понедељак, 31.03.2025, 20:15 -> 10:44
Žoao Domingoš Bomtempo na evropskoj muzičkoj sceni
U završnoj, petoj emisiji ciklusa kojim obeležavamo 250. godišnjicu rođenja Žoaa Domingoša Bomtempa, slušaćete muziku ovog autora i Luiđija Kerubinija.
Centralni vokalno-instrumentalni opus Bomtempa, Rekvijem iz 1819. godine, posvećen je sećanju na portugalskog pesnika iz 16. veka Luiša de Kamoeša. Nakon kratkog povratka u Lisabon, Bomtempo je drugu deceniju 19. veka ponovo proveo u evropskim muzičkim centrima Londonu i Parizu, a Rekvijem predstavlja krunu ove dekade Bomtempovog stvaralaštva. Koncipiran je na tragu tradicije Mocarta i Kerubinija, zasićen snažnim muzičkim kontrastima i dramatskim patosom. Posebno je zanimljivo to što je Bomtempo sasvim rasterećen tradicionalnih kompozicionih obrazaca i rešenja koja su predstavljala kanon za izradu stavova mise za mrtve. U poređenju sa savremenicima, Bomtempo ovim delom pokazuje izraženu skepsu ka integrisanju operskih kompozicionih obrazaca u vokalno-instrumentalne žanrove duhovne muzike.
Slušaćete i vokalno-instrumentalno delo iz pera Bomtempovog pariskog savremenika italijanskog kompozitora Luiđija Kerubinija. Reč je o scenskoj muzici, odnosno tri horske numere za predstavu Smrt Miraboa iz 1791. godine, posvećenu jednom od vodećih aktera Francuske buržoaske revolucije.
Autor Srđan Atanasovski
Urednica Sanja Kunjadić
Коментари