недеља, 27.08.2023, 05:45 -> 11:18
Извор: РТС, Гардијан
Високе цене као кочница – владе ЕУ имају главобољу због електричних аутомобила
Упркос напретку ка циљу нулте емисије штетних гасова 2045. године, висока цена електричних возила европским владама задаје главобољу. Земље ЕУ се боре да убеде људе да пређу са аутомобила са моторима са унутрашњим сагоревањем на електричне, упозоравају стручњаци.
Европа данас продаје десет пута више електричних аутомобила него пре само шест година, наводи Међународна агенција за енергију, али њена флота се преспоро чисти да би испунила климатске циљеве.
Владе широм континента боре се са ценом електричних возила, која могу да коштају неколико хиљада евра више од упоредивих возила која користе фосилна горива.
"Оно што смо научили је да није довољно само подстицати куповину и власништво електричних возила. Морате да дестимулишете куповину конвенционалних аутомобила у исто време", рекла је Јулија Полишчанова, аналитичарка групе за кампању Транспорт и животну средину.
Прелазак у ЕУ на чистије аутомобиле део је обећања да ће се до краја деценије смањити загађење које загрева планету за 65 одсто у односу на ниво из 1990. и достићи нулу до 2045. године.
Али, чак и када је ЕУ смањила емисије у енергетском сектору, турбинама на ветар и гашењем електрана на угаљ, емисије из друмског саобраћаја су стално расле.
Транспорт је "дете проблема“ заштите климе, рекао је Кристијан Хохфелд, шеф Agora Verkehrswende, истраживачког центра за чист транспорт у Немачкој.
Потребни и време и новац
Пошто су за израду већине алтернативе аутомобилима били потребни време и новац, потпуни прелазак на електрична возила био је "најкритичније питање“ за смањење емисија у наредној деценији, рекао је Хохфелд.
ЕУ планира да смањи емисију издувних гасова аутомобила за 55 одсто у односу на ниво из 2021. до краја деценије и на нулу до 2035. Али купце одвраћа висока цена електричних аутомобила чак и ако су, због нижих текућих трошкова, исплативи у будућности.
Да би се томе супротставило, земље широм Европе нуде финансијске подстицаје за куповину чистијих аутомобила.
Према Европском удружењу произвођача аутомобила (АЦЕА), 21 од 27 држава чланица ЕУ нуди пореске олакшице при куповини аутомобила са ниским емисијама угљеника, док двадесет нуди новац за помоћ при куповини.
Подстицаји у Румунији 11.500 евра
Људима који купују електрично возило Румунија нуди чак 11.500 евра. Белгија има подстицаје за службене аутомобиле, који чине највећи део продаје нових аутомобила и служе као "цевовод" за тржиште половних аутомобила које више људи може да приушти.
Италија и Шпанија доприносе трошковима инфраструктуре за пуњење електричних возила. Француска нуди бонус од 5.000 евра за куповину и ослобађа електрична возила од казни на основу тежине.
"Није савршено, али оно што Французи раде заиста иде у правом смеру“, рекла је Полишчанова.
У покушају да убеди сиромашнија домаћинства да користе електричне аутомобиле, Француска је објавила планове за шему социјалног лизинга која би омогућила "онима којима је најпотребније“ да изнајме електрични аутомобил за 100 евра месечно.
Влада је посебно опрезна према зеленим политикама које повећавају трошкове за сиромашнија домаћинства након што је покушај повећања пореза на гориво 2018. изазвао нереде и довео до покрета протеста "жутих прслука“.
Француски председник Емануел Макрон, који је говорио о тој шеми пре избора прошле године, тек би требало да изнесе конкретан план како ће то функционисати. Али, политички сигнал је већ подстакао неке француске произвођаче аутомобила да пређу на мале и јефтине електричне аутомобиле, уместо на тешке и скупе, рекла је Полишчанова.
Немачка влада смањила субвенције
У међувремену, Немачка влада смањила је субвенције за електрична возила пошто је број људи који их купују растао.
"Није одрживо давати субвенције као што смо то чинили у прошлости, а такође није ни социјално фер јер сви у Немачкој, сваки порески обвезник, плаћа ову транзицију, чак и ако немају аутомобил”, рекао је Хохфелд.
Немачка је највећи европски загађивач и тржиште аутомобила. Иако опорезује власништво аутомобила и даје изузеће за електрична возила, не опорезује куповину аутомобила, моменат у ком потрошачи одлучују да ли ће купити возило.
Било би праведније опорезовати возила на месту куповине и кроз то субвенционисати електрична возила, навео је Хохфелд.
"Зашто би медицинска сестра плаћала електрично возило зубара који је у стању да купи велики СУВ уз субвенције. То није поштено. Али, ако би адвокат који купује аутомобил са мотором са унутрашњим сагоревањем платио за зубара који купује електрично возило, рекао бих да је то у реду", истиче Хохфелд.
Марк Луерс, генерални директор онлајн платформе Carwow, рекао је да се немачко тржиште аутомобила "преокренуло" од рата у Украјини, при чему је потражња за електричним аутомобилима посебно патила од растуће инфлације и пада субвенција.
Проблем са инфраструктуром и пуњачима
Поред цене возила, додао је Луерс, "две највеће бриге купаца електричних возила у Немачкој су инфраструктура за пуњење и цена струје”.
Само седам земаља ЕУ нуди подстицаје за инфраструктуру за пуњење, наводи АЦЕА.
Да би се повећала употреба електричних аутомобила, важна је количина различитих политика, као и квалитет, рекла је Грација Брукман, истраживач енергије на Универзитету у Берну.
У Норвешкој, на пример, где је девет од десет нових продатих аутомобила електричних или хибридних, влада је обезбедила низ подстицаја за електрична возила још током деведесетих, које је касније укинула.
Поред пореских олакшица, влада је понудила бесплатан паркинг, приступ трајектима и право вожње аутобуским тракама.
То је помогло владама да пронађу прави избор за сваку особу, рекао је Брукман.
"Што више политика имате, то ће укупна емисија вашег возног парка временом бити нижа", казaо је Брукман.
Коментари