недеља, 30.06.2019, 07:00 -> 07:16
Извор: РТС
Аутор: Александра Трајковић Инстаграм/@ale_oko_sveta
štampajImate brze prste i debele živce – evo kako jeftino na more
Leto je već odmaklo a vi još niste odlučili gde ćete na more? Čini vam se da su ponude turističkih agencija skuplje nego prošle godine i rešili ste da ovog puta sačekate dobru last minute ponudu? Bez brige, evo šta treba da znate kada usled najvećih vrućina tražite povoljan aranžman.
Ako ste odlučili da baš ovog leta ne planirate unapred i sačekate last minute, sigurno vas mori brdo pitanja. Najvažnije je da li ćete uopšte naći ono što tražite.
Odgovor može biti – i da i ne. Naročito ako već imate na umu gde biste i šta ne biste. Zato je važno da, ako ste se već odlučili na ovu igru nerava (a videćete da će vam nervi treperiti), ne budete mnogo probirljivi.
Zašto? Zato što neće svaki aranžman koji vidite u ponudi neke agencije biti na rasprodaji, tj. za većinu polazaka last minute ne postoji. Od čega zavisi?
"Last minute ponude su uzrokovane brojem smeštajnih kapaciteta i mesta (na avionu ili u autobusu) koji su mesecima unapred zakupljeni. Ukoliko za neke datume postoji manje interesovanje (što se dešava početkom ili krajem sezone kada je tražnja manja) dešava se da ostane nekoliko slobodnih mesta par dana pred realizaciju samog putovanja", kaže Nevena Margan iz agencije "Filip travel".
Kuda vodi Last minute
Više takvih ponuda može se naći na jednom mestu, specijalizovanom portalu za Last minute ponude. Oni upozoravaju – za svaki period važe drugačija pravila.
Ako želite da putujete na početku ili kraju sezone, teže ćete naći jeftinije destinacije, jer su se one za taj period prodale mnogo ranije. Dakle, u ponudi sa sniženom cenom biće lakše naći neku od skupljih destinacija.
Ukoliko pikirate špic sezone, znajte da se najviše last minute ponuda objavljuje za ne tako skupe aranžmane.
"Što se tiče avionskih aranžmana, od 15. jula do 15. avgusta je velika pomama i na takve destinacije idu najčešće zaposleni u firmama gde je odmor dirigovan, pa se dobar deo tih aranžmana proda u first minute akcijama koje kreću već u novembru", kaže Mirko Kuzeljević, marketing menadžer portala Last minute ponude.
To potvrđuju i u domaćim agencijama. Kao aranžmane za koje ovog leta ne treba čekati rasprodaju "u pet do 12" izdvajaju špansko ostrvo Majorku, Kosta Bravu, Kosta Doradu, Kalabriju, Maltu, Kipar...
"U principu ovo ne zavisi od destinacije, već od tražnje na tržištu, ove godine se ponuda za Antalijsku regiju u Turskoj izdvojila kao destinacija za koju nije potrebno objavljivati last minute jer je potražnja velika", kaže Miloš Belušević iz agencije "Big Blu".
Ipak, ovo ne treba da vas obeshrabri jer na srpskom turističkom nebu posluje mnogo agencija, pa se ne mogu "iz prve" prodati baš svi aranžmani.
Tako da u ovom periodu, koji inače nije jeftin, pored Nea Vrasne, Stavrosa, Leptokarije, Sitonije za oko 100 evra, ili Krfa, Zakintosa do 150 evra, možete naći i neke za prosečan srpski džep egzotičnije destinacije (ali tu već izlazimo iz zone jeftinog letovanja).
Zanimljivo je da pojedine agencije već nekoliko godina, u sklopu last minute aranžmana, nude paket za dve osobe, koji se prilično isplati. U ovakvoj režiji po ceni autobuskih aranžmana, dvoje mogu avionom ići na Skijatos za 400 evra, na Kos za 500 evra (uključujući i doručak), na Rodos za 600-700 evra (gde imaju i polupansion).
Kad će više taj popust
Kako se bliži polazak, tako se snižava cena aranžmana koji nisu prodati na vreme. Prve last minute ponude mogu se očekivati najranije dve nedelje pred put. Popusti se kreću od pet do 50 odsto.
"Kada ostane par dana do putovanja, ukoliko ponuda još postoji, popust može ići od 30 do 50 odsto. Sve zavisi koliko je ko spreman da čeka. Ima dosta različitih ponuda, dnevno izađe od 300 do 500 novih ponuda, tj. novih sniženja za već postojeće aranžmane. Dešava se da u toku dana ista agencija za istu ponudu, isti hotel, i po dva-tri puta snizi cenu zato što je polazak za dva dana", kaže Mirko Kuzeljević sa portala Last minute ponude.
Međutim, da li treba čekati taj drugi talas sniženja?
"Ponekad se desi da se objavi ultra last minute, snižena cena već snižene cene ali je to uvek dva-tri dana pred put i gotovo uvek se odnosi na par slobodnih mesta na čarter letu, ili za jednu, dve preostale sobe iz fiksnog zakupa. Čekanje last minute ponude, a pogotovu ultra last minute ponude je kockanje jer se vrlo lako može desiti da ostanete bez mesta, a i bez željenog letovanja, tj. destinacije i hotela", kaže Miloš Belušević iz agencije "Big Blu".
Pravo pitanje je ko je u situaciji da može da odluči da za dva dana krene na letovanje. Možda samo oni koji su spremni da, ako ne pronađu dobar aranžman, "upale" automobil i pravac Grčka.
U suprotnom treba znati da, ukoliko ste rešili da sačekate last minute, svakodnevno morate proveravati da li je izašlo nešto novo. I imajte na umu – prva ponuda koju vidite može biti i jedina koju ćete naći. Zato, ne treba mnogo čekati.
"Često se desi da putnici ostanu bez aranžmana. Kada vidite nešto što vam odgovara, nema mnogo razmišljanja i dogovaranja sa prijateljima, kupuje se odmah jer toga nema mnogo. Nekada budu snižene dve sobe i one se prodaju za sat vremena, tako da dva najbrža kupca to ugrabe", upozorava Mirko Kuzeljević.
Gde se kriju sniženja
U agencijama kažu da je svaka last minute ponuda vidno istaknuta na sajtu. A, danas, kada svaka ima aktivne profile na društvenim mrežama, specijalne ponude objavljuju se i na Fejsbuku, Instagramu.
Skrivenih last minute-a, kažu, nema. Ono što može da se desi, ukoliko vam se posreći, jeste da, dok tragate za savršenim letovanjem, naletite na agenciju kojoj je baš u tom trenutku neko otkazao putovanje.
U interesu svih je da neko ipak otputuje, pa se zato i za takav aranžman može očekivati popust.
"Ukoliko se otkaz putovanja dogodi usred nepredviđene okolnosti kao što je bolest, smrt ili slično najčešće se objavi last minute ponuda kako bi se mesta i soba prodali drugim klijentima, da klijenti koji su to prvobitno rezervisali pa otkazali ne bi plaćali otkazne penale", kaže Miloš Belušević.
Imajte na umu da bi za što povoljnije letovanje moglo da vam se isplati i da budete verni određenoj agenciji, jer tako možete doći do najboljih aranžmana.
"Mi imamo bazu stalnih klijenata sa kojima komuniciramo putem raznih obaveštenja i njuzletera. Naravno njih prvo obaveštavamo o last minute ponudama, takođe kada uvedemo novu uslugu koja čini određenu pogodnost klijentima, kao vid promocije stalnim klijentima", objašnjavaju u agenciji "Big Blu".
Dok traju zalihe
Najvažnije je da budete svesni da je, u slučaju last minute kupovine, najverovatnije da za nižu cenu ne dobijete ono što ste želeli, već ono što je ostalo. Kao i na svakoj rasprodaji.
"Klijenti su u situaciji da rezervišu samo ono za šta je ostalo mesta, ono što niko do tog momenta nije želeo da rezerviše. Obično su to hoteli i apartmani nižeg ranga, već u startu povoljniji aranžmani. U situacijama last minute ponuda nema mnogo izbora – da li je blizu plaža, da li je blizu grad, bilo šta što klijent vidi kao poseban zahtev. Iz tog razloga, onima koji znaju šta žele – ne predlažemo last minute koji je i inače neizvestan jer se veoma često polasci popune na vreme", kaže Nevena Margan iz "Filip travela".
Zato se, da biste uštedeli na onome što zaista želite, u agenciji uvek savetuje first minut ponuda, gde po ceni nižoj od 20, 30 posto možete birati aranžman po svojoj meri.
Ovako ostaje da naoštrite živce, doobro otvorite oči, načekate prvu ponudu koja vam se učini povoljnom i zgrabite je pre drugih.
I znajte, kada izaberete svoj last minut, prestajete da gledate nove ponude. Za tri dana isti taj aranžman može biti i do 100 evra jeftiniji. Ali luksuz da čekaju nešto što možda hoće – možda neće doći, mogu da priušte samo oni koji su spremni da prokockaju odmor.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 4
Пошаљи коментар