Zašto škole postaju mesta za izliv nasilja – ko, kada i šta treba da radi
Snežana Vuković iz Ministarstva prosvete kaže za RTS da je kompleksno vreme u kome se deca školuju. U ovom trenutku nemamo sinergiju delovanja i zato je formirana radna grupa koja treba da se izbori sa nasiljem u školama, istakla je Vukovićeva. Potrebno je da se tačno zna ko, kada i šta radi u situaciji kada se dogodi nasilje.
Krajem prošle godine donet je niz mera za borbu protiv nasilja u školama. Snežana Vuković iz Ministarstva prosvete rekla je za RTS da je kompleksno vreme u kome se školuju deca.
"Tehnologija brzo prenosi informacije, neke su možda tačne, neke možda nisu, ali one dolaze do dece neselektivno, tako da je pitanje njihove lične percepcije neke situacije da li će proceniti da je to laž ili ne. Moramo da radimo intenzivno na tome, da imamo kritični stav prema informacijama koje dolaze putem različitih medija, ne samo odrasli nego najpre mladi – koji su skloni da poveruju svemu što se objavi", rekla je Vukovićeva.
Krajem prošle godine donet je niz mera za borbu protiv nasilja u školama, među kojima i da vladanje ulazi u prosek, veće novčane kazne za roditelje, duže trajanje društveno-korisnog rada za decu.
Odgovarajući na pitanje kakvi su efekti tih mera za tri meseca od kada su donete, Vukovićeva kaže da ima pomaka u sistemskom smislu:
"Sve to smo uradili, pripremili smo izmene protokola – pravilnika koji se odnosi na protokol o postupanju u situacijama nasilja, izmenili smo pravilnik koji se odnosi na društveno-korisni rad, koji neće biti samo kaznena komponenta, on će biti obavezan za sve škole i učenike u školi, što govori o stvaranju nekog vrednosnog sistema unutar koga postoji empatija, tolerancija i gaje se neke vrednosti kojima bi trebalo da se vratimo, a neke nove da steknemo."
Pravilnici su izmenjeni, ali nisu objavljeni
Pravilnici su izmenjeni, ali nisu objavljeni, jer moraju da budu u skladu sa zakonima.
"Sve je pripremljeno, dopise smo poslali školama. Ukazali smo na značaj prevencije, ukazali smo na značaj operacionalizacije korišćenja mobilnih telefona, pripreme nekih internih dokumenata unutar škole, jer to je zakonom već propisano, kažnjivo korišćenje telefona u određenim situacijama, pripremili smo stručno uputstvo za rad razrednih starešina, radimo analizu finansijskih efekata da bi odeljenski starešina u skladu sa tim zaključcima imali veći koeficijent", istakla je Vukovićeva.
Urgentne mere
Vukovićeva kaže da je urgentna mera što je ministar prosvete uradio, organizovao je rad radne grupe koja je intersektorska.
"Juče smo imali prvi sastanak, radićemo sa kolegama iz Ministarstva zdravlja, MUP-a, Ministarstva za demografiju", kaže ona.
Prema njenim rečima, važno je da pokušavamo da sa drugim sistemima napravimo konsenzus i efikasne zajedničke mere postupanja u određenim situacijama.
Dodaje da samo ministarstvo ne može da radi na tako kompleksnom problemu koji zahvata sve sisteme.
"Zajednički da radimo na prevenciji, primeni opšteg protokola koji postoji niz godina, ali i konkretizacija aktivnosti za primenu tog opšteg protokola: šta radi škola, kada se obraća, kažemo obraća se MUP-u, Domu zdravlja, ali mi moramo da znamo šta radi tada Centar za socijalni rad", napominje Vukovićeva.
U ovom trenutku nema sinergije delovanja i zato je formirana radna grupa, dodaje i objašnjava da je potrebno stručno uputstvo da tačno znamo ko, šta kada, da nastavnik zna ko, kada i šta treba da radi iz spoljašnje mreže podrške
I škole je potrebno da se obraćaju spoljnoj mreži podrške
Očekuje da kolege iz drugih ministarstava pokažu saradnju. Juče su bili zainteresovani da unapredimo svi zajedno naš rad i sinergijski delujemo, podvukla je ona.
Nulta tolerancija na nasilje u školama
Vukovićeva kaže da je ovo put da učimo javnost da nulta tolerancija podrazumeva da na svako nasilje moramo da odgovorimo merama, da se promene obrasci ponašanja, o bilo kome da se radi.
Imamo sve veći broj porodičnog nasilja, prema ženama, ili prema deci, Važno je da na mnogo načina reagujemo efikasno.
Nulta tolerancija podrazumeva da u svakoj situaciji nasilja reagujemo, ponovila je.
"Naravno da ne smemo da tolerišemo nasilje od bilo koga da dolazi, sa bilo koje strane, moramo da osmislimo obrasce ponašanja i ponudimo deci koji su to obrasci adekvatni i škola ima tu važnu ulogu", naglasila je Vukovićeva.
Nasilje prema nastavnicima
Vukovićeva kaže da je 2020. promenjen pravilnik o protokolu postupanja u situacijama nasilja i tada su unete određene izmene koje se odnose na situacije nasilje prema nastavnicima.
Ne misli da su nastavnici obespravljeni, jedino pravo koje je uzeto poslednjih deset godina je pravo za fizičkim kažnjavanjem deteta – koje ne sme da se događa od bilo koga.
Dodaje da postoje drugi mehanizmi kako može da se utiče na rad deteta i intenzivno se radi na tome, kroz preventivni rad, stručno usavršavanje nastavnika, kako da postupaju u situacijama kada se nasilje dogodi.
Kaže da nastavnici ne koriste sve mehanizme, ne koriste sve moguće instrumente koji su im dati. "Naš sajt i sajt Zavoda za unapređivanje obrazovanja je pun materijala koje nastavnici mogu da koriste", rekla je Vukovićeva.
Pedagozi i psiholozi u školama
Pre nekoliko godina je smanjen broj stručnih saradnika u školama, ali jedan od zaključaka radne grupe koja je rad završila 20. decembra je bio povećanje broja stručnih saradnika, istakla je Vukovićeva.
Prema njenim rečima, radi se finansijska analiza i analiza efekata kako bi se omogućio da veći broj stručnih saradnika bude deo sistema.
"Paralelno radimo na obukama postojećih stručnih saradnika u školama i vrtićima, da bi imali veći dijapazon instrumenata, mehanizama koje bi mogli da koriste", zaključila je Vukovićeva.
Коментари