Koko Šanel bila i nacistički agent i član pokreta otpora
Velika retrospektivna izložba o Koko Šanel otkriva dokaze da je modna dizajnerka bila članica francuskog pokreta otpora. Dokumenti koje javnost ranije nije imala prilike da vidi biće izloženi u Londonu, u Muzeju Viktorije i Alberta, zajedno sa kontradiktornim dokazima da je francuska kreatorka delovala kao nacistički agent.
Dokumenti koji se odnose na aktivnosti Gabrijele Boner Šanel, daleko poznatije po nadimku Koko, tokom ratnih godina u Parizu, daju ozbiljnu notu, verovatno, najglamuroznijoj izložbi godine u Velikoj Britaniji.
Postavka Gabrijela Šanel: Modni manifest (Gabrielle Chanel: Fashion Manifesto) među eksponatima ima više od 50 odela od tvida, uključujući i roze komplet koji je pripadao glumici Loren Bekol. Retrospektivna izložba biće otvorena 16. septembra u Muzeju Viktorije i Alberta u Londonu.
„Nismo mogli da napravimo izložbu o Koko Šanel a da se ne pozabavimo njenim aktivnostima tokom rata“, rekla je kustoskinja, Oriol Kulan, koja je proširila izložbu koja je prvi put organizovana u Palati Galijera (bivši Muzej mode) u Parizu 2020. godine.
Novi eksponati čine deo postavke koja dublje analizira kakve veze je kreatorka imala sa Velikom Britanijom, kao i njene aktivnosti tokom rata.
U dokumentima koje javnost ranije nije imala prilike da vidi, uočava se ime Gabrijela AKA Koko Šanel na listi od 400.000 ljudi čija je aktivnost u pokretu otpora potkrepljena zvaničnim podacima.
„Francuska Vlada potvrdila je njeno aktivno učešće u pokretu otpora, o čemu postoji i dokument iz 1957. godine“, naglasila je Kulanova.
Muzej će takođe pokazati jake dokaze da je Koko sarađivala sa Nemcima u okupiranom Parizu, uključujući transkripte posleratnog ispitivanja trojice nacističkih zvaničnika koji je pojedinačno navode kao pouzdan izvor.
„Novi dokazi je ne oslobađaju krivice. Samo čine sliku komplikovanijom. Sve što možemo reći je da je bila umešana sa obe strane“, objašnjava kustoskinja.
Za razliku od nedavne izložbe koja je bila osmišljena tako da predstavi kompletnu priču o modnoj kući „Dior“ koja postoji i 66 godina nakon smrti svog osnivača, izložba o Koko Šanel ne prikazuje period nakon njene smrti 1971. godine. Izložba je lična, ali zbog kreatorkinog kontroverznog života, i politička.
Oriol Kulan izdvaja dizajnerkino detinjstvo provedeno u francuskom samostanu nakon smrti njene majke i nestanka njenog oca, kao uslov da se razvije osoba sklona samozaštiti odakle su instinktivno proistekli desničarski stavovi.
Modna kreatorka je, kako kaže Kulanova, pre svega, neko ko se bori da preživi, uvek u potrazi za prilikama da „krene napred kroz život“. Tokom ranih 1940-ih, Koko Šanel bila je u vezi sa nacističkim oficirom baronom Hansom Ginterom fon Dinklageom, što je iskoristila da oslobodi svog nećaka iz nemačkog logora.
„Nismo hteli da ignorišemo to što je radila tokom rata ali ovo je, pre svega, modna izložba“, naglasila je kustoskinja.
Krhki večernji komadi, koji se obično čuvaju dobro zaštićeni u arhivi muzeja, biće izloženi, zajedno sa revolucionarnim „večernjim pantalonama“ kojima je mlada Šanel skandalizovala francusko društvo.
Jedna prostorija će biti posvećena čuvenom parfemu Šanel broj 5, koji je postao prepoznatljiv miris koji su rado koristile slavne ličnosti od Merilin Monro do Endija Vorhola.
Među stotinu eksponata, koji su dodati izložbi u odnosu na postavku prikazanu u Parizu, mnogi predmeti svedoče o vezama Koko i Velike Britanije.
Portret Šanel u ulju, koji je naslikao Vinston Čerčil, potvrda je bliske veze sa britanskim društvom koja je nastala kroz njenu romansu sa vojvodom od Vestminstera. Nacisti su dizajnerki čak dali kodno ime „Vestminster“.
Izložba takođe naglašava njenu manje poznatu vezu sa britanskom proizvodnjom. Izložena će biti i crvena večernja haljina od svilenog somota, sa odgovarajućim rukavicama do lakta, koje je za Šanel napravila kompanija „Mančester velvet“ 1932. godine.
Tokom te decenije, Koko je osnovala kompaniju "British Chanel Ltd." za proizvodnju svojih kreacija od britanskih tkanina, uključujući lan iz Severne Irske i notingemsku čipku.
„Koko Šanel je bila veoma zahtevna, tako da ta veza svedoči o postojanju visokokvalitetne tekstilne industrije u Britaniji, koja, nažalost, više ne postoji“, navela je Kulanova.
Коментари