четвртак, 05.12.2024, 21:40 -> 13:05
Muzika viva – Festival „Nordijski muzički dani”
Večerašnjom emisijom započinjemo mini ciklus posvećen ovom festivalu koji je pre mesec dana održan u Glazgovu. Večeras ćete čuti snimak prvog koncerta, održanog 30. oktobra u Gradskoj dvorani u ovom gradu, kada su se na programu našla dela četvoro autora – Elija Tausena a Lave, Maje Ratkje, Hildur Gudnadotir i Brite Bistrem.
Ovaj festival je jedan od najstarijih svetskih muzičkih festivala, koji je daleke 1888. godine osnovalo Društvo nordijskih kompozitora, a jedinstven je po tome što sami kompozitori uređuju program. Kompozitorska udruženja iz Danske, Farskih Ostrva, Finske, Islanda, Norveške i Švedske se rotiraju kao domaćini ovog festivala, a ove godine je prvi put manifestacija održana u Škotskoj, regionu čije su veze sa nordijskim zemljama višestruke i viševekovne. Stoga je i program festivala prilagođen ovogodišnjem specijalnom izdanju, odnosno odabrani su najuspešniji severnjački autori, čija su dela izvodili ansambli bazirani u Škotskoj.
Najmlađi od ovih umetnika, dvadesetsedmogodišnji kompozitor sa Farskih Ostrva, Eli Tausen a Lava, predstavio se kompozicijom Let me Cry (Pusti me da plačem), sa kojom je pre dve godine diplomirao na Univerzitetu u Lundu. Ovo delo inspirisano je čuvenom Hendlovom arijom Lascia ch’io pianga iz opere Rinaldo, a kao osnovu za dalji razvoj, autor koristi donekle pojednostavljenih prvih osam taktova ove numere. Kompozitor ovu poznatu melodiju raspoređuje u šesnaest glasova koji su najpre neusaglašeni, da bi se tokom kompozicije postepeno melodija formirala u svom prepoznatljivom obliku. Orkestarsku teksturu karakteriše pojavljivanje i nestajanje zvuka pojedinačnih instrumenata, a ove stalne promene, doprinose utisku svetlucanja i iskričavosti zvuka.
Kompozicija Zamislite Ikara za trombon i mali orkestar norveške kompozitorke Maje Ratkje nastala je kao porudžbina Simfonijskog orkestra iz Trondhajma, a inspirisana je antičkim mitom o Ikaru. Međutim, kako Ratkje navodi, umesto njegovom tragedijom, ona je želela da se bavi lepotom njegovog pokušaja, odnosno neustrašivim pokušajem da dostigne nemoguće. Lik Ikara u njenoj kompoziciji preuzima trombon, čija deonica je smela, hrabra i inspirišuća. „Ikarov pad je manje bitan, važna je proslava života i nemogućeg”, navodi Maja Ratkje.
U emisiji ćete čuti i delo The Fact of the Matter (Činjenično stanje) Hildur Gudnadotir. Ova uspešna islandska kompozitorka i elektronska umetnica, dobitnica Oskara za filmsku muziku, napisala je ovu kompoziciju kao porudžbinu festivala Proms 2022. godine. „Kada sam počela da pišem ovu porudžbinu, zamišljala sam delo okrenuto senzornim kvalitetima, u koje bi publika mogla potpuno da utone. Istini za volju, bilo je teško realizovati takvu vrstu eskapizma u trenutku kada smo okruženi mnogim onespokojavajućim događajima. Komponujući tokom 2021. i 2022. godine, nisam mogla da se otarasim osećanja tuge i zbunjenosti koja su me pratila kada se zapitam zbog čega ljudi ne mogu da se slože oko nečega što meni deluje kao da su bazična ljudska prava. Čini mi se da danas možete biti samo ili u pravu ili u krivu, i da ne postoji ništa između. Prostor za drugačija razmišljanja, veoma je mali. Pišući delo, vraćala sam se na misao da ne postoji ispravno bez pogrešnog, nema levog bez desnog. Novčić mora imati glavu da bi postojalo pismo. Dotle sam uspela da stignem u objektivnom zaključivanju”, rekla je autorka Hildur Gudnadotir.
Emisiju će zaokružiti kompozicija Neobična putovanja Brite Bistrem. Naslov je preuzela od Žila Verna i njegovog romana o fantastičnim i nemogućim putovanjima, a ovu ideju, zvučno je predstavila stalnim transformacijama orkestarskog zvuka. Kako autorka navodi, bila je inspirisana „putovanjima u našu imaginaciju: u ono u šta verujemo ili možemo zamisliti u našem umu”.
Urednica: Ivana Neimarević
Коментари