петак, 17.03.2017, 09:02 -> 12:07
Počeci muzike u Srbiji
Kakva je bila uloga Beogradskog pevačkog društva i njegovih prvih dirigenata u buđenju nacionalne svesti?
Po prirodi stvari, Beogradsko pevačko društvo je u tome prednjačilo, jer je ono počev od 1857. godine, tačnije otkad je Kornelije Stanković preuzeo dužnost njegovog horovođe, postajalo izrazito nacionalno društvo, pevajući sve više, a ubrzo potom isključivo domaću muziku, u prvom redu svojih horovođa (posle Kornelija - Davorina Jenka, Josifa Marinkovića i Stevana Mokranjca), koji su, svak na svoj, originalan način, dali sopstveni i neprocenjiv doprinos izgradnji takvog nacionalnog pravca. Istorija je valjda konačno demantovala uobičajenu tezu „velikosrpskih" muzikologa da Jenko (rodom Slovenac) nije mogao u dovoljnoj meri da oseti srpsku „žicu" u muzici, jer ju je on baš svojom muzikom „ispredao" na takav način da su mnoge njegove pesme iz pozorišnih komada (više od 50 njih) postale u punom smislu - narodne (npr. Čergo moja, čergice, na tekst Milorada Šapčanina). O opredeljenju za himnu novokonstituisane Republike Srbije da i ne govorimo.
Međutim, ako se Jenko delio između Beogradskog pevačkog društva i Narodnog pozorišta, u kom je od 1871. godine kapelnik sa nesagledivim obavezama, prava je sreća za našu muziku, pa i za BPD, što su ga nasledili Marinković i Mokranjac, koji su se u daleko većoj meri mogli posvetiti svojoj dužnosti u njemu. Posebno se ovo odnosi na Stevana, koji je gotovo sav kompozitorski rad njemu i posvetio, izgrađujući svoj stil prema njegovim moćima, i obrnuto - podređujući njegove moći svom stilu. Ta plodna interakcija zbilja je bogato urodila, sa više od 150 svetovnih i duhovnih dela, i sa petnaest rukoveti i Liturgijom kao vrhuncima. Pritom, ne treba gubiti iz vida ni Mokranjčev rad u Srpskoj muzičkoj školi (osnovanoj 1899. godine), ali je tamo imao dragocene pomagače u liku Stanislava Biničkog i Cvetka Manojlovića.
Da bismo oslikali delić okolnosti u kojima se srpski muzički život odvijao početkom dvadesetog veka, neka nam posluži dvostruka proslava 25-godišnjice umetničkog rada Stevana Stojanovića Mokranjca, najpre u Beogradu (6. maja 1909), a potom i u njegovom rodnom Negotinu, i usputnim svraćanjem u rumunski obalski grad Turn Severin, dve nedelje kasnije, o Duhovima. Naime, bila je to burna godina, tek dva meseca pošto je nekako zabašurena krvava rana stvorena aneksijom BiH, koju je Srbija (pod pritiskom velikih sila) morala proglasiti svojim interesom, te garantovati suzbijanje svake kontraaustrougarske propagande. U to vreme je palo i „odricanje" prestolonasledništva princa Đorđa i ustoličenje kraljevića Aleksandra na njegovo mesto, srećom, uz kako-tako objedinjenu koaliciju svih stranaka u vladi staroga Stojana Novakovića, što je bar davalo privid velikog „narodnog pomirenja".
Zato je i bilo potrebno da ta proslava još jednom potvrdi neosporni fakt o nacionalnoj misiji BPD, ne samo blagodareći njihovim brojnim gostovanjima širom srpskih zemalja, već i oduševljenim kopiranjem i imitiranjem njihovog rada po celom Srpstvu. Na sve strane se orila srpska pesma, pronoseći srpski zavet i amanet, i vazda uz srpsku trobojku, da se nikakve kontrapropagande, pa ni policijske zabrane u neprijateljskim zemljama nisu mogle isprečiti niti onemogućiti širenje tog sveopšteg srpskog fluida.
Da li je potrebno naglašavati od kojih, i kakvih dela je sastavljen program u slavu Mokranjca?
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар