Читај ми!

Луксембург – прва земља која је увела бесплатан јавни превоз и смањила емисије гасова

Још 2020. године, Луксембург је постао прва земља на свету која је увела бесплатан јавни превоз, чиме је подстакнуто коришћење аутобуса, трамваја и возова. Тада је тамошњи министар саобраћаја изјавио да се 40 одсто становника вози јавним превозом и да је његово бесплатно коришћење социјална мера која доноси велике уштеде, али да се размишљало и о еколошком аспекту. Ова одлука не само да је смањила гужве, већ је допринела и смањењу емисија штетних гасова. Снимајући серијал Зелена Европа, екипа Редакције еколошког програма посетила је Луксембург.

Мала кнежевина Лксембург смештена између Немачке, Француске и Белгије, често остаје неприметна у односу на велике суседе. Међутим, ова земља игра кључну улогу унутар Европске уније, а главни град је домаћин неколико важних институција, укључујући Европски суд правде, Европску инвестициону банку и Европски парламент.

"Када је реч о мрежи аутобуса града Луксембурга, процењујемо да је у просеку користи око 600.000 путника недељно и нешто више од четрдесет милиона путника годишње. Очекујемо да ћемо 2036. године имати још 50.000 запослених и још 50.000 стамбених јединица, те смо принуђени да решимо проблем мобилности тако што ћемо индивидуални превоз у што већој мери заменити јавним", каже Патрик Голдшмит, одборник града Луксембурга задужен за мобилност.

Нови погон за аутобусе

У плану је и изградња новог погона за аутобусе на периферији града који ће се ослањати на еколошки чисту технологију, где ће могућност електричног пуњења имати више од 200 аутобуса, а биће предвиђено и да се електрични погон замени водоником у будућности.

"Осам станица за пуњење електричних аутобуса се налази изван градског депоа. У плану је изградња 30 станица за пуњење у самом депоу, док се станице граде и на крају линије превоза. Трансформатор има снагу од једног мегавата, а сваки појединачни пантограф може да пуни до 300 киловата", каже Лекс Бантнер, руководилац аутобуске службе града Луксембурга. 

Мрежа трамваја

Трамвај представља важан сегмент превоза у граду. Данас је целокупна трамвајска мрежа повезана са аутобусима, паркиралиштима за аутомобиле и бицикле, а ускоро ће и са аеродромом.

"Данас имамо укупно 33 трамваја. На траси између стадиона и Луксекспа саобраћа 21 возило на свака 4 минута. У време јутарњег шпица, између 7 и 9 ујутру, уводимо додатна возила и у просеку се дневно превезе око 120.000 путника а у изузетним случајевима чак 600.000. На другом крају града постоји веза са аеродромом. Тај део ће бити завршен управо ове године 2025. у марту, а очекујемо прве путнике у децембру", каже Карло Хенцен, оперативни директор "Лукстрама".

И на крају, један Србин

И на крају, због опсежних инфраструктурних радова, мрежа превоза у главном граду Луксембурга захтева честе промене, а за то је задужен један Србин.

"Започели смо сарадњу са једним српским архитектом који је исцртао нову мрежу на мапи која је врло читка и пружа мноштво информација у боји. Сваки пут кад уведемо неку измену, поново сарађујемо са Југом Церовићем како бисмо прилагодили план и пронашли начин да га учинимо што приступачнијим корисницима", каже Лекс Бантнер, руководилац аутобуске службе града Луксембурга.

Луксембург је познат по својој посвећености еколошким питањима, а оно по чему се можда највише истиче су иницијативе у вези са транспортом и смањењем загађења.

понедељак, 06. јануар 2025.
9° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње