Читај ми!

Džez velikani – Ahmad Jamal

Ahmad Džamal (1930 – 2023) je bio američki džez pijanista, kompozitor, vođa benda i pedagog koji se smatra jednom od najuticajnijih ličnosti u džez muzici. Šest decenija je bio jedan od najuspešnijih vođa malih sastava u džezu.

Džamal ​​je rođen kao Frederik Rasel Džons u Pitsburgu, u Pensilvaniji, gde je počeo  da svira klavir sa tri godine, sa sedam je nastavio uči klavir sa Meri Kardvel Doson, za koju je rekao da je u velikoj meri uticala na njega. Njegovi koreni iz Pitsburga ostali su važan deo njegovog identiteta, grada u kome je bio pod uticajem džez umetnika kao što su Erl Hajns, Bili Strejhorn, Meri Lu Vilijams i Erol Garner. Dok je učio kod pijaniste Džejmsa Milera i počeo  profesionalno da svira klavir sa četrnaest godina, primetio ga je pijanista Art Tejtum kao „velikog u dolasku“. Džamal ​​je započeo turneju sa orkestrom Džordža Hadsona nakon što je završio srednju školu Džordž Vestinghaus 1948. godine, potom se pridružio turnejskoj grupi „The Four Strings“, 1950 godine preselio se u Čikago, nastupajući povremeno sa lokalnim muzičarima Fon Frimeanom i Klod Meklinom.

Iako rođen u baptističkoj porodici, Džamal ​​se zainteresovao za islam i islamsku kulturu u Detroitu, gde je postojala značajna muslimanska zajednica 1940-tih i 1950-tih, pa je 1950. godine prešao u islam i promenio ime u Ahmad Džamal.

Imao je jedinstveni pristup u sviranju klavira, koji je naglašavao suptilnost, prozračnost i suzdržanost. Njegov stil se često odlikovao minimalističkim frazama i sposobnošću da stvori dramatičan uticaj sa samo nekoliko nota. Fokusirao se na prostor između nota, dozvoljavajući tišini i suptilnosti da postanu sastavni delovi muzike. Njegov stil nije bio u tome da preplavi slušaoca virtuoznom brzinom ili složenošću -  umesto toga, radilo se o stvaranju dubokog raspoloženja i atmosfere sa minimalističkim frazama. Jednom je svoje sviranje opisao kao „manje sviranja“, koncept koji je postao ključni deo u njegovom pristupu muzici.  Koristio  je dinamiku na način koji stvara napetost i dramu bez velikog oslanjanja na jačinu zvuka ili brzinu, a njegova suptilna upotreba ritma i pametno korišćenje klavirskih perkusivnosti izdvaja ga od drugih džez pijanista.

Njegov album „At the Pershing: But Not for Me“ (1958), u triu sa basistom Izrael Krosbijem i bubnjarem Vernel Furnijeom, smatra se jednim od dela koja ga definišu. Pogotovo spora, promišljena verzija "Poinciana", koja je postala jedan od Džamalovih prepoznatljivih numera. Minimalizam i korišćenje prostora na albumu bili su revolucionarni u to vreme, i imao je dubok uticaj na džez i širi svet muzike. Zvuk trija Ahmad Džamala postao je prepoznatljiv po interakciji između klavira, basa i bubnjeva, sa veoma kontrolisanim osećajem za ritam, često koristeći manje konvencionalne, ređe ritmičke obrasce. Ovo je stvorilo sofisticiran, prostran zvuk koji je bio drugačiji od bilo čega drugog u džezu tog vremena.

Tokom svoje karijere, Džamal ​​je sarađivao sa raznim umetnicima i bio je izuzetno prihvaćen od strane kolega. Majls Dejvis je jednom naveo Džamala kao značajan uticaj na sopstvenu muziku.

Nastavio je da nastupa sve do svojih 80-tih, objavljujući albume poput „The Awakening“ (1970), koji se često smatra jednim od njegovih najuspešnijih snimaka. Džamal ​​je tokom svog života dobio brojne nagrade, uključujući „National Endowment for the Arts Jazz Masters Fellowship in  2017“, jedno od najvećih priznanja u džezu, kao i „Gremi“ nagradu za životni doprinos džezu.

Коментари

Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом
Predmeti od onixa
Уникатни украси од оникса