Ketrin Stroh i Telma Robinson - funkcionalno učenje
Šezdesetih godina dvadesetog veka bračni par Stroh iz Engleske postavio je temelje funkcionalnog učenja ‒ obrazovnog programa za decu koja su zaostajala u razvoju. Ketrin je bila razvojni terapeut, logoped i socijalni radnik, a Stroh psihijatar i psihoanalitičar. Nakon smrti supruga, Ketrin nastavlja rad sa Telmom Robinson, psihologom i učiteljicom programa Montesori.
Suština funkcionalnog učenja je da sledi razvojnu dinamiku deteta urednog razvoja kome je igra „rad" preko koga saznaje, spoznaje, stiče veštine.
Saznanje o tome kako dete usvaja veštine i komunicira u prve dve godine života činilo je osnovu za razvijanje ideje o funkcionalnom učenju.
Zbog potrebe posebne stimulacije razvoja postavljen je model funkcionalnog učenja da bi se na taj način što više približili detetu sa teškoćama u razvoju.
Dvogodišnjak urednog razvoja sam rešava misaone zadatke pomoću oruđa za učenje, a pritom mu se ne daju uputstva šta i kako da radi, već o tome sam odlučuje. Sve što dete napravi je dobro a pri tome se prijatno oseća. Pomoću „oruđa za učenje" u prve dve godine života dete stvara osnovu za buduće učenje, razumevanje, kognitivni razvoj i komunikaciju. Za vreme preverbalne igre dete ćuti, niko ga ne nagrađuje, zadovoljstvo i nagradu predstavlja sama aktivnost.
Pod sintagmom »oruđe za učenje« podrazumeva se: stavljanje, uparivanje, udaranje, pridruživanje, sortiranje, nizanje, slaganje kockama i crtanje. To su mentalne šeme, načini razmišljanja i rešavanja problema koji se formiraju kroz iskustvo još u preverbalnoj fazi razvoja i omogućavaju detetu dalje učenje. Prilikom rešavanja problema dete primenjuje različite strategije, tako stiče iskustvo i uči.
Oruđa za učenje se kod sve dece razvijaju isto u prve dve godine života i osnova su za dalje učenje. Kada spontano istražuje, dete zadovoljava i razvija potrebu za saznanjem, kretanjem, kao i emocionalne potrebe. U tom ranom prelingvalnom periodu telesnu aktivnost deteta karakteriše stalno ponavljanje istih obrazaca, kontinuitet, istrajnost i osećanje prijatnosti.
Deci sa smetnjama u razvoju onemogućeno je sticanje iskustava i učenje na taj način. Ona nisu dovoljno iznutra motivisana i pažljiva, nisu ni dovoljno uspešna. Kada prohodaju, još se teže usmeravaju na aktivnosti i pored podrške roditelja. U komunikaciji sa detetom, koja je inače minimalna, izbegava se odrična rečca ne.
Pored toga, izbegavaju se česte i preterane pohvale. Detetu se otvara prostor da doživi vlastiti uspeh i počne sa razvijanjem unutrašnje motivacije kao osnove za dalje aktivnosti. Aktivnosti se planiraju tako da dete samo rešava probleme, stiče iskustva i na taj način uči. Naglašavaju se uloga i značaj kažiprsta. Kažiprst je detetova komunikacija sa okolinom.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар