Sajam u čast smrti klasičnog automobila
Nekada najveći svetski sajam automobila preselio se u Minhen, gde se u ponedeljak svečano otvara. Iako automobilska branša već radi na prelasku na električni pogon, očekuju se protesti i na hiljade policajaca.
Zaista se radi o novom početku i to iz više razloga. Međunarodna izložba automobila (IAA) je prvi sajam od početka pandemije koji se održava uz prisustvo publike. To je pozitivan znak za sajamsku branšu koja je po sopstvenim navodima od početka pandemije pretrpela gubitke od četrdeset milijardi evra.
Ali, ovo je novi početak i za sam IAA, jednu od najvećih smotri takve vrste na svetu. Pokrenut u Berlinu, gde je opstao posla veka i nakon gotovo sedam decenija u Frankfurtu, ovaj sajam se seli na novu lokaciju.
Nakon razočaravajućeg sajma pre dve godine, organizator, Savez nemačke automobilske industrije, odlučio je da ovoj manifestaciji da novi elan preseljenjem u Minhen kao jednu od nemačkih automobilskih prestonica.
Nije reč samo o promeni mesta održavanja nego i o novom konceptu. „Puko pokazivanje kola više nije dovoljno da privuče posetioce. Zato se IAA odlučio na eksperiment“, kaže stručnjak za automobilsku industriju Peter Fus iz konsultantske kuće EY.
Hibridni sajam
Glavno pitanje koje se postavlja na sajmu je šta će nas pokretati u budućnosti. Automobil je ovde samo delić složene slike moderne mobilnosti. Tu su električni trotineti, bicikl, tramvaj, autonomni sistemi za prevoz putnika…
IAA Mobiliti je nova verzija sajma koji želi da bude hibridni sajam. Osim na minhensko sajmište na severu grada, izložba ulazi na trgove bavarske metropole. Sajam i grad su povezani takozvanom Plavom linijom na kojoj će se testirati razni saobraćajni i prevozni koncepti.
Ovaj koncept, koji poprilično odudara od klasičnog „štimung“ sajma automobila, krije šanse ali i mnoge rizike, kako kaže poznati nemački stručnjak za automobilsku industriju Ferdinand Dudenhefer. Njemu u Minhenu nedostaje jasno fokusiranje na automobil kao prevozno sredstvo. „U trenutku kada automobil ne stoji u centru pažnje, nekad najveći automobilski sajam na svetu gubi svoj smisao“, kaže ovaj stručnjak.
Skromni izlagači
Taj trend je već sad vidljiv: osim kompanija poput Hjundaija, Reno-Dačije i nekih novih iz Kine, na sajmu učestvuju samo tri vodeće nemačke kompanije: Folksvagen, BMV i Mercedes Benc.
Konkurencija iz Tojote, Dženeral motorsa ili Stelantisa (marke Fijat–Krajsler, Sitroen i Opel) uopšte ne dolaze u Minhen. Isto je i s Volvom, Ferarijem ili Rols-Rojsom i ostalim magnetima za publiku. „Tesla” ionako nikada nije bio na IAA.
I nemačke kompanije su manje-više skromne u nastupu. Neće biti ni traga bombastičnim prezentacijama modela s dimnim, svetlosnim i tonskim efektima.
Otkud ta skromnost, i pored prihoda kojima se automobilska industrija u poslednje vreme može pohvaliti, uprkos pandemiji i nedostatku delova?
Konsultantska kuća EY kaže da automobilski koncerni nikada nisu zarađivali toliko kao u poslednje vreme. U prvoj polovini godine 16 najvećih imena automobilske industrije ostvarilo je dobit od 71,5 milijardi evra što je u poređenju s prošlogodišnje četiri milijarde gubitka neverovatan obrt.
Dolazi kancelarka, ali i demonstranti
Novac će koncernima biti preko potreban za preokret koji neminovno očekuje automobilsku branšu. U mnogim delovima sveta, poput EU, odbrojani su dani „benzincima” i „dizelašima”. To znači mnogo novca koji treba uložiti u razvoj električnih vozila. Mnogima je cilj ono čemu se Tesla već približio, neka vrsta „smartfona na točkovima“.
Upravo te složene procese IAA u Minhenu želi da predstavi publici, i stručnoj i širokoj. No niko ne veruje da će prvi IAA u Minhenu privući 500.000 posetilaca kao poslednji sajam u Frankfurtu. O milionima, koliko je u najboljim danima hrlilo u Frankfurt, niko i ne sanja.
Za sada je jasno da će na otvaranje doći kancelarka Angela Merkel. Ali i hiljade demonstranata koji akcijama poput biciklističkih povorki planiraju da ometaju otvaranje sajma i ukažu na nezadovoljstvo smerom u kojem se mobilna industrija kreće. Na demonstrante će motriti čak 4.500 policajaca, što je najavljeno kao najveći policijski poduhvat u istoriji bavarskog glavnog grada.
Protesti su bili i jedan od razloga zbog kojih je IAA premešten u Minhen. U Frankfurtu se uskoro pokreće prvi sajam za električne bicikle što mnogi doživljavaju kao simbol promene.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар