Dron može da sruši avion sa 200 putnika a svima je dostupan – kako zakonski regulisati prodaju bespilotnih letelica
Pre nekoliko dana u Hrvatskoj, nesavesni operateri dronova digli su letelicu kako bi snimili požar i time sprečili kanadere da gase vatru. Iako neuporedivo manji od aviona ili helikoptera, dron i te kako može da napravi problem, pa čak i da obori drugu letelicu. U Srbiji Direktorat civilnog vazduhoplovstva jasno je precizirao Pravilnikom – ko, kada i gde može da upravlja bespilotnim letelicama, a dronovi su svima dostupni u slobodnoj prodaji.
Dron može da sruši vazduhoplov, kaže Jovica Mihailović, pilot u Helikopterskoj jedinici MUP-a.
"Da li je helikopter ili putnički avion sa 200 putnika – svejedno. Ogromna može da bude opasnost", poručuje Mihailović.
U najboljem slučaju, dron može da izazove materijalnu štetu na letelici koja košta više od deset miliona evra.
U Helikopterskoj jedinici kažu da nisu imali slučaj kao u Hrvatskoj, da više od sata čekaju kako bi se iz zone gašenja požara sklonio dron, ali su uvek obazrivi i sa drugim nadležnim institucijama deluju preventivno.
Prijava leta
Na pitanje da li su požar u kineskom tržnom centru gasili dronovima, Mihailović ističe da je bilo bespilotnih letelica, te da su upozoravali Agenciju za kontrolu leta i MUP da se sklone drugi profesionalni i amaterski dronovi.
"I u toj varijanti, bilo je nesavesnih građana koji su se trudili da naprave eksluzivu i da snime požar. Time su nama prvo ugrožavali bezbednost i ometali nas u izvršavanju naših poslova", kaže Mihailović.
Profesionalni operateri dronova dužni su da let, konkretno, maršutu i vreme prijave najmanje 14 dana ranije Direktoratu civilnog vazduhoplovstva i Ministarstvu odbrane.
Zbog čestog neodgovornog ponašanja pojedinca, nameće se pitanje: da li treba regulisati prodaju dronova.
"Da li biste sprečili prodaju bicikala ako jedan neodgovorni pojedinac izazove nesreću tako što je vozio po auto-putu gde je izričito zabranjeno – ne bi. Ne možete da sprečite ni prodaju dronova, ali može da se uradi druga stvar: edukacijom i podizanjem svesti o odgovornom ponašanju", navodi Mirko Lazović, licencirani operater bespilotnog vazduhoplova.
Pravila i kazne
Petar Vojinović sa vazduhoplovnog portala Tango six objašnjava da operateri dronova treba da se upoznaju sa pravilima i propisima.
"To se radi preko Direktorata u našoj zemlji. Drugi deo priče je rizik da vas policija i druge snage bezbednosti mogu nekada i uhapsiti, kao što je to bila prilika u Hrvatskoj ili kazniti na razne načine", ističe Vojinović.
Kazna, koju mogu dobiti dvojica muškaraca u Hrvatskoj, koja su ometala kanadere prilikom gašenja požara je od šest meseci do pet odina.
A u Srbiji, za one koji ne poštuju Pravilnik Direktorata sledi prekršajna kazna za fizička lica do sto pedeset hiljada dinara, a za pravna do dva miliona.
Коментари