Program pod velom tajne – šta znamo, a šta ne znamo o novom američkom bombarderu B-21

Vazduhoplovne snage SAD objavile su tri nova prikaza stelt bombardera nove generacije B-21 „rejder“ koji će proizvoditi kompanija „Nortrop Gruman“. Iako postoji mnogo tajni u vezi sa celim programom, odmah su počele spekulacije i poređenja sa avionom B-2 „spirit“. Planirano je da bombarder bude uveden u službu sredinom dvadesetih godina ovog veka.

Glavna komanda vazduhoplovnih snaga SAD objavila je na Fejsbuku umetničke prikaze koncepta B-21. Bombarderi su prikazani na tri lokacije, odnosno u tri hangara u vazduhoplovnim bazama gde će biti raspoređeni u budućnosti.

Reč je o vazduhoplovnim bazama Dajes u Teksasu, Elsvort u Južnoj Dakoti i Vajtman u Muzuriju. 

U objavi je navedeno da se novi bombarder B-21 „rejder“ razvija da bi zamenio ostarele avione B-1 „lanser“ kao i čuvene B-2 „spirit“.

Uz fotografije je navedeno da će B-21 biti avion velikog dometa, a istaknuto je da će biti sposoban da nosi raznovrsno konvencionalno i nuklerano oružje. Takođe, američka vojska navodi da će to omogućiti njima i njihovim saveznicima da ispune ciljeve nacionalne bezbednosti.

Vazdušne snage SAD planiraju da uvedu u upotrebu najmanje 100 „rejdera“.

Iako nije otkriveno mnogo novih detalja i iako je reč samo o grafičkom prikazu, to je bilo dovoljno da se rasplamsaju strasti komentatora i vazduhoplovnih stručnjaka koji su obratili pažnju na nove detalje. 

Prilikom objave ranijih crteža, mnogi su primetili da je B-21 veoma sličan prethodniku B-2 „spirit“, koji očigledno predstavlja osnovu za razvoj novog bombardera. Isto će imati dizajn letećeg krila i neće imati vertikalne i horizontalne stabilizatore.

Iako najnoviji crteži nisu toliko detaljni i letelica se ne vidi iz svih uglova, sada se mogu primetiti i druge razlike. Prva koja upada u oči je prednji deo aviona. Kljun je sada zakrivljeniji i više izgleda kao ptičji.

Primećuju se ravniji zakloni motora, iako je na prikazima iza tog dela sunce. Mnogi su obrađivali fotografije i igrali se sa svetlom kako bi se neke stvari bolje videle. 

Većina komentatora navodi da će B-21 biti nešto manji od B-2, ali to se iz ovih prikaza ne može pouzdano zaključiti. Ono što toj tvrdnji ide u prilog je da će zadnji stajni trapovi imati po dva točka, dok su kod B-2 imali po dva para točkova.

Na prikazima su otvorena vrata kod stajnih trapova koja imaju drugačiji oblik.

Ipak, glavne stvari o novom američkom bombarderu i dalje ostaju nepoznate i još se ne zna kada ćemo videti pravu sliku aviona. Do tog trenutka verovatno ćemo videti još nekoliko prikaza koji nam možda pruže nove detalje, a možda nas i zavaraju.  

Koje su zvanične informacije

Američke vazduhoplovne snage očekuju da B-21 prvi put poleti krajem 2021. godine, ali je vrlo verovatno da se taj datum pomeri.

Veruje se da će avion biti uveden u službu posle 2025. godine. Ugovor o izradi novog aviona potpisan je sa kompanijom „Nortrop Gruman“ 2015. godine. 

U izveštaju istraživačke službe američkog Kongresa iz novembra 2019. godine navodi se da će novi bombarder zameniti postojeće B-1 i B-2, a moguće i B-52 u budućnosti.

Istaknuto je da je program bio visoko poverljiv sve do leta 2015. kada su otkriveni prvi detalji. Tehničke specifikacije i ostali važni podaci i dalje se skrivaju od javnosti, ali neki detalji su dostupni.

Istraživačka služba Kongresa je istakla da se novi bombarder razvija s ciljem da da bude sposoban da nosi širok spektar naoružanja i da ima veliki domet.

Takođe, cena jednog aviona procenjena je na oko 550 miliona dolara.

Šta kaže proizvođač

S druge strane, podatke o novom američkom bombarderu, iako ne precizne, pruža i sam proizvođač, „Nortrop Gruman“. Na sajtu kompanije ističe se da će „rejder“ moći da probije i najčvršće odbrane kako bi izveo prezicne napade bilo gde u svetu i da će igrati vitalnu ulogu u američkoj nacionalnoj bezbednosti.

Citirana je izjava sekretara za odbranu koji je rekao da će B-21 „podržati američku strategiju tako što će postati kičma vazduhoplovnih snaga“.

Kada je reč o ulozi „rejdera“, istaknuto je da će Amerika dobiti stratešku prednost u probijanju neprijateljskih protivvazdušnih snaga bilo gde u svetu.

Tokom prethodnih 25 godina, Amerika se oslanjala na B-2 „spirit“ da bi dospela do složenih područja i napala mete do kojih ostali avioni ne mogu da dođu.

Počast pilotima iz Drugog svetskog rata 

Ime „rejder“ izabrano je 2016. godine u čast pilotu iz takozvanog Dulitlovog napada (Doolittle Raid).

Reč je o prvom vazdušnom napadu SAD (18. aprila 1942) na matična japanska ostrva tokom Drugog svetskog rata.

To je jedina operacija u kojoj su američki bombarderi poleteli sa nosača aviona i najduža misija u kojoj su leteli bombarderi B-25 „mičel“.

Dulitlov napad pokazao je da su matična japanska ostrva ranjiva na savezničke vazdušne napade i bila je odušak za američku osvetu za japanski napad na Perl Harbor.

Број коментара 16

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 31. јул 2024.
30° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару