„Beldoks“: Putujte od Aljaske do Afrike, osetite život

Jedna od novina ovogodišnjeg Međunarodnog festivala dokumentarnog filma „Beldoks“, koji se održava od 8. do 15. maja, jeste selekcija "FeelGood Movies", a selektor, reditelj Stevan Filipović otkriva da sve filmove tog programa povezuje to što će gledaoci osetiti život i druge ljude u svoj njihovoj različitosti.

Selekcija "FeelGood Movies" obuhvata tri segmenta: „Eros i tanatos“, „Priroda i društvo“ i „Sporo i ekološki“. „Ono što je zajedničko svim filmovima u toj selekciji jeste da osetite život i druge ljude u svoj toj različitosti i kompleksnosti i jako je lep osećaj ako proputujete svetom od Aljaske, preko Japana, do Afrike“, istakao je Filipović Tanjugu.

Kao najatraktivniji segment, Filipović je najavio „Eros i tanatos“ posvećen temama seksualnosti i smrti, uz konstataciju da „eros bar brojčano ove godine“ pobeđuje tanatos, a fokus je na žensku perspektivu i žensku seksulanost. 

Pažnju najšire publike će možda ponajpre privući film Ćićolina - kuma od skandala o slavnoj zvezdi pornografskih filmova, a sama Ilona Staler (Ćićolina) biće gošća festivala.

„Videćemo kako možemo danas da posmatramo taj fenomen, da li je to borba za ženska prava, da li može da se posmatra iz feminističkog ugla ili je to nusprodukt kapitalizma. Zanimljivo je i politički gledano kao neka preteča Berluskonija u Italiji i Belog ovde, jer znamo da je Ćićolina bila poslanica u parlamentu, da se borila za seksulno obrazovanje i pravo na abortus što u delimično konzervativnoj Italiji krajem sedemdesetih, pa osamdesetih i devedesetih godina 20. veka nije baš bilo na tanjiru“, primetio je Filipović.

On je izdvojio i film Venera u kome žene iz Danske različitog uzrasta otvoreno pričaju o seksulanosti, zatim Sveta vodica o ženskom orgazmu u Ruandi.

„Način na koji je ta priča predstavljena je nama Evropljanima neobičan, veoma eksplicitno i otvoreno. Mi Ruandu znamo po genocidu, a sada ćemo je videti iz drugačije perspektive", kaže Filipović.

Biseri upoznavanja preko neta je, prema njegovim rečima, zanimljiva i duhovita priča, ali i ozbiljna sociološka analiza trenutka u kome živimo, dok Kalabrija donosi taj manji segment kojim dominira tanatos, a govori o dvojici migranta koji voze telo pokojnika iz Švajcarske u Italiju i publika prati njihove životne priče.

U skladu sa sloganom festivala (Nije još mrak), možemo da kažemo da postoji tračak svetlosti i da nije loše boriti se za to, a ova selekcija svesno ili nesvesno šalje tu poruku“, istakao je Filipović.

„Beldoks“ predstavlja srpskoj publici i „spore (slow) filmove“, koji su novina na svetskim festivalima. „Oni povlače ručnu kočnicu i teraju vas da se ubacite u drugačiji režim rada, isključite svoje mobilne telefone, zaboravite na obaveze i pokušate da se ubacite u konteplativni mod koji je najčešće prisutan, osetite živote ljudi kojima se ti filmovi bave“, pojasnio je selektor.

Filipović skreće pažnju na ostvarenje Žena i glečer o ženi koja je odlučila da živi na meteorološkoj stanici na glečeru uz prikaz sukoba tog malog ljudskog bića i moćne prirode, što je dominantan motiv i u ostalim dokumentarcima.

Film Semjuel među oblacima govori o čuvaru ski lifta u Andima, koji ne zna šta će sa svojim životom pošto više nema snega usled klimatskih promena, dok Krompir, kupus i ostali demoni prikazuje dogodovštine čoveka koji je odlučio da ode iz grada i godinu dana se bavi proizvodnjom kupusa.

Potprogram „Priroda i društvo“ donosi priče o porodičnim odnosima kao što je Divno kraljevstvo pape Alajeva o kompleksnoj porodici perkusionista u Izraelu pa do analize fenomena kulture kao što je „Evrosong“ kroz priču o pobednici Jamali.

„Svi ovi filmovi nas uče da treba da zastanemo, promenimo svoju perspektivu, oslušnemo druga mišljenja i probamo sa tim znanjem da pogledamo sebe i ljude u svom okruženju", primetio je Filipović.

Za njega „Beldoks“ je godinama „prozor u svet“: „Sada se u svetu dešava renesansa dokumentarnih filmova, a mi teško da možemo da ih pogledamo van festivala. Televizije ih otkupljuju samo kada postanu megahitovi, a ponekad ni tada. Umesto da ih jurimo po Jutjubu ili u mraku 'torenata', mislim da je najlepše videti te filmove na velikom platnu sa drugim ljudima i posle popričati o svemu tome“.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 22. април 2025.
23° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом