odeća i sportska oprema, a u svetu knjige i video-materijal. Stručnjaci predviđaju da će se do 2030. godine više od 85 odsto preduzeća globalno baviti e-trgovinom, a 99 odsto transakcija će se obavljati elektronski. Zato je neophodno da Srbija razvija tu oblast, kako bi iskoristila sve mogućnosti za ekonomski napredak.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 2
Пошаљи коментар