Stari savski most se posle 80 godina seli na kopno, šta se time dobija
O demontaži Starog savskog mosta i izgradnji novog govori se godinama, a izgleda da smo sve bliži trenutku kada će Beograd, privremeno, imati jedan most manje. Kako sada stvari stoje, Stari savski most biće premešten privremeno na levu obalu Dunava na jednu gradsku parcelu, uz reku, a demontaža počinje na leto. Neophodno uraditi novi most, jer stari most ima dve trake i crna je tačka kada je u pitanju saobraćaj, kaže Goran Vesić.
Branislav i Mirjana Bojanić svakog dana šetaju novobeogradskim kejom i prolaze ispod Starog savskog mosta. Ni oni nisu znali da će tako moći još samo godinu ili dve.
Stari savski most će, posle 80 godina, biti izmešten, a na njegovom mestu nići će novi.
"Mislim da most ne treba premeštati nego pretvoriti u biciklističku i pešačku zonu i treba ga rekonstruisati", rekla je Mirjana Bojanić.
"Videli smo i u Parizu da može da se iskoristi kao turistička atrakcija da se mladi druže, ali tu na tom mestu, naravno ne bi bilo tramvaja i buke to bi bilo okej, a za nove mostove valjda ima mesta", kaže Branislav Bojanić.
Ipak, tokom leta počinje priprema demontaže Starog savskog mosta, a u toku sledeće godine trebalo bi da bude premešten na levu obalu Dunava.
Da li će ponovo spajati dva kraja Beograda ili će od njega biti napravljena turistička atrakcija, zavisiće od toga u kakvom je stanju. Novi most koji će se graditi na Savi trebalo bi da ima šest traka.
"Očekujemo da će savski most prvi biti u funkciji, neki okviran period je kraj 2024. da most bude otvoren za saobraćaj ili početak 2025. godine", kaže Marko Stojčić, glavni gradski urbanista.
Često je rekonstrukcija, naročito kada se most ne održava, skuplja od izgradnje novog, kažu stručnjaci. Osim toga, vozila je sve više, pa je i zbog toga potrebno graditi novi most preko Save, tvrde u Gradu.
"Ja bih volela da on ostane tu, ali nisam stručna i ne znam da li može da se renovira i popravi takav kakav je, ali da je mesto da tu treba da bude most jeste jer će biti haos u gradu", kaže Vera Đukanović.
Bilo je inicijativa da most, koji je od miniranja u Drugom svetskom ratu spasao učitelj Miladin Zarić, bude proglašen za kulturno dobro.
Iz Zavoda za zaštitu spomenika kulture nisu obezbedili sagovornika za ovu rubriku, ali su nam rekli – da bi nešto postalo kulturno dobro, prema Zakonu o kulturnim dobrima, mora da bude od značaja za kulturni, istorijski i društveni razvoj naroda, da svedoči o bitnim istorijskim događajima ili da bude redak primer iz svog vremena.
Prema mišljenju stručnjaka Zavoda, ovaj most ne ispunjava te uslove.
Vesić: Istovremeno sa mostom počinjeno da gradimo i gradski tunel
Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić rekao je u Beogradskoj hronici da je neophodno uraditi novi most, jer stari most ima dve trake i "crna je tačka kada je u pitanju saobraćaj".
Novi most imaće šest traka, četiri za automobile i dve za tramvaje, biciklističku i pešačku stazu.
"Nije moguće postavljati mostove gde želite", napomenuo je Vesić.
"Istovremeno širimo Zemunski put od Ušća na četiri trake i tri kružna toka oko TC ‘Ušće’. Od početka radova dve i po godine je rok za završetak mosta", rekao je zamenik gradonačelnika.
Istovremeno sa mostom, prema Vesićevim rečima, počeće da se gradi i gradski tunel kod Ekonomskog fakulteta koji se završava "skoro kod Pančevačkog mosta".
To će, kako kaže, smanjiti saobraćaj u centru grada za oko 12 odsto, kao i zagađenje i to će biti pravo rasterećenje saobraćaja.
Most treba posmatrati u funkciji zajedno sa tunelom, što je pravo saobraćajno rešenje za Beograd. Postojeći most nije moguće proširiti, dodaje on.
"Nisam sentimentalan jer grad mora da se razvija. Kada se rušila kafana ‘Dardaneli’, gde su dolazili glumci iz Narodnog pozorišta, na mesti sadašnjeg Narodnog muzeja – imali ste okupljanja glumaca, Nušić je napisao pesmu – kuku lele srušiše nam Dardanele", podseća Vesić.
Prema njegovim rečina, u gradu ima sve više saobraćaja, grad mora da raste. "Gradićemo sedam novih mostova – na obilaznici oko Beograda, drumsko-železnički most kod Vinče, kompletna obilaznica oko Beograda", kaže Vesić.
"Radi se most kod Ade Huje, ispod Pančevačkog mosta, što će omogućiti da uđemo u rekonstrukciju Pančevačkog mosta. Radiće se tri mosta na Savi, jedan ispod ovog mosta, jedan između Obrenovca i Surčina, dva pešačko-biciklistička mosta, most Novi Beograd –Ada Ciganlija, gde sada idu čamci. Radiće se most između Lida i Zemuna", rekao je Vesić.
Novi savski most će rastereti i Gazelu i Brankov most, zaključio je Vesić.
Коментари