Uzvišeno i lepo

Ko je osporio viševekovnu definiciju Lepote? Šta bi mogla da bude paradigma Uzvišenog u literaturi? Šta to vezuje Uzvišeno i Lepo? U spisu „O uzvišenom i lepom" Edmund Berk Lepo suprotstavlja Uzvišenom.

U spisu „O uzvišenom i lepom" Edmund Berk Lepo suprotstavlja Uzvišenom.

Lepota je pre svega objektivno svojstvo tela „kojim ona pobuđuje ljubav" a na ljudski um deluje preko čula. Suprotstavlja se ideji po kojoj se Lepota sastoji od proporcije i prikladnosti (tako se upustivši u polemiku sa zastupnicima postulata estetičke kulture, kroz vekove), već tipičnim za Lepo proglašava kategorije kakve su raznovrsnost, sićušnost, uglačanost, stupnjevita varijacija, finoća, čistoća, bistrina boje, pa (donekle) i ljupkost i odmerenost.

S druge strane, Uzvišeno podrazumeva širinu opsega, neprohodnost i zapuštenost, čvrstinu koja je i masivna, skrovitost.

Uzvišeno niče kad se uskovitlaju strasti poput užasa, uspeva u tami, priziva ideje moći i onog lišavanja čiji su primeri praznina, osama i tišina. U njemu preovladava poteškoća i stalno stremljenje ka nečem većem.

Kada Berk govori o zvuku Uzvišenog i priziva u sećanje „tutnjavu ogromnih slapova, mahnitanje oluje, groma ili artiljerije" ili urlik životinja, njegovi primeri mogu se učiniti i prilično nezgrapnim.

Duboka veza Lepog sa Uzvišenim 

Ali, kad progovori o iznenadnom doživljaju zvuka znatne jačine, spram koga je „pažnja... napregnuta a sve moći budne i spremne na odbranu", pa kaže da „jedan jedini zvuk poprilične snage, makar i kratkog trajanja, ukoliko se ponavlja u intervalima, ostavlja snažan utisak", teško je ne pomisliti na početak Betovenove Pete simfonije.

Ovaj irski filozof tvrdi da nije u stanju da objasni pravo ishodište dejstva Uzvišenog i Lepog, ali zato daje odgovor na pitanje: "Kako užas može biti prijatan"? Ono glasi: "Kad ne navire iz velike blizine".

Odstojanje od onoga što uliva strah podrazumeva neku vrstu bezinteresnog odnosa - dakle, bol i užas su izvorište Uzvišenog ukoliko ne predstavljaju stvarnu pretnju.

Ono što je zanimljivo je činjenica da je ta ista vrsta bezinteresnog odnosa vekovima pratila ideju Lepog. Lepo je ono što pričinjava zadovoljstvo koje ne nagoni nužno na posedovanje ili trošenje stvari koja prija; isto tako, užas koji se vezuje za Uzvišeno jeste užasnutost nečim što nas ne može zaposesti niti povrediti.

U tome je duboka veza između Lepog i Uzvišenog.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 22. април 2025.
23° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом