Plaćen depozit za "rafale" – pre dolaska u Srbiju pored obuke pilota potrebna i promena infrastrukture
Vlada Srbija uplatila je drugu ratu avansa u iznosu od 411,75 miliona evra za nabavku novih francuskih borbenih aviona tipa "rafal". Novac je isplaćen 15 dana pre roka, a kako je ranije najavljeno, prvi avioni, od 12 naručenih, biće isporučeni Srbiji 2028. godine. Pre dolaska prvih rafala mora da se prilagodi celokupna infrastruktura aerodroma ali ili i programi za obuku pilota, kaže za RTS vojni analitičar Vlada Radulović. Potpuno je druga filozofija letenja na avionima tipa "rafal" u odnosu na avione tipa "mig" koje sada ima u upotrebi naša vojska, smatra urednik portala Tango siks.
Vojni analitičar Vlada Radulović kaže da će prilagođavanje infrastrukture potrebne za rafale biti zahtevan sa aspekta logistike i finansija.
"Prelazak sa istočne na zapadnu tehniku uz međugeneracijski jaz zahtevaće novu poletno-sletnu pistu, manevarsku površinu, hangare za smeštaj aviona koji moraju biti klimatizovani armirano-betonski, ali to podrazumeva i obuku i preobuku ne samo pilota već i svih ljudi na zemlji koji će opsluživati te avione. A sve to moraće da bude u najvećoj meri spremno pre dolaska prvih aviona. Ovde imamo potpuno novu doktrinu upotrebe tih aviona u odnosu na mig 29 koji je suštinski bio lovac, dok je rafal višenameski avion koji istovremeno može da obavlja više različitih zadataka u vazduhu", objašava Radulović.
Urednik portala Tango siks kaže da se već radi na adaptaciji manevarskog prostora i za to su opredeljena sredstva iz ministarstva odbrane. Novac za kupovinu aviona obezbeđen je još prošle godine rebalansom budžeta, plaćene su dve rate od preko 400 miliona evra, a za nabavku aviona biće plaćeno još oko 1,8 milijarde.
"To neće biti konačna cena, paket naoružanja se još dogovara, što će dodatno uvećati cenu od 2,7 milijarde evra za nabavku rafala", kaže Vojnović.
On kaže da prema rečima frncuskih kolega sama letelica nije "prekomplikovana" za upotrebu i veruje da naši piloti neće imati većih problema da se prilagode tom avionu.
"Sama obuka biće za njih u suštini rutina, biće obezbeđen i similator, a prvi put ćemo imati za konsultate bivše pilote francuskog ratnog vazduhoplovstva", rekao je Vojinović.
Vojni analitičar Vlada Radulović kaže da razmišljanje na strateški način podrazumeva planiranje nekoliko decenija unapred.
"Mora da se uradi nova organizaciona struktura, da se prilagodi i obuka na Vojnoj akademiji. Kada proizvedete pilota, odnosno iškolujete pilota na Vojnoj akademiji, on ne seda odmah u avion kao što je 'rafal', već prvo prolazi osnovnu, pa naprednu obuku, simulator...", naveo je Radulović.
Takođ, kako kaže nabavka novog školskog aviona je još jedno bitno pitanje, a prema rečima Radulovića, ima više zainteresovanih kompanija koje žele da vide svoje platforme kod nas.
Коментари