четвртак, 02.05.2024, 21:25 -> 10:53
Muzika viva
Premijerni snimak „Pasije – uskršnjeg oratorijuma” savremenog švedskog kompozitora Bengta Tomija Andersona. Ovo delo je izvedeno pre nešto više od mesec dana u čak sedam različitih gradova u Švedskoj, u danima pred Uskrs, a vi ćete slušati snimak zabeležen u Studiju Akustikum u gradu Piteo, 24. marta.
Kao i u većini pasija u istoriji muzike, siže ovog dela je opis Hristovog mučenja tokom Velikog četvrtka i petka, i potom njegovo raspeće. Tekst na latinskom jeziku, preuzet je iz 26. i 27. poglavlja Jevanđelja po Mateju, ali i antičkih pesama i himni, između ostalih i onih koje su napisali Ambrozije Milanski i Venancije Fortunat, koji su bili aktivni u vreme kada je hrišćanstvo tek počinjalo da se širi. Sam Anderson je naveo da nije želeo da napiše delo koje zvuči previše savremeno, več arhaično, kao da je „izmešteno iz svakodnevice”, te je stoga upotrebio latniski jezki, koji ovom ostvarenju pruža apstraktnu dimenziju.
U prvom delu oratorijuma, nalazimo se na Tajnoj večeri i trenutku kada Isus deli poslednji obrok sa svojim sledbenicima, zatim se moli u Getsimanskom vrtu i svedoči izdaji Jude, odnosno Petrovom poricanju pre nego što ga tamničari odvedu. U drugom delu, pratimo kako je Isus uhapšen, izveden ispred veća i ispitivan pred Pilatom, koji se, iako sumnja u njegovu krivicu, pokorava odluci svetine i dozvoljava da zatočenik bičuje i potom razapne na krst.
Prvi segment oratorijuma je intiman, gotovo kamerni, dok je drugi javan i dramatičan, sve do trenutka raspeća, kada muzika postaje tiša i meditativnija.
Urednica emisije: Ivana Neimarević
Коментари