Hallelujah, pesma koju je Koen pisao celu deceniju i promenio 180 puta
Hit Leonarda Koena "Hallelujah" prešla je dug put od prve do 180. verzije pre nego što je publika čula. Kanadski kantautor radio je na njoj 10 godina, ali uspeh je izostao. Sve dok nije naišao „Šrek“. Dokumentarni film "Hallelujah: Leonard Cohen, A Journey, A Song" priča je o pesmi koja je postala međunarodna himna, pesma za svadbe i sahrane.
Hallelujah je jedna od najpoznatijih pesama ikada napisanih. Ipak, novi film otkriva da je Leonardu Koenu bilo potrebno 180 pokušaja tokom čitave decenije da je završi. I pored toga, njegova diskografska kuća odbila je pesmu.
Prošlo je skoro 20 godina pre nego što je animirani bauk, Šrek, pretvorio pesmu u neverovatno veliki hit.
Autori dokumentarnog filma Hallelujah: Leonard Cohen, A Journey, A Song imali su pristup bez presedana brojnim Koenovim beležnicama, prikazujući tragove pisanja i brisanja.
„Dobili smo Leonardov 'prećutni blagoslov' nedugo pre nego što je preminuo 2016. godine“, kaže jedan od reditelja filma Den Geler.
Veliko Ne od „Kolumbija rekordsa“
Koen je na spisak stavio sastanak sa predsednikom „Kolumbija rekordsa“, Valterom Jetnikofom, koji je odbio album Various Positions, na kojem je Haleluja bila glavna numera.
Jednog dana 1984, Džon Lisauer, njegov dugogodišnji aranžer i producent, dobio je poziv.
„Leonard me je pitao da li želim da snimim ploču jer ima nekoliko novih pesama, uključujući i onu koja se zove Haleluja. Nikada nisam pitao za stihove niti da ih objasni jer bi to bilo uvredljivo. Jednostavno sam želeo da budem publika. Stvarno sam mislio da će u 'Kolumbiji' biti oduševljeni. Koliko sam samo pogrešio. Jetnikofu se baš nije dopalo“, ispričao je Lisauer.
Ali nije dao nikakvo objašnjenje osim nekog nejasnog komentara o tome da mu se „ne sviđa miks“.
Reditelji dokumentarca Den Geler i Dejna Goldfajn pokušali su da intervjuišu Jetnikofa: „Njegova žena rekla je da ima demenciju“. Preminuo je prošle godine.
„Kako je Kolumbija mogla tako strašno da pogreši?“, pita se Lisauer.
Odbijanje je bilo poražavajuće za Koena. „Bio je potpuno slomljen“, kaže francuska fotografkinja Dominik Iserman, koja je živela sa Koenom dok je pisao pesme za album i bila u studiju tokom snimanja.
Iako Koen nikada javno nije loše govorio o ovom udarcu, u jednom klipu u filmu kantautor je pričao o tome kako su mu u „Kolumbiji“ rekli: „Znamo da si sjajan, ali ne znamo da li si dobar“.
Haleluja je započela svoj život sa religioznim naklonom, odražavajući Koenovo jevrejsko nasleđe, sa aluzijama na kralja Davida i Bat Ševom (iz teksta pesme: The secret chord that David played – Tajni akord koji je David svirao), kao i na Samsona i Dalilu.
Kasnije verzije su bile više duhovne, a ponekad i seksualne. Stihovi poput Kada je David svirao, njegovi prsti su krvarili (When David played, his fingers bled) prikazani su kao oni od kojih je autor odustao.
Koen je zabeležio datum svog prvog susreta sa Isermanomovom u svojim beležnicama.
„Ujutru bismo zajedno popili kafu pre nego što bi on počeo da radi na pesmi (Haleluja). Preda mnom bi svirao različite verzije. Ali to je bila takva zagonetka; tako simbolična pesma. Da, nejasna je – kao ptica koja leti po sobi“, priseća se Dominik Iserman.
Nakon što je odbijena, Haleluja se našla među pesmama koje je na nekoliko koncerata pevao Bob Dilan, ali bez većeg uspeha.
Sam Koen izveo je Haleluju krajem 1980-ih godina, opet bez pravog uspeha. Pesmi je bio potreban Džon Kejl sa malo drugačijom verzijom da bi stekla veću prepoznatljivost, a zatim i Džef Bakli, koji je 1993. godine potpisao ugovor za „Kolumbija rekords“, doduše sa drugim čelnim ljudima.
Neočekivani izbor u Šreku
Koen se 1994. godine, zbog depresije i prekomerne konzumacije alkohola, preselio na pet godina u budistički manastir u Kaliforniji. Ubrzo nakon što je napustio to utočište, saznao je da studio „Dreamvorks“ snima animirani film Šrek u kojem su autori planirali da koriste njegovu pesmu, u sceni gde Šrek jadikuje zbog zarobljene princeze Fione.
„Mislila sam da je to odgovarajuća muzika za složenu mešavinu osećanja, koja nije često prisutna u porodičnim filmovima“, kaže rediteljka Šreka Viki Dženson, koja je u filmu iskoristila verziju koju je otpevao Džon Kejl.
„Odabrala sam je i da bih zadržala ljude prikovanim za sedišta jer je to bila dobro poznata pesma. Ali sam izbacila 'nestašne' delove, kao što su 'vezao sam te za kuhinjsku stolicu' i 'video te kako se kupaš na krovu'“, objasnila je rediteljka crtaća.
Rediteljka dokumentarca Dejna Goldfajn smatra da je Haleluju u život vratio Šrek. To je dovelo do nastanka još obrada poput onih koje su izvele Kej-Di Lang i Brendi Karlajl.
Haleluja je takođe postala veoma popularna u TV emisijama sa takmičenjima u pevanju. Čak je Aleksandra Berk 2008. godine pobedila u Iks faktoru izvodeći svoju verziju koja je potom osvojila muzičke top-liste.
Himna zbog koje je kantautor bio na kolenima
Ipak, izgleda da Koen nikada nije bio ljut što su drugi tako dobro prošli sa njegovom pesmom. U retkim razmišljanjima o njihovom uspehu, on u dokumentarcu to opisuje kao „ironiju“.
Leonard Koen imao je svetsku turneju tokom 2008. i 2009. godine, kada je već bio duboko u osmoj deceniji. Još jednu seriju koncerata održao je 2012. i 2013. godine. Haleluja se uvek pevala, a obično je Koen bio na kolenima pri kraju numere.
„Postala je međunarodna himna – verska i svaka druga“, smatra reditelj dokumentarca Den Geler.
Hleluja je izvođena na pomenu preminulima od kovida, početkom 2021. godine u Vašingtonu, dok se redovno svira na veridbama, svadbama i sahranama.
U dokumentarcu Hallelujah: Leonard Cohen, A Journey, A Song pevačica Regina Spektor Koenovu pesmu opisuje kao „savremenu molitvu“ i „priručnik za savremeni opstanak“.
„Apsolutno nema sumnje da je Haleluja pomogla da se podmladi Leonardova karijera. I na kraju krajeva, četvrt veka kasnije, on ju je proglasio svojom pesmom“, zaključila je rediteljka Goldfajn.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар