Ovidije, manje poznate činjenice

Pored čuvenih „Metamorfoza“, ljubavnih pesama i drugih dela, Ovidije je napisao i tragediju o Medeji, ali delo nije sačuvano. Zanimljivo je da je rimski retoričar Kvintilijan tu dramu svrstavao među najbolja Ovidijeva ostvarenja. Koliki je Euripidov uticaj na Ovidijevu tragediju o čarobnici koja u besu ubija svoju decu – nije poznato, a verovatno nikada neće ni biti.

Prema nekim teorijama, Ovidije je tvorac dramskog monologa. Gotovo 2000 godina pre Tenisona i naročito Brauninga koji su razvili dramski monolog sredinom 19. veka, Ovidije je učinio nešto zapanjujuće slično i za ono vreme vrlo inovativno ‒ vešto se služio dramskim monologom u svom delu. O tome svedoče i retoričke ispovesti napuštenih žena ‒ Medeje, Penelope, Sapfe.

Ovidijeva dela, posebno Metamorfoze, imala su veliki uticaj na Šekspira. U svojoj knjizi Džonatan Bejt ističe Ovidijev uticaj na Šekspira i naziva ga njegovim omiljenim pesnikom. Taj uticaj najjasnije se vidi u tragediji Tit Andronik ili narativnim poemama, poput Silovanja Lukrecije.

Kod Šekspira je vidljiva stalna opsesija transformacijom, ljudima koji menjaju obličja, jednom rečju ‒ metamorfozom. Pretpostavlja se da je tokom svog obrazovanja u Stratfordu na Ejvonu Šekspir pročitao Ovidijevo delo. Bilo da je reč o preobražajima u Snu letnje noći, bilo o oživljavanju Hermionine „statue" u Zimskoj bajci ‒ Ovidije je prisutan u gotovo celokupnom Šekspirovom delu.  

Ovidijevo delo Ars Amatoria (Umetnost ljubavi ili Ljubavna veština), kontroverzno naročito za njegovo vreme, dovelo je do pesnikovog izgnanstva. Taj parodično-didaktični ep o umetnosti zavođenja nije naišao na odobravanje cara Avgusta, koji je već bio zabrinut zbog mnogobrojnih vanbračnih veza dvorana i slobodnog morala u Rimu.

Pretpostavlja se i da je car kaznio pesnika, sumnjajući da je video njegovu ženu nagu ili zbog toga što je pesnik prećutao caru preljubu Avgustove unuke Julije sa Decimom Silamom, budući da je i Julija bila izgnana u isto vreme. U svojim pesmama Ovidije govori o Avgustovoj srdžbi, pominjući „dva zločina: pesmu i grešku".  

U kasnijim godinama, Ovidije živi u egzilu u Tomima, malom utvrđenju na Crnom moru. Ono se nalazilo na samom rubu Rimskog carstva, daleko od centra svih zbivanja. Međutim, u izgnanstvu među „varvarskim" plemenima, Ovidije uči lokalni jezik, pa kao talentovani inovator - čak piše pesmu u slavu Avgusta na tom jeziku. Meštani su bili impresionirani; nažalost, pesma nije sačuvana. 

U svojim poslednjim delima, kao što su Tristia i Epistulae ex Ponto, pesnik prikazuje bedu i žal ostarelog Rimljanina, koji ‒ u monotoniji zabačenog primorja ‒ čezne za Rimom.

Priredila, Tatjana Cvejić

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 22. април 2025.
23° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом