четвртак, 15.06.2023, 21:40 -> 13:56
Muzika viva – Dani nove kamerne muzike u Vitenu 2022
Večerašnjom emisijom nastavljamo ciklus posvećen ovom značajnom festivalu savremene muzike, koji je održan od 6. do 8. maja prošle godine. Pratićete snimak koncerta pod nazivom „Morsko svetlucanje“ na kojem su izvedene kompozicije Frančeska Filideija, Malin Bong, Milice Đorđević i Ena Popea.
Na početku emisije, čućete ostvarenje pod nazivom „Stela za Vjerna“ italijanskog kompozitora Frančeska Filideija. Muziku ovog autora, jedan od njegovih profesora, Salvatore Šarino, opisao je kao beskompromisnu i koja se nije prilagođavala, niti pojednostavljivala tokom vremena. Po Šarinu, Filidei je redukovao zvučni element svoje muzike, te je ono što je preostalo „romorenje, lagani i bogati akustički skelet koji se oplemenjuje jednostavnim prelaženjem ruku preko instrumenta“, a „ritam, puls i pauze postaju primarne strukture koje omogućavaju percepciju promena unutar njegove izuzetno efikasne, nerazvojne forme“.
Potom ćete čuti kompoziciju „Morsko svetlucanje“ Malin Bong po kojoj je ovaj koncert i dobio naziv. U pitanju je fenomen bioluminiscencije koju proizvode sićušni morski organizmi, i zahvaljujući kojima se, u određenim okolnostima, površina mora pretvara u magično polje svetlosti. Ova autorka i u drugim svojim delima ispituje odnose pokreta, energije i fizičkog prisustva, a prema sopstvenim rečima, gradi svoj muzički materijal kako bi „stvorila spektar nepredvidivih i kontrastnih elemenata, koji sežu od intimnih i jedva čujnih, do oporih i upornih“.
U nastavku sledi ostvarenje „O drveću, nežnosti, Mesecu“ naše kompozitorke Milice Đorđević. Ovo delo je nastalo kao zajednička podrudžbina Zapadnonemačkog radija i ansambla Vin Modern, a premijeru je imalo upravo na festivalu u Vitenu. U svojim delima, Milica Đorđević pre svega ispituje odnos vremena i prostora, stvarajući zvučne strukture koje su stalno u pokretu, fluktuirajući od prozračnih pasaža, do gustih, izrazito eskpresivnih odseka. Njene kompozicije najčešće poseduju široko-koncipiranu lučnu formu, koju ona ispunjava suptilnim mnoštvom tananih događaja i promišljene zvučnosti.
Ovaj koncert je završen ciklusom „Oči“ za sopran i kamerni orkestar Ena Popea. U pitanju je ciklus od čak 25 minijatura, u kojima ovaj autor kao da priziva dela Antona Veberna, kako u svojoj sažetosti, tako i po uvođenju neobičnog instrumentarijuma, u koji su uključeni popularni instrumenti kao što su gitara, harmonijum i mandolina. Pored toga, Pope namerno „raštimava“ ove instrumente, kako bi osigurao prisustvo mikrotonalnosti tokom čitavog dela. U tretmanu glasa, kompozitor poseže za najrazličitijim načinima pevanja, pokazujući fleksibilnost ovog „instrumenta“, sa neograničenim brojem tonskih boja.
Urednica emisije: Ivana Neimarević
Коментари