Đerdap u regularnom režimu, mehanizacija stiže da "otčepi" Čortanovce i Arankinu adu za plovidbu
Na našem delu Dunava nemamo nigde nikakva čekanja. Pomoćnik ministra za vodni saobraćaj Veljko Kovačević rekao je za RTS da će Ministarstvo do kraja nedelje poslati mehanizaciju da pokuša da i pri niskim vodostajima "otčepi" Čortanovce i Arankinu adu da bi se dobio pun profil plovnog puta. Što se tiče preostala tri sektora, to su Mohovo, Futog i Beška, tu nismo ograničavali gaz brodova, rekao je Kovačević.
Bez rashladnih uređaja se ne može – a klime uvećavaju potrošnju struje u ove vrele dane i do 10 odsto. Dugotrajna suša u Evropi umanjila je poljoprivredne prinose, a već otežava i rad energetskih kapaciteta, ugrožen je i rečni transport.
Veljko Kovačević, pomoćnik ministra za vodni saobraćaj i bezbednost plovidbe u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, rekao je, gostujući u Dnevniku RTS-a, da se ne očekuju značajniji problemi, uprkos činjenici da se suočavamo sa nepovoljnom hidrološkom situacijom.
Prema njegovim rečima, na Dunavu i Savi, na najevećem delu toka, imamo vodostaj ispod niskih plovidbenih nivoa, uticaj vodostaja je nepovoljan za plovodbu, kada je u pitanju Tisa, ona je hidrološki i morfološki zahvalna reka osim u delu pretpristaništa za brodsku prevodnicu.
Drina je pod uticajem niskog vodostaja i u režimima niske granične vrednosti.
Da li neki teret negde stoji, ima li kritičnih mesta
Rečni teretni saobraćaj nam je jako važan. Sirova nafta stiže naftovodom, ali derivati iz uvoza uglavnom Dunavom baržama, taj trasport nam je još važniji zbog uglja koji sada dopremamo.
Prema njegovim rečima, na najvećem delu Dunava i Save, vodostaj je ispod niskog plovidbenog nivoa, svaka država u režimu do niskog plovidbenog nivoa garantuje 2,5 metara dubine za plovidbu, mi smo na nekim sektorima ispod niskog plovidbenog nivoa i to zahteva uvođenje određenih restrikcija za plovidbu.
"Najznačajnije restrikcije koje smo za poslednja tri dana uveli odnose se na Čortanovce i Arankinu adu, gde smo ograničili gaz plovidbe na 1,8 metara, a uobičajeno je 2,5 metara, to znači da brodovi mogu manje da krcaju kada prolaze te delove", rekao je Kovačević.
Što se tiče preostala tri sektora, to su Mohovo, Futog i Beška, tu nismo ograničavali gaz brodova, suzili smo plovni put, sa 180 metara na 90 metara, ali i tih 90 omogućavaju dvosmernu plovidbu. Nemamo nigde nikakva čekanja na nešem delu Dunava, ističe Kovačević.
Dodaje da je usperono kod Čortanovaca i kod Arankine ade, međutim, Ministarstvo će do kraja nedelje poslati mehanizaciju da pokuša da i pri niskim vodostajima otčepi Čortanovce i Arankinu adu i da dobijemo pune profile plovnog puta.
Izveštaji o vodostajima evropskih reka
Nemačka je već upozorila – zbog niskog vodostaja rečni brodovi sada mogu da prevoze samo polovinu tereta.
Kovačević kaže da to znači velike gubitke za industriju, velike probleme za brodarstvo, situacija je i na Rajni i na Dunavu nepovoljna.
"Gledao sam pre dve nedelje izveštaje sa vodomerne stanice na Rajni, koja je bila 78 centimetara, juče je bila 71 centimetar, a 200 centimetara je normalan vodostaj, onda vidite sa kakvim se problemima suočavaju na Rajni", kaže Kovačević, ističući da to ima nepovoljan uticaj na ekonomiju EU.
Što se tiče Dunava, najnepovoljnija situacija je u Bugarskoj, gde je od pre dva dana potpuna obustava plovidbe, na sektoru Dunavica.
Đerdap radi u regularnom režimu
Nama kao i Rumunima, važan je Đerdap zbog hidroelektrane, tu je prevodnica.
Kovačević podvlači da Đerdap radi u regularnom režimu, pre dva dana je dobijen izveštaj, oni imaju doticaj oko 2.000 kubnih metara po sekundi, isticanje 2.024 kubna metra, ono što dotekne i otpusti se.
Đerdap nam mnogo znači za plovidbu, kaže on.
Evropska unija je zabrinuta jer nizak vodostaj na rekama ugrožava i rad termoelektrana i nuklearki. One su pored reka, jer znamo da im voda treba za hlađenje, takođe i mnogim fabrikama voda je neophodna za hlađenje sistema.
Moramo da gledamo u nebo
Govoreći o prognoze kada je reč o dotocima u narednom periodu, Kovačević kaže da uvek moramo da gledamo u nebo.
"Oko 30. jula trebalo bi da dođe do malog poboljšanja, da imamo stagnaciju vodostaja i onda smo pobedili što se nas tiče, veći priliv će biti uslovljen i većim kišama, koje se najavljuju u Nemačkoj i Austriji početkom avgusta", rekao je Kovačević.
Ne očekujemo značajnije probleme, gledamo dugoročnu hidrološku prognozu, u odnosu na plovidbu, sve radimo da krajem nedelje mehanizacija bude kod Čortanovaca, dodaje Kovačević.
Kada poredimo prošlu i ovu godinu, Kovačević je rekao da nismo baš u proseku, nisu dramatične prilike kao 2018. godine.
"Ovo jeste nizak je vodostaj, to je priroda a mi moramo da se prilagodimo tome", zaključio je Kovačević.
Коментари