Мотори са унутрашњим сагоревањем опстаће у ЕУ, али е-гориво ће заменити дизел

Порше је спасен. И након 2035. ће возила тог произвођача бити одобрена, уколико користе такозвана синтетичка, односно е-горива. Посебан немачки пут и "много буке ни око чега“.

Мотори са унутрашњим сагоревањем опстаће у ЕУ, али е-гориво ће заменити дизел Мотори са унутрашњим сагоревањем опстаће у ЕУ, али е-гориво ће заменити дизел

Аутомобилима са моторима са унутрашњим сагоревањем полако се ближи крај: министри енергетике земаља Европске уније одобрили су закон којим се од 2035. године одобрава само регистрација аутомобила који не емитују гасове штетне по климу. Гласање које у законодавном процесу важи за формалност, одложено је на неколико недеља – због приговора Немачке.

Немачка влада, тачније министар саобраћаја, либерал Фолкер Висинг (ФДП), захтевао је појашњење како би и након 2035. године могли да се региструју нови аутомобили који немају електро-моторе, већ моторе са унутрашњим сагоревањем, а који користе искључиво синтетичка, односно е-горива.

Закон се неће мењати

Иако је то било омогућено и првобитним текстом закона из јуна 2022. године, према оцени немачке стране то није било довољно јасно. Из тог разлога, надлежна Комисија ЕУ је са немачком владом постигла договор о додатном појашњењу којим се изричито одобравају возила на е-горива. Та горива се у великој мери сматрају климатски неутралним, уколико се производе струјом добијеном из обновљивих извора енергије. Међутим, литар тог горива би могао да кошта од седам до осам евра. На тексту закона о возилима с нултом емисијом штетних гасова ниједно слово није промењено, саопштили су званичници ЕУ у Бриселу.

Кроз допуну закона, споменуто изузеће требало би да постане правно обавезујуће. Уколико би Европски парламент одбацио тај такозвани "делегирани правни акт“, Европска комисија би онда прешла на план Б. То би онда захтевало покретање новог законодавног процеса који би могао да потраје неколико година и који, према мишљењу званичника ЕУ, не би био готов пре 2026. године.

"Тврд орах“

Многи министри енергетике нису имали разумевање за немачко изузеће за моторе са унутрашњим сагоревањем. Шведска министарка Еда Буш, која председава саветом министара, рекла је да су немачке примедбе биле "тврд орах“. И додала:

"Драго ми је што је ЕУ кренула на амбициозан пут, окренут будућности и ка укидању аутомобила који користе конвенционална горива.“

Европска комисија се нада да ће поступак немачког министра саобраћаја Висинга, који је у последњем тренутку зауставио законодавни процес, остати изолован случај. Уколико се добије сагласност, важно је да на њу може да се рачуна. Немачка влада није била у потпуности сложна по том питању, али је још у новембру дала сагласност. Политичар странке ФДП ту одлуку онда је повукао у фебруару.

"Много буке ни око чега“

Министар енергетике и саобраћаја Луксембурга Клод Турмес (Зелени) критиковао је немачко инсистирање на е-горивима за аутомобиле након 2035. године, као "много буке ни око чега“. Та врста погона је скупа и створена је само за богате возаче спортских аутомобила.

„Невероватно је да смо ми у Европи морали недељама да трпимо бол ФДП-а. То је била политика за возаче Поршеа и богате. Прилично је апсурдно то што се тамо дешавало“, изјавио је Турмес на маргинама Савета министара у Бриселу.

Немачка Странка слободних демократа (ФДП) остварила је слаб резултат на изборима и морала је да покаже да је још увек ту, сматра Турмес. То што је председник те странке, немачки министар финансија Кристијан Линднер, страствени возач Поршеа, у овом контексту је свакако случајност, задиркују посматрачи из Брисела.

Немачки министар саобраћаја Висинг тврдио је да аутомобилској индустрији не треба говорити како да се постигне циљ нулте емисије штетних гасова. Политичари морају бити "технички неутрални“. На тржишту би се ионако пробила најбоља технологија, било да је реч о електричним возилима с батеријима или моторима са чистим сагоревањем. Висингов курс оштро су критиковали и коалициони партнери. Министар привреде Роберт Хабек из странке Зелених рекао је да је драма са моторима са унутрашњим сагоревањем наштетила немачком кредибилитету у ЕУ.

Без изузетака за биогорива

Потпредседник Европске комисије задужен за заштиту климе Франс Тимерманс, који се недељама препирао с Фолкером Висингом, поздравио је коначну одлуку министарки и министара.

"Европска унија је предузела важан корак ка мобилности без емисија. Правац је јасан: од 2035. године аутомобилима и комбијима више неће бити дозвољено да емитују издувне гасове“, написао је Тимерманс на Твитеру.

Италијанска влада затражила је изузеће и за возила која као погон користе биогорива произведена од биљака. Међутим, Европска комисије је то одбацила уз аргумент да биогорива нису климатски неутрална, јер њихова производња ослобађа угљен-диоксид. С друге стране, синтетичка горива (е-горива) би приликом производње везивала угљен-диоксид, који би се поново ослобађао током сагоревања у мотору. Европска комисија, међутим, признаје да климатски потпуно неутрална е-горива још нису на тржишту.

Следећи спор: "Обновљива“ нуклеарна енергија

Поред укидања мотора са унутрашњим сагоревањем, министарке и министри енергетике разговарали су и о снабдевању гасом за предстојећу зиму. Било је речи и о реформи тржишта електричне енергије и новим ценама.

Нови спор се већ назире: Француска инсистира на томе да се нуклеарна енергија која се користи за производњу е-горива или водоника, прогласи обновљивом, одрживом и пожељном за финансирање.

Аустрија и Луксембург су против, јер нуклеарна енергија такође долази из фосилних извора, а изградња нуклеарних електрана ослобађа велике количине CО2. Сада се поставља питање да ли ће Француска следити немачки пример и као велика чланица ЕУ такође имати посебних жеља?

"То је проблематична тачка за Француску и њене партнере, још нисмо толико далеко“, рекла је у фебруару француска министарка енергетике Ањес Паније-Ринаше.

субота, 16. новембар 2024.
5° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње