Nova pravila bontona kod telefoniranja: prvo pošaljite poruku, pa zovite
Mogućnost da telefoniramo postoji već 147 godina, ali pošto se način na koji obavljamo pozive drastično promenio zajedno sa napretkom tehnologije, postavlja se pitanje osnovnih pravila bontona ovog načina komunikacije.
Sada ljudi mogu da razgovaraju na svojim pametnim satovima, vide govornu poštu transkribovanu u realnom vremenu i obavljaju međunarodne pozive bez straha od velikih troškova.
Norme telefoniranja se takođe brzo menjaju, zbog čega se neki ljudi osećaju kao da su izgubili korak sa vremenom ili zbunjeno. Nepisana pravila telefonskog ćaskanja uveliko se razlikuju među generacijama, što dovodi do nesporazuma i frustracija na svim stranama.
Osnovna pravila bontona koja su za Vašington post predložili stručnjaci razlikuju se u zavisnosti od odnosa koje imamo sa sagovornikom, naših godina i konteksta poziva.
Što nam je neko bliskiji, pravila će manje da važe, tako da ne očekujte od majke da će se pridržavati bilo kojih pravila.
Ne ostavljajte govornu poštu
Ako imate informacije koje treba preneti na tačan i blagovremen način, daleko je bolje da ih napišete u obliku teksta ili e-pošte. Većina telefona sada transkribuje govornu poštu, tako da postoji velika verovatnoća da ljudi čak i ne slušaju šta ste rekli, već čitaju (verovatno netačnu) tekstualnu verziju.
Izuzeci od pravila zabrane glasovne pošte su pozivanje ljudi koji bi voleli da čuju vaš glas bez obzira šta govorite, ili sa kojima želite da podelite neku vrstu audio iskustva. Zamislite najbolje prijatelje i članove uže porodice koji pevaju srećan rođendan, prijatelja koji šalje atmosferu sa koncerta vašeg omiljenog pevača ili jednostavno „Volim te“.
Ako imate dugu, sočnu priču koju želite da ispričate, razmislite o tome da je pošaljete u glasovnoj belešci. To je najbolji medij za monolog.
Pošaljite SMS pre poziva
Pozivanje nekoga bez upozorenja može biti stresno za primaoca. Umesto toga, unapred pošaljite poruku da biste pitali da li su sada slobodni da razgovaraju, da li mogu da vas pozovu kada budu slobodni ili da li mogu da izaberu vreme kada bi želeli da razgovaraju. Ako je u pitanju neko koga redovno zovete, saznajte koje je njegovo idealno vreme, na primer posle posla ili samo nedeljom popodne.
Reč i kontekst su ključni za ove tekstove pre poziva. Jednostavan tekst „pozovi me“ može zvučati tako da osoba pomisli da je hitan slučaj. Pojasnite da li je hitno ili samo želite da ćaskate. Ako je reč o određenoj temi, navedite u tekstu o čemu biste želeli da razgovarate kako biste bili spremni.
Ovi koraci su posebno neophodni za video-pozive. Uhvatiti nekoga na video snimku u neočekivano vreme može biti neugodno za obe strane. Gotovo nikada ne bi trebalo započeti video-poziv bez upozorenja.
Ne morate da se javljate na telefon
Odgovornost nije samo na osobi koja poziva. Samo zato što vas neko zove iz vedra neba ne znači da morate da se javite. Ako ste u restoranu, koristite kupatilo ili ste na sastanku, isključite zvuk poziva i javite im se kada vam odgovara.
„Svi imamo kontrolu nad našim telefonima i možemo da odlučimo da li je pravo vreme da odgovorimo na pozive“, naglašava Lizi Post, stručnjak za bonton i kopredsednik Instituta „Emili Post“. „Ako vas neko prekine i besni ste zbog toga, pogodite čija je to greška? Vi ste taj koji je odgovorio na poziv kada ne bi trebalo."
Da biste ipak bili ljubazni, pošaljite pozivaocu poruku. Pametni telefoni će vam omogućiti da pošaljete automatski tekstualni odgovor kada ne možete da se javite, što je zgodno ako želite da im kažete da možete da šaljete poruke, ali ne i da razgovarate ili da ćete im se uskoro javiti. Razmislite o dodavanju prilagođenog odgovora u podešavanjima ili da svaki put unesete nešto novo. Podrazumevani tekstovi ponekad mogu izgledati pomalo grubo.
Emocije su za glas, činjenice su za tekst
Mnogo stvari uopšte ne mora da se saopšti usmeno. Kada pokušavate da odlučite koji je najbolji način komunikacije, razmislite šta želite da kažete.
Sve što zahteva nijanse, poput iznošenja mišljenja ili emocionalnih stvari, uključujući svađe, razgovor sa prijateljem sa kojim se niste dugo čuli ili komunikacija sa bliskom osobom, najbolje je telefonirati. Ažuriranja činjenica, planovi koordinacije ili bilo šta što je kratko i jasno često najbolje funkcioniše kroz poruke. Ako je nešto komplikovano i podrazumeva dug tekstualni lanac, bolje pitajte da li možete da razgovarate.
„Nema dobre svađe preko tekstualnih pruka“, kaže Postova. „Razumem da je ponekad bolje svađati se putem SMS-a jer se zapravo ne sukobljavate sa osobom, ali to će te obaviti mnogo efikasnije telefonom.“
Osim ako nije hitan slučaj, sačekajte
Ako neko ne odgovori na vaš poziv, ne prekidajte vezu i odmah zovite ponovo. Ako nisu odgovorili na propušteni poziv, nemojte slati još i e-poštu. Ako je hitan slučaj, to odmah navedite u tekstualnoj poruci.
Mirujte tokom video-poziva
Video-pozivi na Fejs-tajmu, Gugl mitu, Zumu, Viberu ili Skajpu trebalo bi da pažljivo obavljate. Podignite telefon tako da vam celo lice ispunjava ekran, a ne samo čelo i nos, i ostanite na mestu dok se poziv ne završi. Kada se ljudi, posebno deca, kreću okolo tokom video poziva, to može da dezorijentiše osobu sa druge strane. Ako želite se šetkate okolo i obavljate kućne poslove dok razgovarate, pređite na glasovni poziv.
Ne koristite spikerfon u javnosti
Mada mnogi vole da prisluškuju tračeve potpuno nepoznatih ljudi, generalno se smatra kao vrlo nepristojno korišćenje spikerfona na javnom mestu. Bilo da se radi o običnom pozivu, video-pozivu ili pozivu na pametnom satu, koristite slušalice ili razgovarajte kasnije.
Međutim, slušalice rešavaju samo polovinu problema, jer ljudi i dalje moraju da čuju šta vi govorite. Ako ste u prostoru punom ljudi, poput kancelarije, prevoza ili prodavnice, budite svesni ličnog prostora drugih ljudi i jačine vašeg glasa.
Video-pozivi na javnom mestu su takođe osetljivo pitanje. Oko vas se kreću ljudi koji nisu pristali da budu pred kamerom, a takođe bi mogli da vide nešto što ne bi trebalo da vide na vašem ekranu. Kadrirajte svoje snimke u skladu sa tim.
Nemojte prestati da razgovarate telefonom
Telefonski pozivi nisu mrtvi! Iako je ćaskanje možda manje uobičajeno ili uključuje više planiranja nego ranije, to je i dalje divan način komunikacije. Razgovor sa osobom u realnom vremenu može ojačati odnose, poboljšati mentalno zdravlje i umanjiti usamljenost.
Коментари