Читај ми!

Godišnjica rođenja Ljubice Marić

Ljubica Marić se ubraja među najinteresantnije i najoriginalnije stvaraoce u generaciji kompozitora koji su u godinama pred Drugi svetski rat poveli srpsku muziku izrazito savremenim putevima.

Rođena 18. marta 1909. u Kragujevcu, Ljubica Marić je – nakon završene Muzičke škole u Beogradu, gde je bila učenica Josipa Slavenskog – nastavila studije u Pragu 1929. godine. Kompoziciju je učila u Majstorskoj školi Državnog konzervatorijuma, u klasi Jozefa Suka, i na Odeljenju za četrvrtstepenu muziku kod Alojza Habe. Uporedo sa time, pohađala je i Odsek za dirigovanje na Praškom konzervatorijumu, kao i dirigentske kurseve kod Nikolaja Malka u Pragu i Hermana Šerhena u Strazburu; tako je postala jedna od prvih žena dirigenata u Evropi i prva žena koja je dirigovala Simfonijskim orkestrom Češkog radija.

Po povratku u Beograd, 1938. godine, Ljubica Marić je bila profesor Muzičke škole „Stanković“, a zatim je – u periodu od 1945. do 1967. godine – predavala teorijske predmete na Muzičkoj akademiji. U prvim posleratnim godinama bavila se i dirigovanjem na javnim studio koncertima beogradskog radija.

Muzički izraz Ljubice Marić je jasan i jezgrovit, zasnovan na baštini evropske prošlosti, prvobitno sa izrazitijim osloncem na zapadnoevropske uzore, a kasnije sa duhom koji zrači sa balkanskog tla. Otvorenost prema novom ostalo je trajno obeležje njene kreativne ličnosti. S druge strane, afinitet prema narodnom melosu, prisutan u nekim najranijim mladalačkim radovima, a zatim povremeno potisnut, izbija u prvi plan tek u zrelom razdoblju njenog stvaralaštva. Tada se izgradila snažna kompozitorkina stvaralačka individualnost, koja inspiraciju nalazi u arhaičnim i filozofskim motivima, uvek vezanim za iskonske, najdublje korene narodne umetnosti.

U skladu sa svojim stvaralačkim nastojanjima, Ljubica Marić je često isticala da je „svaka živa realnost složenija od bilo kakvog ograničavanja“, te da se „savremenost i prošlost ne suprotstavljaju“, već da se „uzajamno potvrđuju, zajedno rastu i prerastaju u novo“.

Najznačajnije stvaralačko razdoblje Ljubice Marić započinje kantatom Pesme prostora iz 1956. godine. Inspiraciju za naslov Pesama prostora kompozitorka je objasnila na sledeći način:

„Prostor u isto vreme znači i prostor i vreme i postojanje. Smrt je iza prostora, vanvremena, ništa. Ali u doživljaju, ona se protivstavlja životu, stoga je uvek živolika, ma i kako najapstraktniji negativ postojanja.“ Literarnu osnovu kantate čine nadgrobni natpisi sa stećaka bosanskih bogumila. Arhaični jezik daje im patinu drevnosti, a potresni izraz večitih razmišljanja o zagonetki života i smrti čini ih vanvremenskim i opšteljudskim. Na osnovu sedam odabranih epitafa nastalo je sedam pevanja, grupisanih u dve celine. Tekst je ozvučen na način koji istovremeno deluje arhaično i savremeno. Iako kompozitorka nije koristila folklorne melodije, muziku prožima duh našeg tla. A muzički izraz dela, oslobođen konvencija, uverljivo podvlači filozofske i humane dimenzije sadržaja teksta.

Naklonost ka umetnosti i duhu proteklih vekova, posebno prema duhovnoj klimi srednjovekovnog Balkana – što je bitna odlika stvaralaštva Ljubice Marić – došla je posebno do izražaja u ciklusu „Muzika oktoiha“.

Ciklus čine: Oktoiha I za simfonijski orkestar, Vizantijski koncert za klavir i orkestar, kamerna kantata Prag sna, za recitatora, sopran alt i kamerni orkestar, rađena na stihove Marka Ristića, i delo Ostinato super tema oktoiha za harfu, klavir i gudače.
Ideja da se na osnovu ovih napeva, uz primenu modernog muzičkog jezika, izgradi obiman celovečernji ciklus, u kojem će se sjediniti simfonijsko, koncertantno, kamerno i vokalno muziciranje, najbolje ilustruje autorkinu težnju da stopi drevnost i sadašnjost i tako dopre do dubine psihologije čoveka našeg podneblja, pa i čoveka uopšte.

Kantatom Iz tmine pojanje za mecosporan i klavir iz 1984. godine Ljubica Marić nastavlja da produbljuje osobenosti svog muzičkog izraza. I ovo delo proizašlo je iz autorkinog interesovanja za srpski srednji vek, za arhaičnost i duhovnost.

Podnaslovom „rečitativna kantata“ Ljubica Marić je istakla važnost teksta, iz čijih zvučnih odlika proizilaze karakteristike melodije glasa.

Ogroman značaj stvaralaštva Ljubice Marić za srpsku muziku prepoznat je u našoj kulturnoj javnosti kroz nekoliko važnih priznanja. Godine 1963. Ljubica Marić je izabrana za dopisnog, a osamnaest godina kasnije, za redovnog člana Srpske akademije nauka i umetnosti. Njena pristupna beseda nosila je naziv „Monotematičnost i monolitnost oblika fuge“. Dobila je brojne nagrade, među kojima izdvajamo: Nagradu Savezne vlade za muzičko stvaralaštvo,

Oktobarsku nagradu grada Beograda za ostvarenje Pesme prostora, Sedmojulsku nagradu za životno delo, kao i Oktobarsku nagradu grada Beograda za životno delo, 1996. godine. Posebno priznanje i počast bila je organizacija recitala dela Ljubice Marić u Amsterdamu 1996. godine, kao i premijerno izvođenje njene kompozicije Torzo u Kelnu. Više kompakt-diskova sa njenom muzikom snimljeno je kako i našoj zemlji tako i u inostranstvu.

Ljubica Marić je preminula u dubokoj starosti 17. septembra 2003, zauzevši sasvim posebno mesto u srpskoj muzici zahvaljujući izvornosti i specifičnoj misaonosti svog muzičkog sveta.

 

четвртак, 26. децембар 2024.
1° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње