Ne smiruje se polemika o veronauci – kakav status verska nastava treba da ima
Veronauka je deo obrazovnog sistema Srbije već 20 godina, ali još nije rešen njen status formalno, a ni pravno. Nisu se smirile ni rasprave o tome koliki je značaj, ali i koje je mesto veronauke u nastavnom programu. Crkve i verske zajednice traže da samostalno nadziru ostvarivanje verske nastave. Sa druge strane, iz nevladinih organizacija smatraju da crkva ne treba da ima kontrolu nad obrazovnim sistemom. Ministarstvo prosvete predlaže da bude formirana radna grupa koja će razmatrati sva pitanja u vezi sa tom temom.
Poglavari šest crkava i verskih zajednica u Srbiji uputili su najvišim državnim zvaničnicima zahtev da se reši problem statusa veronauke, a tim i problem više od dve hiljade veroučitelja. Pre četiri godine veronauci je oduzet status izbornog obaveznog predmeta, pa je postala obavezni izborni program.
"On kao program može da bude izmešten izvan rasporeda: može da bude održavan kao blok nastava i u potpuno drugoj smeni, što se neretko dešava i direktno utiče i na obrazovno-vaspitne ciljeve građanskog vaspitanja i na obrazovno-vaspitne ciljeve verske nastave", kaže đakon Stevan Jovanović, pomoćnik predsednika Odbora za versku nastavu Arhiepiskopije beogradsko-karlovačke.
Veroučitelj Darko Nikolić ističe da je "srž problema u tome što se ne razume vrednost izučavanje verske nastave u školi". "Iz tog problema se akumuliraju svi problemi koji se tiču razumevanja statusa verske nastave", navodi Nikolić.
Šta traže crkve i verske zajednice
U pisanom zahtevu crkve i verske zajednice traže da samostalno nadziru ostvarivanje verske nastave u saglasnosti sa sopstvenim verskim učenjem.
Sa druge strane, Ivan Đurić iz Inicijative mladih za ljudska prava smatra da nije normalno da crkva ima kontrolu nad obrazovnim sistemom.
"Crkva ima dovoljno resursa da može da organizuje versku nastavu po svom nahođenju. Ukoliko hoće da uđe u državni sistem, onda mora da poštuje državna pravila", kaže Đurić.
Šta kaže resorno ministarstvo
Na pitanja u vezi sa statusom veronauke i veroučitelja, Ministarstvo prosvete još nema rešenje.
U saopštenju Ministarstvo predlaže da bude formirana sveobuhvatna radna grupa koja će razmatrati sva pitanja u vezi sa ovom temom.
Kakav je status predavača
Oko pola miliona đaka u školama pohađa nastavu veronauke, a skoro dvadeset godina ne može da se reši pravni status 2.100 predavača.
"Ne postoji nikakav razlog da se to pitanje ne reši. Ovo je pitanje proceduralnog tipa i ne vidim zašto bi se čekalo 20 godina", kaže veroučitelj Darko Nikolić.
Đakon Stevan Jovanović, pomoćnik predsednika Odbora za versku nastavu Arhiepiskopije beogradsko-karlovačke smatra da Ministarstvo prosvete treba da "preseče i predloži određene izmene i dopune zakona koje bi rešile ove formalno pravne probleme".
Oni koji se zalažu za veronauku kažu da ona nije pravljenje malih pravoslavaca ili katolika, već osnovno obaveštavanje o jednoj važnoj oblasti života kakva je vera.
"Do 2001. godine nismo imali veronauku, danas je imamo i to je važno. Ona je tu i ima moć da formira svest kod dece i sa verskog i sa političkog stvanovišta", navodi Nikola Mirković, master politikoloških studija religije, sa Fakulteta političkih nauka.
Veroučitelj Darko Nikolić smatra da verska nastava "poziva na dijalog". "Poziva na razmišljanje, na dublje sagledavanje stvarnosti, razmišljanje o sebi, o drugima, o različitosti svojoj i tuđoj, da se svet sagledava na jedan drugačiji način", dodaje Nikolić.
Nastavni plan i veroučitelje moraju da odobre sabor Srpske Pravoslavne Crkve, Komisija za međuversku nastavu i Ministarstvo prosvete. Tržište rada je neumoljivo i ako se problemi i status veroučitelja brzo ne reše smanjiće se broj kvalitetnih ljudi u obrazovanju.
Коментари