Raskinov opis Pize
Engleski slikar, pisac, kritičar i socijalista Džon Raskin stvarao je u viktorijansko doba. Fokus pažnje su mu bili akvarelisti, slikari pejzaža i srednjovekovna arhitektura, podržavao je prerafaelite i Vilijama Tarnera, a imao velikog uticaja na pokret Arts end krafts.
Evo kako je on opisao srednjovekovnu Pizu:
„Zamislite savršenu i pitoresknu slikovitost, čiju lepotu mogu samo sa slabošću da prizovem. Zamislite kako je izgledao prizor koji se, tokom popodnevne šetnje, otvarao pred projektantom iz gotske škole u Pizi ‒ pred Ninom Pizanom ili nekim od njegovih ljudi:
Sa obe strane sjajne reke video je kako se uzdižu redovi još sjajnijih palata, s lukovima i stubovima, ukrašenim dubokim crvenim porfirom i serpentinom. Duž kejova pred kapijama jahale su čete vitezova, plemenitih likom i stasom, dok su im se perjanice i štitovi presijavali; konji i ljudi činili su svetlucavi lavirint od neobičnih boja ‒ ljubičaste, srebrne i grimizne rese padale su preko snažnih udova i sudarale se sa oklopima, poput morskih talasa što se razbijaju o stenje u sumrak. Sa obe strane reke otkrivali su se vrtovi, trgovi i manastiri; dugačak niz belih stubova među vencima od vinovih loza; prštanje fontana kroz pupoljke narova i narandži. A po vrtnim stazama, kroz rumenilo senki koje su ti narovi stvarali, sporo su koračale grupice najotmenijih žena koje je Italija ikad videla ‒ najotmenijih zato što su bile najčistije i najobazrivije; sve su imale najviše obrazovanje i poznavale sve umetničke žanrove - ples, pesmu, dražesno nadmudrivanje, uzvišenu učenost i još uzvišeniju odvažnost, najuzvišeniju ljubav - sposobne da oraspolože, da očaraju ili da spasu duše muškaraca.
Iznad takvog prizora savršenog života izdizali su se kupola i zvonik, presijavajući se u belom alabasteru i zlatu. Iza kupole i zvonika ‒ padine moćnih brda, prepunih maslina. Daleko na severu, iznad ljubičastog mora planinskih vrhova svečanih Apenina ‒ jasne, oštro rascepljene planine Karara vrhovima streme ka nebu boje ćilibara. Samo ogromno more, obasjano zracima svetlosti, proteže se od njihovog podnožja sve do Gorgonskih ostrva, a iznad svega, uvek prisutno, i blizu i daleko ‒ vidljivo kroz lišće vinove loze, ili preslikano čitavom povorkom oblaka iznad toka reke Arno, ili dubokim plavetnilom suprotstavljeno zlatnoj kosi ili jedrom obrazu dame i viteza ‒ ono spokojno i sakralno nebo za koje su tada svi nevino verovali da je neosporivo boravište duša, isto kakvo je zemlja za ljude. I koje se kroz svoje kapije od oblaka i velove od rose neposredno pretapalo u strahote večnog sveta ‒ nebo čiji je svaki oblak doslovce predstavljao anđeoske kočije, a svaki zrak njegove večeri i jutra dolazio sa božjeg trona.
Šta mislite o jednom takvom okruženju za školu dizajna?ˮ
Da li ima razloga govoriti o religioznom osećanju bliskom ovom opisu? S jedne strane, religija se rađa iz religioznog osećanja, a umetnost iz umetničkog - jedno „ne proizvodi" drugo. Ako nema korena, ne može iznići cvet, a ako čovek u oblaku vidi anđeoske kočije, verovatno ih ne bi naslikao isuviše nalik na oblak.
Što nikako ne zatvara mogućnost motivacije religioznih osećanja lepotom, bilo koje vrste.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 1
Пошаљи коментар