Robot, prijatelj dece sa autizmom
Autizam je tema o kojoj se nedovoljno govori, iako se broj novorođene dece sa poremećajima koji ulaze u autistični spektar sve više povećava. Kako pomoći toj deci kao i odraslim ljudima sa autizmom i njihovim porodicama, da se uklope u svakodnevni život i iskažu svoje potencijale?
Poslednjih godina u svetu je zabeležen porast broja dece sa poremećajem iz autističnog spektra. U Sjedinjenim Američkim Državama živi 3,5 miliona osoba sa autizmom, u Italiji oko 500.000, dok podaci pokazuju da je taj broj na svetskom nivou oko 60 miliona.
U mnogim zemljama sveta postoje posebni centri za podršku ovim osobama i njihovim porodicama koje koriste razne metode uključivanja dece i odraslih u normalan život, koje odnedavno uključuju i robote.
„Upoznao sam robota Pepera u nekim drugim okolnostima. Pomislio sam da bi mogao biti jako koristan u radu sa autističnom decom. Moja intuicija je imala osnove jer se, na primer, u Americi mnogo koristi podrška robota u radu sa ovom decom. Koristimo Pepera u laboratoriji u kojoj se sastaju deca sa autističnim poremećajem i deca bez tih poremećaja, jer je naš cilj da stvorimo ambijent koji uključuje sve, pa su deca koja nemaju autizam tutori ovoj drugoj deci“, kaže Andrea Burghina ideator laboratorije.
Kako pomaže robot
Dodaje da robot igračka pomaže i deci da kroz igru lakše uče i komuniciraju.
„Robot ima neutralni izgled, ton kojim govori je monoton. Znamo da su osobe sa autizmom hiper-senzibilne na spoljne stimulanse. Sama činjenica da mogu da imaju interakciju sa neutralnim predmetom, poput robota znatno olakšava njihovu integraciju“, objašnjava Burghina.
Kompanija Lorf omogućila je susret robota Pepera, koga je napravila japanska kompanija Softbank Robotics i dece iz autističnog spektra, u okviru laboratorije u kojoj deca ali i odrasli sa autističnim poremećajem provode kvalitetno vreme sa svojim vršnjacima koji nemaju autizam, ali i sa robotom koji je zahvaljujući kompleksnom algoritmu u stanju da prepozna i da reaguje na ljudske emocije kao i da izvrši zahteve ljudi.
"Radimo sa autističnom decom. Ovaj robot im pomaže da razvijaju svoja interesovanja i sve ono što ih raduje. Imaju i neočekivanu interakciju jer ipak se radi o robotu, a ne o ljudskom biću. Rad sa autističnom decom traži mnogo strpljenja, ali je i zaista raznolik jer svako od ove dece ima neku karakteristku koja ih izdvaja od drugih, a robot nam zaista pomaže u radu“, kaže Nikolo, edukator u radu sa autističnom decom.
Dodaje da devojčicu, na primer, koja je pre bila vrlo uznemirena i koju nisu mogli da smire, najviše interesuje ples.
„Kada vidi robota smiri se. Kada se robot uključi i počne da pleše i ona se koncentriše. Jedna od poteškoća kod ove dece je često smanjena koncentracija, no kada su uključeni u nešto što ih zaista interesuje, postanu aktivni i pažljivi", objašnjava edukator u radu sa autističnom decom.
Centar za kontrolu zdravlja iz Atlante već godinama proučava poremećaje iz autističnog spektra i njihova istraživanja pokazuju da pogađa više dečake od devojčica, kao i da je poslednjih godina u značajnom porastu što je moguće objasniti boljem i bržem prepoznavaju ovog poremećaja što pak olakšava dijagnozu.
Mnogi svetski centri intenzivno rade sa ovim osobama, baš poput Laboratorije u Milanu koja je uključila i robota, omogućavajući im na taj način socijalizaciju kroz igru, učenje ali i uključivanje u život u kome je potrebno prepoznati različitosti i poštovati ih.
Коментари