петак, 07.04.2017, 10:36 -> 11:59
Извор: Сајенс дејли
Čitanje i DNK
Istraživači Kraljevskog koledža u Londonu koristili su posebnu tehniku bodovanja da predvide nivo sposobnosti čitanja kod školske dece – analizom DNK.
Istraživanje objavljeno u „Naučnim studijama o čitanju" pokazuje da genetički „rezultat", koji se sastoji od oko 20 000 DNK varijanti objašnjava pet posto razlike u sposobnosti čitanja kod dece. Učenici sa najvišim i najnižim genetičkim „rezultatom" savladavali su čitanje različitom brzinom ‒ njihov napredak su delile čak dve godine. Ta otkrića ukazuju na potencijal upotrebe genetičkih rezultata u predviđanju prednosti i slabosti kada je reč o sposobnostima učenja kod dece.
Prema autoru studije, ti rezultati mogli bi jednog dana da se koriste za rano otkrivanje i rešavanje problema sa čitanjem ‒ što je mnogo delotvornije od čekanja da pojedina deca pokažu te probleme tek u školi.
Istraživači su izračunali genetičke rezultate (koji se nazivaju i „poligenetički rezultati") kod 5 825 pojedinaca, a zatim su mapirali te rezultate i uporedili ih sa važećim sposobnostima čitanja kod dece uzrasta od sedam do 14 godina. Tako su uspeli da objasne do pet odsto razlike u sposobnosti čitanja kod dece. Ta veza pokazala se tačnom čak i kada su uzeli u obzir kognitivne sposobnosti i porodični socio-ekonomski status dece. Autori studije napomenuli su da iako pet posto izgleda kao relativno mali broj, ovo istraživanje je značajno u odnosu na druge rezultate studija koje se odnose na čitanje.
Saskia Selzam, glavni autor studije, navodi da je „vrednost poligenetičkih rezultata u tome što omogućavaju da se predvidi genetički rizik i nivo težine u mogućnosti savladavanja problema sa čitanjem kod bilo kog pojedinca."
Robert Plomin, profesor na Kraljevskom koledžu u Londonu i jedan od autora studije, rekao je: „Nadamo se da će ovi nalazi doprineti boljem sagledavanju i odlučivanju koje prepoznaje i poštuje genetičke razlike među decom, kada je reč o njihovoj sposobnosti čitanja."
Priredila Tatjana Cvejić
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 3
Пошаљи коментар