"Novi Žeželjev most ispravlja veliku istorijsku nepravdu"

Novi Žeželjev most u Novom Sadu biće otvoren sutra za drumski, biciklistički i pešački saobraćaj, a otvaranju će prisustvovati predsednik Srbije Aleksandar Vučić i evropski komesar za proširenje Johanes Han.

Otvaranjem Žeželjevog mosta posle 19 godina, Novi Sad će ponovo imati sva tri mosta iznad Dunava.

"Ovo je veliki događaj, ne samo za Novosađane i Novi Sad, nego i za celu Srbiju", rekao je za Tanjug gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević.

Vučević kaže da je novi most investicija koji ispravlja ili otklanja jednu veliku istorijsku nepravdu.

"Teške posledice smo pretrpeli u NATO agresiji. Uspeli smo da vratimo mostove na njihova mesta i da Novosađani, ali ne samo oni, mogu da ih koriste", kaže Vučević.

Ističe da je most od velikog infrastukturnog značaja zato što povezuje, ne samo sremsku i bačku stranu, već pre svega ljude.

Podseća i da se novi most nalazi na železničkom Koridoru 10, i da treba da bude u funkciji brze pruge Beograd - Budimpešta koja je od značaja i za našu državu i za Mađarsku, ali i za ovaj deo Evrope. 

Nakon puštanja u rad novog mosta, umesto starog koji je srušen u NATO bombardovanju 1999. godine, u narednom periodu se očekuje uklanjanje starog montažnog drumsko-železničkog mosta, koji je u funkciji od 2000. godine i koji železničkom prugom spaja dve obale Dunava kod Novog Sada.

Kada se govori o ceni mosta, Vučević kaže da je Evropska unija finansirala izgradnju Žeželjevog mosta sa 25 miliona evra.

Isto toliko su zajedno dali pokrajina i grad, a država je vanredno izdvojila nešto manje od pet miliona evra, kako bi sve bilo završeno, tako da je puna cena mosta oko 54 miliona evra.

"Kada pričamo o mostu pričamo i o pristupnim saobraćajnicama. Dakle, ne samo o konstrukciji nad vodenim ogledalom, nego o kompletnoj infrastrukturi i sa bačke i sa sremske strane. Kolovozi, trotoari, biciklističke staze, sve ono što čini most kompletnim građevinskim objektom. Za nas u Novom Sadu je veoma bitna činjenica da ćemo konačno vratiti i naš kej u punu funkciju, da se koristi bez prekida", objašnjava Vučević.  

Most rađen po evropskim standardima

Novi Žeželjev most dugačak je 474 metra, a 31,45 metara širok. Sadrži dva železnička koloseka, koji omogućavaju brzinu od 160 kilometara na sat za putničke i 120 kilometara na sat za teretne vozove.

Dve drumske trake su rađene tako da obe imaju širinu od 3,5 metra i odgovaraju standardima brzine vozila od 80 do 100 kilometara na sat, uz propisano ograničenje.

"Na kraju, tu su dve pešačke staze širine 2,5 metra. Most je čelične konstrukcije i nalazi se na pet stubova, od kojih je jedan preuzet sa starog mosta. Razmak između luka i zatege je oko 42 metra, otprilike kao zgrada od 14 spratova, znači, dosta su visoki lukovi ", objašnjava arhitekta Aleksandar Bojović.

U urbanističko-tehničkim uslovima nije se tražila nikakva sličnost sa starim mostom, što, kako kaže Bojović, javnost uglavnom ne zna.

"Most je rađen prema evropskim standardima i kao dodatak su tehnički uslovi nemačkih železnica, koje su među tri ili četiri u svetu, a uslovi su veoma strogi", ističe arhitekta.

Most je u klasi železničih lučnih mostova sa zategom i ukrštenim vešaljkama i svetski je rekorder u rasponu sa 219 metara raspona.

"Projektovan vek trajanja je 100 godina, međutim čelični mostovi su dugotrajniji i mogu da traju i 200 godina, naravno, ako se ne pojavi problem neke druge prirode", ističe Bojović.

Novi Žeželjev most je replika starog, izgrađenog 1961. godine po projektu arhitekte Branka Žeželja.

Zvanično ime je bilo Most bratstva i jedinstva i na njegovom otvaranju, zbog izraženih sumnji u njegovu bezbednost, inženjer Žeželj se prilikom probe – koja se sastojala od prelaska najtežeg teretnog voza preko mosta – vozio čamcem ispod njega kako bi svima pokazao kako veruje u svoje delo.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 31. март 2025.
10° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом