Читај ми!

Fenomen japanske „kulture slatkog“

Jedan od upadljivih društvenih fenomena u Japanu je tzv. „kultura slatkog“, pojava u kojoj je, ne samo industrija zabave za decu, već i javni prostor poput gradskog prevoza, bolnica i drugih državnih institucija prošaran simpatičnim crtanim likovima, maskotama i lutkama. Kako su simpatični likovi kakvi se drugde u svetu nalaze u knjigama i stripovima za decu dospeli u svaku poru života odraslih u Japanu?

U Tokiju nespretne, luckaste životinje čije su njuške prikleštila vrata voza zapanjenog i bolnog izraza zure u putnike metroa sa postera: bik, tigar, zec... One se svake godine smenjuju u skladu sa starim kineskim kalendarom i ukazuju na opasnost od povrede pri utrčavanju u prevoz.

Simpatični crtani likovi poput njih u Zemlji izlazećeg sunca su bukvalno sveprisutni. Oni su deo estetike, ukusa i potrošačkog mentaliteta koji u svemu traže nešto dražesno i detinje, a koje japanski sociolozi jednostavno zovu „kultura slatkog“. U njoj, kao pečurke posle kiše, niču maskote; javni prostor je preplavljen simpatičnim crtanim junacima, lutkicama i drugim igračkama, a posebni miljenici su sitne, umiljate životinje.

Iza te kulture nalazi se beskrajna ljubav koju Japanci gaje za strip i crtani film – u dalekoistočnoj carevini dopadljivi crtani junaci, maskote i plišane lutke su prevazišli okvir zabave za decu i duboko zašli u svet odraslih, pa svaka administrativna jedinica i veća kompanija ima svoju maskotu, a televizijske stanice i čitave vojske tih maskota, koje koriste ne samo za reklamu već i za generisanje prihoda njihovom prodajom u specijalizovanim radnjama.

Štaviše, u nastojanju da omekšaju suvoparni tekst i odagnaju mračne misli, u Japanu lekari pacijentima daju uputstva o tome koju hranu treba da izbegavaju ili kakvoj vrsti tretmana treba da budu podvrgnuti u formi stripa sa toplim i blago komičnim crtanim likovima. U bolnicama simpatični fiktivni junaci s plakata i stranica brošura daju instrukcije gde se koji šalter nalazi, kako treba uzimati lekove ili efikasno iskoristiti medicinsko osiguranje, što se odnosi i na najteže, smrtonosne bolesti.

Pisana objašnjenja novih zakona i procedura za plaćanje poreza, pamfleti koji govore o osnovnim postavkama vere religioznih grupa i mnoga druga važna i ozbiljna štiva za odrasle, uključujući tu i reklame za pogrebne usluge, takođe su ukrašeni simpatičnim ilustracijama i crtanim likovima tako da podsećaju na čitanke za mlađe osnovce.

Upadljiv deo širokog spektra kulture slatkog su i odrasle žene koje se oblače u kostime koji čine da izgledaju kao dražesne devojčice. Tokijskim ulicama, naročito vikendom i praznicima, šetaju devojke i žene odevene kao Pipi Duga Čarapa, Pepeljuga i drugi simpatični likovi iz bajki i filmskih fantazija.

One po pravilu kosu ukrašavaju upadljivim vrpcama i mašnama, farbaju se u roze, zelenu ili ljubičastu boju, nose kratke suknje i dokolenice, te kače lutkice za torbe i kapute. Kultura slatkog, može se reći, u velikoj meri je zapravo odraz ukusa pripadnica lepšeg pola, njihovog afiniteta prema nežnom, toplom i simpatičnom.

Slatka i policija

U Japanu, dakle, simpatični crtani junaci ne krase samo obdaništa i prodavnice za decu, već i opštine, bolnice i druga javna mesta, a slatke maskote imaju ne samo sportski klubovi, već i policija, vatrogasci, ministarstva i lokalne uprave.

Tako japansko Ministarstvo pravde ima bogatu paletu sopstvenih, originalnih crtanih likova posvećenih objašnjenjima bitnih tema, kao što su ljudska prava, popravni program za delinkvente i slično. Nacionalna policijska agencija, pandan srpskom Ministarstvu unutrašnjih poslova, ima čitavu četu maskota, po jednu ili dve za svaku od prefektura, koje su veće administrativne jedinice poput okruga u našoj zemlji.

Sve to očigledno za svrhu ima da teške teme u životu učini razumljivim i prijemčivim, te državne institucije približi običnim građanima. Ipak, posetiocima iz drugih kulturnih sredina ponekad je teško da savladaju osećaj otpora prema infantilnom tretmanu ozbiljnih egzistencijalnih tema i da se otmu ironiji kada slatke crtane likove ugledaju u kontekstu državne prisile.

Pre nekoliko godina, na primer, japansko Ministarstvo pravde je na zastavama razapetim unutar železničkih stanica najavu stroge kampanje hapšenja stranaca koji su ostali u zemlji i nakon isteka vize ukrasilo likom svoje maskote, krhke simpatične ptičice, kao da je reč o nekoj bezazlenoj akciji očuvanja životne sredine. Takođe, na svetloplavim maricama tokijske policije namenjenim za privođenje remetilaca javnog reda i mira figuriraju nalepnice sa simpatičnom, detinjom maskotom koje daju (lažni) utisak da je maltene reč o školskom autobusu.

No, uprkos takvim – gledano očima stranaca – neumesnim primerima, jasno je da obilje slatkih predmeta i simpatičnih crtanih likova u javnom prostoru u Japanu uopšteno govoreći ima pozitivan, opuštajući psihološki efekat jer u šoping centrima, na ulicama i unutar javnih ustanova doprinosi stvaranju vedre i tople atmosfere.

Kultura slatkog je, može se reći, produkt i pokazatelj bezbrižnosti koju su donele decenije stabilnosti, mira i ekonomskog razvoja i koja japanskom stanovništvu omogućuje da pažnju u dobroj meri usmeri na zabavu i slobodno troši novac.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 22. новембар 2024.
4° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње