понедељак, 08.02.2021, 12:34 -> 13:33
Извор: РТС
Аутор: Јелена Мицић
Busola za medijske okeane
Epidemija koronavirusa samo je ubrzala prelazak iz fizičkog u virtuelni svet. Nova realnost je pojam kojim se opisuje život, rad, učenje, druženje i provođenje slobodnog vremena preko interneta pomoću različitih digitalnih uređaja. A medijska pismenost, kao veština pristupa medijima, kritičkog promišljanja i kreiranja medijskih sadržaja, postala je neophodna za opstanak u novoj realnosti.
Kako tu veštinu preneti deci i mladima, i na koji način obučiti njihove roditelje, vaspitače i nastavnike, za portal RTS-a razjašnjava Maja Zarić iz Ministarstva kulture i informisanja, urednica i jedna od autorki „Priručnika za medijsku pismenost".
Intenzivno se bavite organizovanjem radionica za decu u predškolskim i školskim ustanovama. Šta im prvo kažete? Kako objašnjavate šta je medijska pismenost i zašto je ona važna za njih?
Ministarstvo kulture i informisanja svake godine obeležava Evropsku nedelju medijske pismenosti u martu i Uneskovu nedelju medijske i informacione pismenosti u novembru - organizacijom radionica u vrtićima, osnovnim i srednjim školama. Prvo im kažem da nema loših pitanja ni odgovora i da taj dan zajedno razmišljamo i razgovaramo. Sa najmlađima diskutujemo o tome šta su mediji, koje medijske sadržaje gledaju i preko kojih uređaja; pričamo o crtanim filmovima, vrednostima koje prepoznaju u medijskim sadržajima i stereotipima. To je za njih važno kako bi počeli da promišljaju o svojim navikama, o tome šta gledaju, koje igrice igraju, kakve su navike u njihovoj porodici, a takođe je veoma značajno da o tome, nakon radionice, razgovaraju sa roditeljima. Na početku, deca dobiju radni listić koji tokom radionice boje; listić je u vezi sa određenom temom i nose ga kući kako bi se roditeljima pohvalili i prepričali o čemu smo razgovarali. Na taj način, želimo da medijska pismenost postane tema i u vrtiću i kod kuće.
Kakva iskustva ste imali sa vaspitačima i nastavnicima? Koja vrsta edukativnih materijala im je sada na raspolaganju? Kakve su njihove reakcije?
Kada držimo radionice, vaspitači, učitelji i nastavnici uvek se iznenade koliko deca budu dobra i aktivna. Tema je takva da je deci bliska i zanimljiva, a mi tokom časa dosta jedni od drugih naučimo, atmosfera bude jako lepa i produktivna, pa zato često naknadno dobijamo pozive da održimo još radionica. Zahvaljujući saradnji Ministarstva kulture i informisanja sa projektom EU „Podrška medijskim reformama", sada je svima u preduniverzitetskom obrazovanju dostupan „Priručnik za medijsku pismenost" na portalu www.medijskapismenost.com, dok će se uskoro i štampani priručnici naći u većini biblioteka preduniverzitetskih ustanova.Na taj način, vaspitači, nastavnici i stručni saradnici u odnosu na uzrast mogu da pripreme radionicu ili čas koristeći resurse poput radnih listova i video-materijala TV serijala Superheroji medijske pismenosti. U okviru projekta smo izradili i didaktičko sredstvo, besplatnu android aplikaciju Luedu - medijska pismenost za nastavnike, u kojoj je 600 pitanja iz „Priručnika" kako bi nastavnici kroz igru lakše mogli da usvoje znanje i kako bi ujedno videli primer komunikacije o temi prema uzrastu dece. U pitanju je, dakle, inovativan i koristan alat koji je osmišljen da se koristi kroskurikularno i ciklično kroz obrazovni sistem, a pre svake lekcije je označeno u okviru kojih predmeta se sve može obrađivati odabrana tema, tako da su reakcije sjajne.
Na koji način se nastava o medijskoj pismenosti ostvaruje u školama? Da li je nastava na daljinu promenila nešto u planovima realizacije?
Medijska pismenost je deo formalnog obrazovanja od 2005. godine i sastoji se iz tri lekcije u okviru predmeta Građansko vaspitanje (izborni predmet) i Maternji jezik. U Katalogu programa stalnog stručnog usavršavanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika koji je važio od 2016. do 2018. godine, od ukupno 961 seminara, 158 se bavilo IKT-om, a samo 18 seminara se odnosilo na medijsku i informacionu pismenost u užem smislu. Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja je 2018. godine u srednjim školama uveo novi izborni program pod nazivom Jezik, mediji i kultura, koji učenici veoma rado biraju.
Unapređenju oblasti medijske pismenosti takođe doprinose i organizacije civilnog društva, mediji i projekti koji proteklih godina sprovode brojne aktivnosti usmerene ka nastavnicima i srednjoškolcima poput edukacija, kampova, informativnih kampanja, kreiranja priručnika i drugih edukativnih materijala. Nastava na daljinu nas je primorala da se brzo adaptiramo na razne digitalne alate i digitalni svet.
Medijska pismenost - kao tema i predmet izučavanja - ušla je u obrazovni sistem. Šta i kako dalje?
Ove godine radićemo na razvijanju obuka za vaspitače, nastavnike i stručne saradnike prema „Priručniku za medijsku pismenost"; takođe, posvetićemo se jačanju kapaciteta roditelja kroz izradu priručnika namenjenog njima. Na taj način pokušaćemo da doprinesemo intenziviranju komunikacije u vezi s ovom temom, između obrazovnih radnika, dece i roditelja, a s ciljem kvalitetnijeg i odgovornog snalaženja u medijskom i informacionom okruženju.
Коментари