Читај ми!

Немачке машиновође ће радити краће, две године неће моћи да штрајкују

У договору о колективном уговору између Немачке железнице и синдиката машиновођа ГДЛ, управа је пристала на далекосежне компромисе када је у питању радно време: 35-часовна радна недеља до 2029. – уз исту плату.

Немачка железница (ДБ) и Немачки синдикат машиновођа (ГДЛ) договорили су поступно смањење стандардне радне недеље са садашњих 38 на 35 часова до 2029. уз пуну накнаду плате.

На тај начин Железница је удовољила главном захтеву синдиката у спору о колективном уговору.

"Преговори су били тешки, али смо успели да постигнемо интелигентан компромис", оценио је директор за персонална питања Железнице Мартин Зајлер.

"Кључни елемент је иновативни опциони модел с којим они запослени који раде у сменама могу сами да одлучују о свом недељном радном времену у будућности."

Другим речима: ко год жели да ради више – до 40 сати недељно – он то може да учини и добиће 2,7 одсто вишу плату за сваки додатни сат недељно, објаснили су из Немачке железнице.

Редукција није аутоматска

Међутим, неће сви кораци поступног скраћивања радног времена бити аутоматски остварени. У 2025. запослени ће и даље моћи да бирају да ли желе да раде 37 или 38 сати од следећег јануара.

Од почетка 2027. иде смањење на 36 сати, па затим поступно, све до 35 сати у 2029. години. Али, сваки пут ће запослени сами морати да искажу жељу да им се скрати радно време уз исту плату – или да га продуже уз повећање плате.

У спору између управе Немачке железнице и синдиката ГДЛ дуго није било никаквих помака. Због тога је синдикат у више наврата штрајковао и паралисао железнички саобраћај у земљи. То је, уз стотине хиљада путника, озбиљно погодило и привреду која је имала проблема са снабдевањем и доставом.

Недавно су Немачка железница и Синдикат машиновођа били близу споразума који је предвиђао поступно смањење стандардног радног времена на 36 сати недељно. Али, ГДЛ је наставио да инсистира на 35-часовној недељи и – преговори су пропали. Због тога је дошло до нових штрајкова.

Међутим, пре нешто више од недељу дана Железница и ГДЛ су, на опште изненађење, објавили да поновно преговарају. И коначно су постигли договор.

Нема штрајкова до фебруара 2026.

Колективни преговарачки спор решен је овог понедељка 25. марта 2024. Тиме су избегнути штрајкови за Ускрс – након шест рунди штрајкова, железнички саобраћај ће бити поштеђен обустава рада најмање до краја фебруара 2026.

До тада важи обавеза "склапања мира" с ГДЛ-ом. Колективни уговор важи 26 месеци, односно до 31. децембра 2025, након чега следи двомесечна фаза преговора у којој нису могући штрајкови.

То, наравно, не значи да ће возови у Немачкој сада постати тачнији, али ће барем да саобраћају уз "уобичајена" закашњења.

Компромис који је сада договорен захтева од синдиката да дозволи дужи временски период за смањење радног времена, а не аутоматско смањење.

Осим тога договорено је и повећање плате за 420 евра и то у два корака: 210 евра више месечно 1. августа 2024. и још 210 евра 1. априла 2025. Бонус за компензацију инфлације од 2.850 евра исплатиће се у две фазе, почевши од марта.

Синдикат машиновођа ГДЛ у преговорима је тражио и проширење своје надлежности за колективно преговарање и других запослених унутар групације Немачких железница, али је руководство то одбило.

четвртак, 26. децембар 2024.
1° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње