Читај ми!

Dron može da sruši avion sa 200 putnika a svima je dostupan – kako zakonski regulisati prodaju bespilotnih letelica

Pre nekoliko dana u Hrvatskoj, nesavesni operateri dronova digli su letelicu kako bi snimili požar i time sprečili kanadere da gase vatru. Iako neuporedivo manji od aviona ili helikoptera, dron i te kako može da napravi problem, pa čak i da obori drugu letelicu. U Srbiji Direktorat civilnog vazduhoplovstva jasno je precizirao Pravilnikom – ko, kada i gde može da upravlja bespilotnim letelicama, a dronovi su svima dostupni u slobodnoj prodaji.

Dron može da sruši vazduhoplov, kaže Jovica Mihailović, pilot u Helikopterskoj jedinici MUP-a.

"Da li je helikopter ili putnički avion sa 200 putnika – svejedno. Ogromna može da bude opasnost", poručuje Mihailović.

U najboljem slučaju, dron može da izazove materijalnu štetu na letelici koja košta više od deset miliona evra.

U Helikopterskoj jedinici kažu da nisu imali slučaj kao u Hrvatskoj, da više od sata čekaju kako bi se iz zone gašenja požara sklonio dron, ali su uvek obazrivi i sa drugim nadležnim institucijama deluju preventivno.

Prijava leta

Na pitanje da li su požar u kineskom tržnom centru gasili dronovima, Mihailović ističe da je bilo bespilotnih letelica, te da su upozoravali Agenciju za kontrolu leta i MUP da se sklone drugi profesionalni i amaterski dronovi.

"I u toj varijanti, bilo je nesavesnih građana koji su se trudili da naprave eksluzivu i da snime požar. Time su nama prvo ugrožavali bezbednost i ometali nas u izvršavanju naših poslova", kaže Mihailović.

Profesionalni operateri dronova dužni su da let, konkretno, maršutu i vreme prijave najmanje 14 dana ranije Direktoratu civilnog vazduhoplovstva i Ministarstvu odbrane.

Zbog čestog neodgovornog ponašanja pojedinca, nameće se pitanje: da li treba regulisati prodaju dronova. 

"Da li biste sprečili prodaju bicikala ako jedan neodgovorni pojedinac izazove nesreću tako što je vozio po auto-putu gde je izričito zabranjeno – ne bi. Ne možete da sprečite ni prodaju dronova, ali može da se uradi druga stvar: edukacijom i podizanjem svesti o odgovornom ponašanju", navodi Mirko Lazović, licencirani operater bespilotnog vazduhoplova.

Pravila i kazne

Petar Vojinović sa vazduhoplovnog portala Tango six objašnjava da operateri dronova treba da se upoznaju sa pravilima i propisima.

"To se radi preko Direktorata u našoj zemlji. Drugi deo priče je rizik da vas policija i druge snage bezbednosti mogu nekada i uhapsiti, kao što je to bila prilika u Hrvatskoj ili kazniti na razne načine", ističe Vojinović.

Kazna, koju mogu dobiti dvojica muškaraca u Hrvatskoj, koja su ometala kanadere prilikom gašenja požara je od šest meseci do pet odina.

A u Srbiji, za one koji ne poštuju Pravilnik Direktorata sledi prekršajna kazna za fizička lica do sto pedeset hiljada dinara, a za pravna do dva miliona.

петак, 22. новембар 2024.
6° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње