петак, 19.08.2022, 11:00 -> 12:07
Извор: РТС
Аутор: Иља Мусулин, дописник РТС-а из источне Азије
Тојота, со на отворену рану изневерених коопераната
Највећи јапански (и светски) произвођач аутомобила последњих месеци је био присиљен да, у више наврата, смањи број возила која намерава да произведе у фискалној 2023, што је у Јапану, по први пут у историји те чувене компаније, проузроковало озбиљну кризу поверења међу њеним кооперантима.
По писању тиражног јапанског економског часописа Тојо кеизај, врх "Тојоте" је прошлог октобра, у оптимистичком уверењу да ће током 2022. календарске године снабдевање полупроводницима бити побољшано, а проблеми везани за корону превазиђени, оценио да ће купци отворити своје новчанике и потражња за аутомобилима знатно порасти, због чега је формулисао идеју о производњи чак дванаест милиона возила, што би био далекo најбољи резултат у историји светске аутомобилске индустрије.
У јануару је руководство јапанског гиганта кориговало тај број, умањивши га за милион.
И даље је, међутим, план био да се, упркос несташици чипова, паду потрошње услед економске неизвесности проузроковане ковидом и инфлаторним кретањима насталим упумпавањем новца у сврху спасавања привреде, у фискалној 2023. (која је почела 1. априла ове календарске године) произведе највећи број возила до сада, како би се утврдио трон доминантног светског произвођача.
У мају, међутим, тај план је даље осетно ревидиран надоле, па је нови циљ за фискалну 2023. годину 9,7 милиона возила.
И производни циљ за последње трoмесечје фискалне 2022. (односно, прва три месеца ове календарске године) био је ревидиран три пута.
Мегаломански план?
Битан мотив за размишљање о светском рекорду од дванаест односно једанаест милиона возила био је покушај да се реши проблем нагомиланих наруџбина.
Поремећаји у снабдевању услед пандемије, али и "Тојотин" систем ефикасне производње који елиминише вишкове, односно, не оставља произведене аутомобиле да узалуд седе непродати по паркинзима и складиштима, већ чини све да их направи тачно на време у складу с потражњом, учинили су да након наглог опоравка потражње који је уследио после ширења вакцинације и слабљења вируса компанија купцима широм света који су наручили њена возила остане дужна чак два милиона јединица.
То је десет пута више него у нормалним условима.
С обзиром на то да је у фискалној 2022. години група "Тојота" произвела нешто мање од девет милиона четвороточкаша, идеја да се крене на испуњење циља од 12, односно, 11 милиона возила подразумевала је значајно повећање производње и стога изненадни, велики кадровски и материјални терет за плећа коопераната, који је неке од њих нагло присилио на инвестиције у проширење капацитета и запошљавање.
Међутим, када је услед украјинске кризе знатно поскупело гориво и наступила инфлација која поскупљује производњу и снижава куповну моћ становништва широм земаљске кугле, постало је извесно да ће се производња закомпликовати, а потражња за возилима опасти, па је "Тојота" објавила ревизију на испод десет милиона јединица. То умањење значи да ће многи њени кооперанти имати озбиљне проблеме да поврате своје инвестиције.
Узроци лутања
И док су кооперанти приклештени, сама "Тојота" због пада производње, који је видан, не трпи финансијске потешкоће. Штавише, компанија је у фискалној 2022. (која се завршила 31. марта ове календарске године) остварила рекордни нето профит од 2,85 билиона јена (23 милијарде америчких долара).
Међутим, тај профит у великој мери је проистекао из тога што је јапанска валута на најнижим нивоима у односу на долар у последњих четврт века, што изразито извозно оријентисаној компанији која велики део прихода убира у иностранству у доларима и еврима прилично одговара.
Просто речено, "Тојота" тренутно зарађује много више по продатом возилу, тако да је смањење производње (и продаје) за сада не дотиче.
То је донекле иронична чињеница која делује као со на отвореној рани изневерених коопераната, који сада сумњају у моћ "Тојоте" да реално процени потребе тржишта и способности ланца снабдевања.
Домаћи новинари специјализовани за праћење тог стуба јапанске економије верују да је узрок (несвакидашњих) учесталих корекција производног циља пре свега то што је компанија изгубила моћ прикупљања и анализирања информација на којима се заснивају предвиђања трендова у снабдевању и процене у вези са тим колики је број возила могуће направити.
Јапански познаваоци прилика у "Тојоти" још један узрок лутања компаније у вези са обимом производње виде у прејаком лидерству генералног директора Акија Тојоде, праунука оснивача компаније, који се на тој функцији налази пуних 13 година.
Под палицом Тојоде, компанија је у више наврата заузела прво место у свету по годишњем обиму производње и продаје и пребродила изазове као што су последице светске финансијске кризе из 2008. или поремећаји у снабдевању изазвани ударом великог цунамија 2011. године, који је на североистоку Јапана усмртио око 18.500 људи.
Њему се, међутим, сада замера да је одбијајући сугестије себи подређених руководилаца створио атмосферу у којој менаџери који имају детаљнији увид у стање ствари на терену немају храбрости или воље да се супротставе његовим плановима.
Редукцији производње у групи "Тојота" у овој фискалној години, поред глобалних економских проблема као што су инфлација и несташица чипова, допринеће ковид закључавање кинеског града Шангаја и скандал у вези са намештањем параметара као што су потрошња горива и количина штетних честица у издувним гасовима у јапанској фабрици камиона "Хино", која је од 2001. у саставу "Тојоте" и у Земљи излазећег сунца држи највећи удео у тржишту тих транспортних возила – ради решавања тих проблема њихова испорука је заустављена до даљег.
Коментари