Povratak (filosofskim ) korenima
Dakle da počenemo od istine (koja je sloboda). Maks Stirner ,,ja sam svoju stvar zasnovao na ničemu." N Berđajev ,,Ja sam svoju stvar zasnovao na slobodi."
Njemu treba da se poklanjaju u duhu i istini.
(Jn 4:23-24)
Šta je onda ta sloboda i koje je njeno mesto u samom postojanju ljudskog bića? Može li on bez nje, i, najzad, koliko mu je sloboda ( svest o sebi) zapravo važna. Teško da ( u potpunosti ) odgovor na to može pružiti filosofija, nauka...možda umetnost? Ili... mistika?
Uprkos negativnom predznaku, mističari, ili bar pojedini među njima, ne samo da su dali zanimljive ideje o krajnjim i suštinskim pitanjima koje stoje pred čovekom, već su i direktno inspirisali priznate, klasične filosofe, pisce i umetnike, koji su razvijali ideje pojedinih mistika.
Jedan od njih je svakako i Jakov Beme ( Jacob Boehme, 1575-1624 ). On nije bio filosof, čak ni ( za ono vreme ) učen čovek. Bio je stolar. Poznat je njegov uticaj na mislioce toga doba, ne samo u Nemačkoj. Berđajev je pisao o Bemeu, i duboko razmišljao o njegovim idejama.
,, Njegova inspiracija ( Bemeova ) je bila Biblija, on nije bio učen filosof...upravo to mu je omogućilo da dođe do uvida do kojih je nemoguće doći pomoću filosofskih kategorija,, -N.Berđajev.
Centralno mesto u Bemeovom učenju je Ungrund, može se prevesti kao bezdan-ponor. On nema osnove, iracionalan je, de facto - ništa i prethodi životu i kao takav on, Ungrund, nije stvoren od Boga. Možemo ga razumeti kao prvobitnu, meoničku slobodu nad kojom ni Bog nema uticaja. U Bemea se ovo učenje pojavilo u nastojanju da shvati tajnu slobode, poreklo zla, borbu svetlosti i tame. Shvatio je da te odnose nije moguće izraziti racionalnim kategorijama ( jer sam predmet ne pripada racionalnom prostoru) već fluidnom prostoru dubine duše.
,,Na taj način Ungrund je ništa, oko večnosti bez osnove, i ujedno sloboda, neosnovana, bezdana, nedeterminisana sloboda, ali to je ništa koje je ein Hunger zum Etwas - glad za nečim! I najzad, Beme govori da je sloboda suprotna prirodi, ali da je priroda nastala iz slobode. Sloboda je poput ništa, ali iz tog ništa nastaje nešto.Ono što je ključno u toj fluidnoj spoznaji jeste da biće predstavlja svet objekata koji je podložan racionalizaciji i može se izraziti saznajnim kategorijama, dok se sloboda ne potčinjava toj vrsti saznanja, ona ne pripada kategorijama objektivnog sveta.,,
Pravi i jedini medijum slobode je -duh! Zapravo, jedini prostor slobode se nalazi u duhu. Tako da je ona ( sloboda ) i uslov za postojanje duha. Priroda ne zna za slobodu, ona poznaje samo determinizam. I najzad poredak slobode i poredak prirode su suprotstavljeni jedan drugom.
Nemoguće je glatko odbaciti Bemea i njegovo učenje.
Berđajev je to nedvosmisleno pokazao: Ideja slobode je centralna u hrišćanstvu. Bez slobode je nemoguće shvatiti stvaranje sveta, ni pad u greh, ni iskupljenje. Bez slobode nije moguće shvatiti fenomen vere. Bez slobode nije moguća teodiceja. Svetski proces nije moguć bez slobode.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар