RATEL: Mobilni operatori poboljšali usluge, blizu smo evropskog vrha
MTS, A1 i Jetel ostvarili su poboljšanje kvaliteta usluga u Srbiji i približili se gornjem standardu mobilnih operatora u evropskim zemljama koje su već uvele 5G tehnologiju, ukazuje analiza RATEL-a. Prostor za napredak je u pružanju usluga u železničkom saobraćaju. Branko Mirković, predstavnik RATEL-a, kaže za RTS da je cilj istraživanja bio da korisnici imaju nezavisan pristup informacijama, a operatori uvid gde mogu da unaprede usluge.
Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL) je u periodu od septembra do decembra 2023. godine sprovelo uporedna merenja i analizu parametara kvaliteta usluga mobilnih komunikacionih mreža sva tri operatora (MTS, A1, Jetel) mobilnih elektronskih komunikacionih mreža – "benčmark" mobilnih mreža.
Rukovodilac službe za mreže, usluge i elektronsku opremu u RATEL-u Branko Mirković kaže za RTS da je krajnji cilj istraživanja da korisnici na objektivan i nezavisan način imaju uvid u kvalitet usluga koje pružaju mobilni operatori u Srbiji.
Opisuje da je strategija merenja i analize ozbiljna i da proces traje najmanje tri meseca, a da mu prethodi angažovanje nezavisnih evropskih agencija koje sprovode istraživanje na terenu.
"Kako to izgleda u praksi? Vozila u kojima je postavljena merna oprema idu kroz Srbiju unapred definisanim rutama. Oprema je identična za sva tri mobilna operatora i istovremeno se mere različiti parametri koji utiču na usluge koje se pružaju krajnjim korisnicima", navodi Mirković.
Kako i gde se sprovodi analiza
Merenjima su obuhvaćeni gradovi, putevi i železničke pruge širom Srbije, a sprovode se već sedam godina.
Mirković ističe da je ovogodišnji projekat najobimniji i da je analizom obuhvaćeno 55 gradova, 17.000 kilometara puteva, i više od 1600 kilometara pruga.
Metodologija merenja podrazumeva da se analiziraju kvaliteti prenosa govornih usluga i prenosa podataka, a raspodeljena su prema različitim gradovima, putevima i prugama.
"Gradovi mogu biti mali, srednji i veliki, a postoje i komplementarne zone ili 'hotspotovi', gde ima mnogo korisnika, poput Beograda, Novog Sada ili Niša. Tako je i u slučaju železničkih pruga. Putevi su podeljeni na auto-puteve, glavne i ruralne puteve", pojašnjava predstavnik RATEL-a.
Rezultati odlični, prostor za napredak u železničkom saobraćaju
Sagovornik RTS-a navodi da je u ovogodišnjoj analizi primetan trend porasta kvaliteta usluga koju MTS, A1 i Jetel pružaju krajnjim korisnicima.
Svi operatori zadovoljavaju kriterijume analize u slučaju govornih usluga, dok su MTS i A1 postigli skoro identične rezultate.
"Prostor za napredak je u polju železničkih koridora, gde su rezultati ispod očekivanih nivoa. Nadam se da će nešto da učine u narednom periodu po tom pitanju, pogotovo što je sve više železničkih koridora", smatra Mirković.
Naglašava da je iz godine u godinu vidljiv napredak operatora, a kada se izvede srednji prosek za 2023. godinu, odstupanje od teorijski maksimalnog rezultata (100 bodova/procenata) je oko 10 odsto, što je gornji rang u poređenju sa evropskim zemljama.
"Ako sam rekao da je svrha rezultata da korisnici imaju nezavisan pristup informacijama o kvalitetu usluga operatora, tako i sami operatori iz ovih analiza mogu da zaključe gde mreže rade dobro, a gde treba da se unapredi i promeni način rada", zaključuje Branko Mirković iz RATEL-a u razgovoru sa RTS.
Коментари