Progovori da vidim ko si
S namerom da deci i mladima pomogne da se bolje usmeno izražavaju i steknu naviku da neguju kulturu govora, komunikolog Slobodan Roksandić napisao je knjigu naslovljenu po čuvenoj Sokratovoj misli „Progovori da vidim ko si“. Nastala je kao rezultat njegovih obrazovnih radionica koje je za osam godina u Srbiji, Republici Srpskoj i dijaspori pohađalo više hiljada đaka i nastavnika.
U zavisnosti od boje glasa, razgovetnosti izgovora, izbora reči, brzine govora, glasnosti, govora tela koji prati izgovoreno i drugih elemenata, stiče se utisak o govornikovom samopouzdanju, rečitosti, stručnosti, iskrenosti, uverljivosti, kaže Slobodan Roksandić. Izraziti se jasno, razumljivo i bez straha, ključ je dobre komunikacije i uspešnog nastupa u bilo čemu čime se bavimo.
"Pišući ovu knjigu želeo sam da iskoristim aktuelan trenutak, 21. vek tako da sva deca i mladi i svi koji budu čitali klnjigu, mogu da preko kju-ar kodova da odlaze direktno na dobre govore, na to kako je nekad Pera Kralj govorio poeziju, da dobijemo dobre uzore da ode isto tako na više od dvadeset audio i video lekcija, koje pokazuju kako nešto treba reći kako ne treba reći", rekao je Slobodan Roksandić.
Objedinjeno je znanje iz oblasti tehnike glasa, dikcije, kulture govora, neverbalne komunikacije, psihologije, komunikologije, retorike i besedništva. Knjiga je namenjena učenicima osnovnih i srednjih škola, kao dodatno nastavno sredstvo na časovima srpskog jezika i književnosti.
"Makar jedan čas nedeljno, može da se radi zapravo kultura govora. Treba da se radi, i mnogi ne stižu od obimnog programa da se time bave, ali pokazuje se da, ako sa decom uradite taj osnovni program govora, da onda dobijate s druge strane povratnu informaciju i da oni više žele da čitaju, više žele da pišu bolje, jer od govora počinje, sve", sigurna je Maja Bunjac, profesor srpskog jezika i književnosti u gimnaziji "Crnjanski".
Besede, mucanje i poštapalice
O efikasnosti programa i vežbi svedoče učesnici takmičenja u besedništvu i recitovanju u znak sećanja na Ljubicu Koprivicu, profesorku srpskog jezika i književnosti.
"Meni su ove radionice bile veoma korisne, zato što sam ja mucao i moja druga beseda je bila o mucanju. Ja sam da bi tu tremu, tu nezgodnu situaciju da bi prevazišao, ja sam svoju besedu počeo vicem i rekao sam da dva mucavca igraju basket, i prvi kaže stani fff... drugi kaže kasno si rekao... i kasnije je išlo sve bolje i bolje i - osvojio sam drugo mesto. Sledeće godine sam se opet prijavio i ove godine sam bio prvi", ispričao je Dimitrije Nikolić, učenik sedmog razreda OŠ "Đorđe Kostić" u Beogradu.
"Meni je lično program kulture govora pomogao da se dosta rešim treme, pomogao mi je da kontrolišem svoj glas koji je po prirodi užasno jak, i zapravo mi je pomogao da mogu da se zaposlim, odnosno da radim na sinhronizaciji crtanih filmova jer je tu jelte govorenje veoma bitno", rekao je učenik četvrtog razreda gimnazije "Crnjanski", Vasilije Prvulović.
"Mislim da svakodnevno koristimo dosta poštapalica i moji vršnjaci a ponekada čak i profesori. Isto tako mislim da je meni lično ovaj program dosta pomogao da osvestim koliko to loše zvuči kada koristimo te poštapalice. Znači, ovaj, ili se rečenica počinje sa pa, brate itd... Ima mnogo stranih reči koje koristimo, ne samo u svakodnevnom govoru, nego i prilikom dopisivanja i bilo čega sličnog i skraćenica isto tako, toga ima najviše verovatno", ispričala je Anđela Alvirović, učenica četvrtog razreda 13 beogradske gimnazije.
Čitalac knjige Progovori da vidim ko si može da snimi audio zapis sa određenim zadatkom i to pošalje Udruženju „Izražajnost". Imejlom će dobiti odgovor šta bi trebalo da se uradi na usavršavanju govora.
Коментари