Pretplatne karte ili novac za prevoz
Najava da bi preduzeća u Beogradu mogla svojim zaposlenima da uplaćuju mesečne Busplus pretplatne karte, umesto da im taj novac isplaćuju na tekuće račune uzburkala je javnost. Šta piše u Zakonu o radu, kakvo je mišljenje Ministarstva finansija, a šta kažu građani?
Pretplatne karte za prevoz – kako je ko dobije i plati, toliko je koristi i ceni. Dobija se i preko Biroa ili Zavoda za zapošljavanje.
Zakon o radu je jasan. Zaposleni imaju pravo na naknadu za prevoz u visini pretplatne karte na tom području. Naknada nije obavezno i pretplatna karta, jer zakon ne precizira način isplate.
"Zakon takvu odredbu ne sadrži, on prepušta kolektivnim ugovorima i drugim opštim aktima i samim ugovorom o radu. Međutim, sami ti kolektivni ugovori i opšti akti ne mogu da idu izvan onoga što zakon propisuje, a to je da se zaposlenom garantuje pravo na naknadu troškova, a to je njegovo osnovno pravo", kaže Tanja Glesk, pomoćnik generalnog sekretara u instituciji koja građane štiti pred zakonom i firmama.
Kada su usvajali Zakon o radu i pitali su nas hoćemo li pretplatnu kartu ili novac za prevoz na tekući račun. Poslednjih godina firme rade kako im je izgleda lakše, a teško je da je isti stav zaposlenih.
Odnedavno gradska preduzeća uplaćuju pretplatnu kartu, u jednoj udaljenoj gradskoj opštini trećina želi pretplatnu kartu, a ostalima se ne isplaćuje ništa, pa se polako opet izjašnjavaju za pretplatnu kartu.
Neke privatne firme poštuju zakon pa isplaćuju na tekući račun. Istina, taj novac možemo koristiti za kupovinu pretplatne karte, ali nadležni tvrde da se 70 odsto građana švercuje ili drži pojedinačnu kartu dok ne naiđe kontrolor. Prošle godine u Beogradu je bilo oko 717 hiljada zaposlenih, a svega 114 hiljada prodatih pretplatnih karata, pa su dotacije iz budžeta gradskim prevoznicima ogromne.
"Uvek se ostavlja mogućnost izbora zaposlenog. Mi živimo u 21. veku, mnogi ljudi koriste kola i nismo svi dužni da idemo autobusom na posao", kaže Tanja Glesk.
Naknada za prevoz je oslobođenja poreza i doprinosa, ali svako primanje dožljivamo kao platu. U svakom slučaju Ministarstvo finansija je dalo mišljenje da firme kroz računovodstvo moraju jasno da dokumentuju da je isplaćen novac potrošen baš za prevoz.
Na osnovu toga zamenik gradonačelnika Goran Vesić, kako je izjavio, očekuje povećanu kupovinu pretplatnih karata. U suštini, kupovina karata može se postići pojačanom kontrolom ili ovlašćenjima. Mnogi kažu, vratite konduktere, drugi se zalažu za mnogo oštrije kazne za šverc ili promeniti propise po kojima bi kupovina pretplatnih karata bila obavezna.
Sadašnje pravo da se izjašnjavamo u praksi se pretvorilo u velike gužve, a mali prihod za prevoznike, kao da prevoz plaćaju isti.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 2
Пошаљи коментар