Prostori zvuka

Ovu emisiju posvećujemo problemu prostornosti zvuka, kroz fokus na Institut za Prostorno istraživanje zvuka (Spatial Sound Institute) koji se nalazi u Budimpešti, a u kojem je razvijen sistem 4D zvuka. U ovoj instituciji boravila je Svetlana Maraš, naša kompozitorka i rukovoditeljka Elektronskog studija Radio Beograda. U okviru emisije čućete izjavu osnivača studija Pola Omena, kao i istorijske spacijalne kompozicije Edgara Vareza (Poeme electronique), odnosno autorsko delo „Kinetičke studije” Svetlane Maraš napravljeno tokom rezidencije u ovoj instituciji.

4D sound system je muzički studio - prostorija od 200 kvadratnih metara, visine od oko 15m (približno 3 sprata), opremljena desetinama omni-direkcionih zvučnika i kompjuterskim sistemom koji čini suštinu samog studija. Studio je naizgled prazna soba (ili pre hala), u kojoj vam se ništa ne nalazi na putu dok kroz nju hodate - zvučnici su postavljeni dovoljno iznad vas i dovoljno ispod, da možete nesmetano da se krećete kroz prostoriju. Suštinska razlika između slušanja u ovom studiju i na stereo sistemu je ta što ne postoji najbolje mesto za slušanje (sweet spot), već slušanje postaje aktivan proces poput procesa stvaranja, koje omogućava individualni doživljaj - slušalac može da se kreće kroz prostor, da leži na podu ili stoji u jednom mestu, i kompoziciju tj. izvođenje doživi iz „ličnog ugla" ili iz više njih.

Prostornost zvuka nije novina, ali je ovakva konfiguracija studija i samog sistema kojim se upravlja zvukom u studiju jedinstvena i inovativna. Poznato je da pariski GRM još od 70-ih godina proslog veka ima Akuzmonijum - sistem za difuziju zvuka koji se sastoji od oko 80 zvučnika različitih veličina i oblika; Institut za sonologiju u Hagu raspolaže multikanalnim Wave Field Synthesis sistemom, a postoje i mnogobrojni drugi primeri projekata prostorne reprodukcije elektronske muzike manjih dimenzija, širom sveta. Kod većine ovih sistema, zvučnici se nalaze oko slušaoca, često u prostoriji postoji i tradiocionalna bina ili sedišta poput onih u koncertnoj dvorani, pa slušaoci sede u uobičajenom koncertnom ambijentu dok ih zvuk okružuje sa skoro svih strana - retko kad zvuk ima mogucnost kretanja ispod pozicije slušaoca, a da pritom njegov kvalitet ostane isti, kao što je to slučaj sa Institutom za prostorno istraživanje zvuka u Budmipešti, kojem je posvećena emisija.

 

Muzički primeri u emisiji:
Koenraad Ecker: ...and a spark lit the blaze
Iannis Xenakis: Persepolis
Edgar Varese: Poeme electronique
Svetlana Maraš: Two Kinetic Studies

Više informacija o projektu:
http://www.4dsound.net/ssi-events/2017/3/27/svetlana-maras-composing-in-4dsound

Autorska realizacija emisije: Svetlana Maraš i Ksenija Stevanović
Urednica: Ksenija Stevanović

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње