петак, 24.04.2020, 14:39 -> 14:55
Извор: PTC
Аутор: Маријана Вук Мрђа
Kako pospešiti socijalno funkcionisanje i komunikativnost tokom vanrednog stanja kod deteta sa smetnjom u razvoju
U izmenjenim uslovima tokom vanrednog stanja važno je da budete kreativni i usmereni na to da na alternativni način, putem inovativnih sadržaja, pospešujete socijalno funkcionisanje i komunikativnost kod deteta sa smetnjom u razvoju - defektolozi sugerišu roditeljima. Stručan savet, zasnovan na nauci i praksi, ali je isuviše moderan za roditelje koji se bude zabrinuti. U humanitranoj organizaciji Dečje srce potražili smo objašnjenje.
Neki od saveti za pospešivanje socijalizacije i komunikacije kod deteta tokom vanrednog stanja odnose se na uspostavljanje i održavanje verbalne i neverbalne komunikacije sa detetom.
„Važno je usmeravati dete da iskaže potrebe na socijalno prihvatljiv način uz neophodno korigovanje neadaptibilnih oblika ponašanja“, kaže Sašenka Mirković, diplomirani defektolog i programski menadžer organizacije.
Težite korekciji i usmeravanju deteta da izrazi emocije na adekvatan način. Ukoliko dete ima brata i/ili sestru podstaknite komunikaciju i interakciju među decom, kao i zajedničku igru.
Budite kreativni, osmislite igrice vezane za socijalni kontekst, koje su usmerene na aktivnosti i zahteve iz socijalnog okruženja. Osmislite igrice koje će kod dece razvijati socijalnu inteligenciju, iziskivati interakciju i komunikaciju - naglašava naša sagovornica.
Ukoliko dete ima dobru pažnju prilikom gledanja televizije, programski sadržaji koji su vezani za društveno-kulturni kontekst, bogaćenje i obrazovanje dece, u tom pogledu su sada dragoceni, a posebni Moja škola.
Treba znati da govor nije jedini način komunikacije. Veliki broj dece nema razvijen govor, ali to svakako ne znači da sa njima ne možete komunicirati.
Gest, mimika lica, kao i specifični načini oglašavanja je najčešće jedini put kojim dete komunicira.
Ne insistirajte da dete koje ne govori verbalizuje određene zahteve i potrebe, ali svakako treba da imate naviku da sve što radite vi i opisujete i imenujete bez obzira što ono ne govori.
„Vaše reči treba da prate i aktivnosti koje sprovodite“, jasan je i konkretan savet defektola Sašenke Mirković.
Česta pojava kod dece i osoba sa smetnjama u razvoju jeste da izbegavaju kontakt pogledom. Da bi se lakše prevazišao ovaj nedostatak u komunikaciji, vredi pokušati igrati se sa detetom igre skrivalice (iza peškira, platna...).
Tako će se kroz igru dete provocirati da gleda i makar na kratko ostvari kontakt pogledom.
Kod deteta kod koga je prisutno mucanje, dobro je stvoriti atmosferu bez žurbe i napetosti. Bavite se što više detetom kroz zajedničke i organizovane aktivnosti.
Govorite staloženo bez prekidanja i upadanja jedno drugom u reč. Kontrolišite svoje ponašanje i ponašanje drugih osoba u okolini u odnosu na mucanje deteta.
Ne dozvoljavajte da zbog raznih smetnji deca stiču povlastice, ali ih zbog toga nikako ne treba ni ne kažnjavati, zaključuje naša sagovornica.
Коментари