Da se letovanje ne pretvori u noćnu moru - bolje je da kaznu za prekršaj u inostranstvu platite odmah
Vreme je godišnjih odmora, a gde god da se putuje automobilom, kršenje saobraćajnih propisa vozače svuda košta. Petar Veličković, novinar, koji već godinama prati ovu temu, pored upozorenja vozačima da obavezno poštuju saobraćajne propise u inostranstvu, savetuje da, ako naprave prekršaj odmah i plate kaznu. U protivnom bi, ističe mogli da se nađu na crnoj listi zabrane ulaska u zemlje EU. Potrebno je i da se vozači na vreme informišu o posebnim zahtevima zemalja u kojima voze, pa tako im kroz Grčku ako nose naočare s dioptrijom trebaju i rezervne.
Petar Veličković upozorava vozače da je obavezno da poštuju saobraćajne propise i u našoj zemlji, ali posebno u inostranstvu, jer može da dođe do brojnih neprilika koje će narušiti tu harmoniju godišnjeg odmora.
U Grčkoj ili u Hrvatskoj, gde naši građani najviše odlaze, situacije su slične kao i kod nas.
"U našoj zemlji ima tih policijskih automobila bez obeležja, tzv. presretača. Njih imaju u inostranstvu, gotovo u svim zemljama na koje naši putnici tradicionalno idu. Crna Gora, Bosna i Hercegovina, Slovenija, Italija i naročito u državama članicama Evropske unije postoji veći broj tih kamera za video nadzor", ističe novinar.
Posebno opominje vozače da ne treba da se opuštaju na putevima u inostranstvu ukoliko nema patrola, saobraćajne policije, jer to ne znači da neće biti kažnjeni, već naprotiv. Vrlo je moguće da ih kamere snime u prekršaju i da im kazna stigne kasnije na kućnu adresu.
Dodaje i da zakoni u Hrvatskoj ili u Bosni i Hercegovini propisuju mogućnost privremenog pa i trajnog oduzimanja vozila. Međutim, to je za njihove vozače koji su uhvaćeni u nekom težem prekršaju, a već su ranije kažnjavani za neke prekršaje koji su suprotnosti sa zakonom o bezbednosti saobraćaja.
To se, precizira, ne odnosi na naše državljane koji su u tranzitu.
"Znači, može da nas zaustavi saobraćajna patrola na putu, da eventualno vozaču koji ima prekršaj napiše kaznu ili prekršajni nalog.
Izgubljena dokumenta i tablice u Grčkoj
Događa se, nažalost da se našim vozačima oduzmu i tablice s automobilima. Veličković kaže da su to u Grčkoj najčešće slučajevi nepropisnog parkiranja, za koje je zaprećena kazna od 40 do 80 evra.
"Čuli smo za slučaj preko društvenih mreža čoveka koji je ostao bez dokumenta i bez tablica zbog preticanja preko duple pune linije. U takvim situacijama prvo što moramo da uradimo jeste da se ta kazna plati u najbližoj pošti. Grčki policajci obavezno ostavljaju neki papirić na prednjem vetrobranskom staklu, najčešće kod brisača. S tim papirićima se onda ide u lokalnu policijsku stanicu i traži se povraćaj, to je dokaz zapravo, uplate, i traži se povraćaj tablica", objašnjava Veličković.
Savetuje i da naši vozači u Grčkoj povedu sa sobom nekog lokalca, meštanina koji bi mogao da im pomogne. Nije često, ali ukazuje da se dešava da grčka policija jednostavno oduzme vozačku i saobraćajnu dozvolu na određeni vremenski period.
To može biti do 20 dana za saobraćajnu dozvolu, a da onda ta dokumenta pošalje konzulatu Srbije.
A to onda znači da ljudi upadaju u ozbiljne neprilike, jer moraju da traže alternativni način da se vrate kući.
Šta treba u Grčkoj, a ne treba u Severnoj Makedoniji
Međutim, navodi i da svaka država ima neke svoje specifičnosti.
"Recimo, u Severnoj Makedoniji nije potreban protivpožarni aparat, ali u Grčkoj jeste. U Grčkoj je takođe potrebno da vozači koji imaju dioptriju, imaju sa sobom rezervni par naočara", otkriva novinar.
Takođe, dodaje da je protivpožarni aparat neophodan i u Bugarskoj.
Što se tiče onih koji žele da voze tuđi automobil u inostranstvu, moraju da imaju uverenje, odnosno ovlašćenje upravljanja tuđim vozilom, jer može da im se desi, upozorava Veličković da budu vraćeni sa granice.
Neću da platim kaznu, vratiću se kući
Potencijalno, veoma veliki problem je kad ljudi odluče da ne plate kaznu, vrate se i posle nekoliko meseci kazna stigne na kućnu adresu ili stigne poziv da se jave sudu.
"U tom slučaju, zaista je preporuka da se ta kazna plati, da se naša obaveza ispuni, jer države članice, bez obzira što Srbija još nije punopravna članica EU, mogu da zatraže da ta osoba bude na crnoj listi i da joj bude zabranjen ulaz u sve države EU. I to je zaista problem koji može trajati po nekoliko godina, da se takvi vozači skinu sa te crne liste", naglašava Veličković.
Zato apeluje na vozače da, ako već naprave prekršaj, onda i plate kaznu.
Blagi rast cena polovnih automobila
Što se tiče informacije da zbog ekoloških razloga nećemo imati dovoljno polovnih automobila iz Evrope, Veličković navodi da su uradili istraživanje i da će se to odnositi na automobile koji su toliko dotrajali da njihovi delovi ne mogu da se zamene ili preprave.
"Dakle, ne očekujemo da automobili koji su već tehnički ispravni u voznom stanju ne mogu da se uvoze i dalje u Srbiju. Što se tiče same cene, i ove godine imamo blagi rast cena kad je reč o tržištu polovnjaka u našoj zemlji", istakao je Veličković.
Коментари