петак, 31.03.2023, 14:52 -> 14:52
Извор: РТС
Аутор: Иља Мусулин, дописник РТС из Источне Азије
Prestaje proizvodnja "tojote kamri" u Japanu
Tojota posle 43 godine obustavlja domaću proizvodnju jednog od svoja dva najprodavanija modela.
Japanski mediji ovih dana sa nostalgijom pišu o popularnom Tojotinom modelu „kamri“, koji je zaključno sa prošlom godinom u svetu prodat u čak 21 milion primeraka, jer je najveći svetski proizvođač vozila svojim dilerima nedavno saopštio nameru da do kraja godine prekine s njegovom proizvodnjom u zemlji.
Sedan „kamri“, popularan zbog svoje pouzdanosti i kvaliteta, koji mu omogućavaju da zadrži visoku cenu i kao polovnjak, prvi put se pojavio na tržištu u Japanu 1980. godine. Od tada je prošao dug evolucioni put tokom kojeg je razvijeno čak deset generacija modela, a dezajn se menjao gotovo do neprepoznatljivosti.
„Kamri“ je uz „korolu“ najprodavaniji model Tojote svih vremena. Ime modela potiče od japanske reči „kanmuri“, što znači „kruna“.
Popularniji u svetu nego kod kuće
Dobra vest za ljubitelje te porodice automobila je, međutim, to da se njihova proizvodnja nastavlja u inostranstvu. Zapravo, Tojota je u Japanu poslednjih godina pravila samo jedan procenat „kamrija“.
Taj model se trenutno prodaje u preko 100 zemalja sveta, ali se uglavnom proizvodi u SAD, gde je od 2002. do 2016. godine petnaest godina zaredom bio najprodavaniji putnički automobil, i u Kini. Fabrike „kamrija“ postoje i u Tajlandu, Vijetnamu, Maleziji i Indiji. U prošlosti, do 2017, taj automobil je bio pravljen i u Australiji, a do početka rata u Ukrajini, i u Rusiji.
I dok je u svetu i prošle godine novim korisnicima predato preko 600.000 jedinica „kamrija“, prodaja u samom Japanu je bila vrlo slaba, jer su domaćim mušterijama uručeni ključevi za manje od 6.000 tih mašina.
Stručnjaci ocenjuju da je jedan od uzroka pada interesovanja za „kamri“ u Japanu opšti trend udaljavanja od sedana i rasta popularnosti terenaca, krosovera i karavana, koji je prouzrokovao i gašenje prodaje proizvodnje drugih poznatih sedana, kao što su Nisanova „fuga“ i Hondin „ledžend“. Mada se slična promena u ukusu i potražnji desila i drugde u svetu, imidž „kamrija“, kao pouzdanog i isplativog automobila, čini se, daleko je jači u inostranstvu, naročito u SAD.
O tome jasno svedoče podaci. Različite varijante „kamrija“ u Zemlji izlazećeg sunca u protekle 42 godine su prodate u ukupno 1,3 miliona primeraka. S druge strane, u Sjedinjenim Državama, gde je prvi uvozni „kamri“ dospeo 1982. i koje su 1988. postale prva strana zemlja u kojoj se on proizvodi, do kraja prošle godine je ukupno prodato čak 13 miliona tih vozila.
Коментари