sreda, 27.02.2019, 13:34 -> 16:53
Izvor: RTS, The Aviationist
Misterija ponovnog leta F-117
Na internetu se pojavilo nekoliko fotografija stelt bombardera F-117 poznatog i kao „noćni jastreb“ kako nisko leti iznad područja u blizini oblasti za testiranje aviona u Nevadi. Fotografije su interesantne jer je avion povučen iz službe pre 11 godina. Pošto nema zvaničnih informacija, nije jasno koji je razlog ponovnog leta tih aviona, a stručnjaci veruju da su moguća testiranja novih sistema.
„Nevidljivi“ F-117 je zvanično izbačen iz upotrebe u američkim ratnom vazduhoplovstvu u aprilu 2008. godine. Međutim, od tada su nekoliko puta osvanule fotografije tog aviona kako leti u pustinjskim područjima Nevade, ali su one bile veoma retke.
Following on from my previous tweet here is the F-117 from today. What an awesome sight. pic.twitter.com/Xm0BM7uFmB
— Neil Jackson (@NeilJackson10) 27 February 2019
Takođe, dodatnu znaiželju javnosti izazvalo je i to što su se u nevembru 2017. godine na internetu pojavile fotografije pokrivenog aviona F-117 kojeg je vukao kamion na auto-putu u Nevadi.
Ne postoje zvanične informacije o bilo kakvim operacijama u koje su uključene te letelice. Ipak, portal The Aviationist navodi da je očigledno da su oni angažovani u nekoj vrsti testa ili treninga.
Takođe, 26. jula na Jutjubu je osvanuo snimak dva aviona F-117 kako lete u Nevadi. Tada je urednik portala The Aviationist, Dejvid Sensinoti, napisao da je razlog leta tih aviona misterija. Objasnio je da je radar tog aviona moguće koristiti za razne vrste testiranja novih sistema i tehnologija.
F-117 Nighthawk — still out there, still flying (clearest photos yet) - https://t.co/T1yAjwiYnI pic.twitter.com/QnIMsFyFVq
— Combat Aircraft (@CombatAir_Mag) 27 February 2019
Na fotografijama i snimcima „noćni jastrebovi“ su u veoma neobičnom režimu leta i izvode zahtevne manevre. To je čudno zbog toga što je F-117 konstruisan sa zadatkom da prodire u neprijateljsko područje oslanjajući se na specifičan oblik i „stelt“ tehnologiju. Nije predviđen za manevrisanje i niske letove.
Dok ponovni letovi „noćnih sokola“ ostaju misterija, uvek postoji mogućnost i da je neki pilot možda želeo da poslednji put poleti tim avionom pre konačne penzije.
Inače, reč je o američkom dvomotornom borbenom avionu, jednosedu koji je proizvodila kompanija „Lokid Martin“, a koji je slavu stekao zbog specifičnog oblika i zbog primenjene tehnologije smanjene uočljivosti (stelt). Služio je kao bombarder, a jedino ga je operativno koristilo Američko ratno vazduhoplovstvo.
Prvi let je izveo 1981. godine, a u upotrebu je uveden 1983. Međutim, šira javnost je za njega zvanično saznala tek u novembru 1988.
Interesantno je da je F-117 promovisan i kao „nevidljivi lovac“ iako je namenjen za borbu vazduh–zemlja. O tome svedoči i oznaka „F“, koja je uobičajena za američke lovce. Operativnu upotrebu imao je u operacijama u Panami, Iraku i na prostorima bivše Jugoslavije.
Prema zvaničnim informacijama, letelice tog tima imale su šest udesa i jedno obaranje u borbi. Prva i jedina vojska u svetu koja je uspela da obori F-117 bila je Vojska Jugoslavije 27. marta 1999. godine.
Na taj način srušen je mit o nevidljivosti tog aviona, a oborena je verzija F-117A. U rušenju je učestvovao 3. bataljon 250. raketne brigade koji je koristio ruski raketni sistem S-125 neva M. Avion se srušio u ataru sremskog sela Buđanovci.
Najveći deo ostataka oborenog F-117A nalazi se u Muzeju vazduhoplovstva, a jedan deo se nalazi i u okviru memorijalne sobe posvećene herojima 205. raketne brigade.
Uputstvo
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, neproverene optužbe, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju bilo kakve vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje je zabranjen na ovom portalu. Komentari se moraju odnositi na temu članka. Prednost će imati komentari gramatički i pravopisno ispravno napisani. Komentare pisane velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i kraćenja komentara koji će biti objavljeni. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu webdesk@rts.rs. Polja obeležena zvezdicom obavezno popunite.
Broj komentara 30
Pošalji komentarRe:Re:
Vidis da je u upotrebi a sta ne vidis(mo) niko ne zna.
Re: prica meni jedan covek
Penzionisan je zato sto se vise ne koristi u aktivnoj upotrebi od 2008. godine. Za avione koji imaju takav status se u strucnom slengu kaze da su penzionisani.
Prica meni jedan co'ek
Kako znas da je "penzionisan" ?
na vreme
pobili su Šošone, Mohave i Sijukse na vreme doista nema više ko da ga obara u Nevadi.
Nevidljiv
Radari ga vrlo tedko otkrivsju pa se kaze nevidljiv. A za ljudsko oko je vidljiv, ali zato leti nocu da se po mraku ne vidi. Opet nevidljiv
Sorry
Sorry we didnt know it was invisible!
@Moje je misljenje
A tvoje misljenje je naravno pogresno. Napravili su 64 komada i izgubili samo jedan, a sa ta 64 aviona su naneli ogromnu stetu svima koje su bombardovali. Povukli su ga jer je bio podzvucan (nije mogao da probije zvucni zid) i zamenjen je postepeno sa modernijim lovcima- F-22 i sada F-35. Uostalom da je ta stelt tehnologija toliko losa i nikakva kao sto mnogi vole da tvrde, ne bi Rusi napravili Suhoja SU-57 i Kinezi Cengdu J-20 (oba su stelt inace). Malo manje lozenja a malo vise smislenih argumenata, pa onda iznosi misljenje do mile volje.
....
Zoltane Srbine!
Kakva crna misterija
Vrlo verovatno testiranje ili novog naoruzanja ili nekog novog radarskog sistema. To se uvek radi na starijim masinama, a F-117 nije u upotrebi od 2008. godine. U prevodu- ako ce da se testira nesto na stelt avionu, onda je isplativije da se to radi na "penzionisanom" avionu F-117, nego na aktivnim stelt lovcima F-22 ili F-35, bombarderu B-2 ili eventualno stelt dronu X-47. Prosto, manja je steta ako se nesto desi avionu koji se ne koristi operativno. Napravili su ih ukupno 64, jedan su izgubili kod nas, dakle imaju jos 63 komada za testiranje.
Siguran let
pa u Nevadi moze da leti sigurno. Niko ga nece oboriti :-)))