Читај ми!

Savremena srpska muzika

Predstavićemo kompozicije za orgulje Ivana Vukosavljevića, objavljene na izdanju „Slow Roads”, diskografske kuće Elsewhere iz Nju Džerzija.

Ivan Vukosavljević je rođen 1986. godine, a posle studija kompozicije na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, otišao je 2014. godine na Kraljevski konzervatorijum u Hagu, gde i danas živi i radi. U svom opusu ovaj autor se obraća različitim žanrovima – od solističke muzike do kompozicija za ansambl, sa posebnim fokusom na korišćenje različitog ozvučavanja instrumenata, neuobičajene sviračke tehnike, improvizaciju, kombinaciju zapadnih i nezapadnih instrumenata, upotrebu zvuka električne gitare i elektronike. U tom pogledu može se reći da je Vukosavljević zainteresovan za fizikalnost i materijalnost zvuka i da je posebno vešt u vajanju dugih zvučnih formi, u kojima dolazi do izražaja skulpturalnost sonične mase i osećaj za saodnošenje prostorne, vremenske i performativne dimenzije muzičke umetnosti.

Na albumu Slow Roads nalazi se osam kompozicija koje je Vukosavljević napisao između 2019. i 2022. godine za solo orgulje sa srednjetonskim štimovanjem sa četvrtinskom komom, što je bio najraprostanjeniji način štimovanja u XVI i XVII veku. Ovo je povezano sa činjenicom da su kompozicije namenjene i snimljene na pet različitih istorijskih instrumenata koji su napravljeni u ovom periodu, a nalaze se u srednjovekovnim crkvama lociranim na severu Holandije. Takođe, kompozicije su napisane u nemenzuralnoj notaciji, nalik praksi koja se negovala u francuskoj čembalističkoj školi XVII veka, tako da su samo ritmičke vrednosti i konture fraza bile na raspolaganju izvođačima za dalju razradu. U projektu su učestvovali orguljaši Tineke Stenbrink, osnivačica ansambla za ranu muziku Holand barok, Frančeska Ajosa, Jan Hage i Lize Morison.

Kompozicije koje ćete čuti u emisiji pokazuju Vukosavljevićevu tendenciju ka muzici kao meditativnom, gotovo ritualističkom, procesu, svedočeći i o dubokom prepoznavanju, emotivnom, duhovnom i intelektualnom, koje je naš autor osetio spram starih orgulja i njihove istorije. Takođe, Vukosavljević je na svoj način želeo da ukaže na dugotrajnost orgulja, na akumulaciju istorijskog vremena koje one poseduju, na sponu koju ovi instrumenti stvaraju direktno i neposredno između muzike prošlosti, sadašnjosti i neke još nedosanjane budućnosti.

Urednica Ksenija Stevanović

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње