Више јефтиних и мање луксузних аутомобила за Американце – јапански произвођачи прилагођавају се Трамповим тарифама

Јапански произвођачи аутомобила настоје да превладају негативан ефекат Трампових тарифа променом стратегије продаје и резањем трошкова производње и пословања.

Јапанско Министарство финансија објавило је податке који указују на неке од ефеката Трампових тарифа на увоз аутомобила. Један од њих је чињеница да је просечна цена јапанских возила извезених прошлог месеца у САД значајно нижа у односу на прошлу годину.

Наиме, просечна цена аутомобила које су Јапанци извезли у САД у априлу, првом месецу примењивања Трампових нових царина, износила је 28.300 америчких долара, што је чак 15 процената мање него у прошлој години, пишу јапански медији.

Но, док је месечна вредност извоза четвороточкаша опала за скоро пет посто и сада износи око 3,6 милијарди долара, интересантно, број возила која су бродовима испоручена САД у знатној мери је порасла – реч је о скоку од 11,8 одсто или 125.817 јединица.

Ове чињенице се тумаче као израз промене у стратегији јапанских произвођача, усмерене на ублажавање негативног ефекта Трампових царина – пад продаје и губитак удела у америчком тржишту се настоје предупредити или умањити понудом већег броја јефтинијих модела тамошњим купцима.

Премештањем акцента продаје са скупљих на јефтиније моделе умањује се просечни износ царине по возилу и ублажава опасност да аутомобили јапанских произвођача остану ван домашаја платежне моћи америчке средње класе.

Горе наведено сугерише да су се произвођачи четвороточкаша из Земље излазећег сунца одлучили да покушају да апсорбују удар који им наносе царине од 25 посто на увоз аутомобила и делова и максимално се прилагоде новонасталој ситуацији, те да, бар за сада, још увек нису почели да пребацују фокус са америчког на друга страна тржишта.

Иначе, један од фактора који их спречава да то учине је жестока конкуренција у суседној Кини, где се годишње прода чак око 30 милиона нових четвороточкаша, али где цене аутомобила већ пар година падају захваљујући технолошким иновацијама, али и рату ценама у којем се многи произвођачи свесно опредељују да жртвују профит и поднесу губитке како би преотели тржиште конкурентима.

Рањивост јапанске привреде

Укупни месечни извоз Јапана у САД у протеклих годину дана кретао се између 9,3 и 13,5 милијарди долара. Укупна вредност целокупног јапанског извоза у САД у априлу је пала за 1,8 одсто, док је вредност извоза возила склизнула за 4,8 процената.

Чак 19,3 одсто јапанског извоза у априлу отпало је на САД, што подсећа на рањивост јапанске привреде у односу на Трампову трговинску политику, поготово када се узме у обзир да се огроман број постројења које припадају јапанским компанијама налазе у другим азијским земљама, попут Кине и Вијетнама, које су изложене изузетно високим царинама.

Када је реч о четвороточкашима, јапанске компаније у својој земљи годишње произведу око девет милиона возила, од чега један и по милион извезу у САД. Још 1,4 милиона аутомобила које упуте на америчко тржиште направе у Канади и Мексику.

Економисти процењују да би јапанска аутомобилска индустрија у фискалној 2025. години могла да претрпи штету од укупно 21 милијарду долара услед Трампових тарифа на возила (Трампове царине и Јапан, стигле прве процене о губицима ауто-индустрије).

Зато, мада постоје наговештаји да америчка страна неће повући тарифе на увозне аутомобиле, пословни људи из најважније јапанске индустријске гране с нестрпљњем ишчекују резултате преговора владе две државе о укидању или смањењу царина, који ове недеље улазе у трећу рунду.

петак, 23. мај 2025.
22° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом