четвртак, 23.01.2020, 06:35 -> 06:38
Извор: РТС
Аутор: Александар Петровић
И у Србији се лупа о насиљу, силеџијству и преступништву
Век и по развоја музике у Србији из угла лексикографије...
МУЗИКА. Вук Караџић у свом Српском рјечнику није помињао музику.
А иначе, музиком је називао музичке инструменте.
Тако у једном писму каже: „Зна врло добро ударати у клавир и друге којекакве музике.“
Данас се музиком ретко именује музички инструмент, само као локализам у говорима Баније и Кордуна, и тада се обично односи на хармонику.
БУБАЊ. Још од XII века од музичких инструмената у нашој средини издвајају се гусле, бубањ, пиштаљка, свирала.
Етнолог Андријана Гојковић наводи како на бубањ „наилазимо не само на средњовековним фрескама већ и у неким писаним изворима из XIII–XV века“.
Тако су се, на основу података из Српског рјечника, инструменти могли поделити на ударачке, дувачке и жичане.
А где је сврставан клавир?
КЛАВИР. Разни европски народи не користе глагол свирати када је у питању клавир, већ глагол у чијој је основи игра.
Тако ће на француском бити jouer du piano, на руском играть на рояле, на енглеском to play the piano, а на немачком das Klavier spielen.
Клавир је у Србији, у Вуково време, сврставан у ударачке инструменте.
Речник САНУ доноси пример из 19. века: „Чита новине и романе, зна нешто и француски, пјева и лупа по штогод на клавиру.“
Као што видимо, по клавиру се прво лупало. А онда?
„А гле, клавир? А зар ти знаш клавирати?“, пита Јаков Игњатовић и лупати замењује глаголом клавирати.
А како је данас?
СВИРАТИ. Уз овај глагол падеж допуне зависи од инструмента.
Каже се свира у фрулу, али свира на хармоници, на клавиру...
Значи некада смо лупали на клавиру, а сада свирамо на клавиру, али не можемо „свирати клавир“.
У Речнику Матице српске каже се да можемо свирати гитару, али боље је свирати на гитари. А шта? Рокенрол.
РОКЕНРОЛ. На енглеском је гock-and-гoll. Значи више не лупамо, сада се „љуљамо и ваљамо“.
Прво смо писали рок-ен-рол, а онда избацили цртице, све спојили.
Тај назив нас ипак асоцира на „популарну музику раних 50-их година ХХ века у САД, насталу укрштањем разних музичких праваца“.
Данас кажемо само рок, то је и врста модерне плесне игре, а Речник Матице српске доноси Политикин пример из 1958: „Играли смо... слободније. Нешто као рок, није био прави рок.“
ЏАЗ. Речник МС доноси и пример историчара уметности Милана Кашанина: „Џаз онеми, жене се збију, а људи се сврстају у два глатка реда.“
Па „џаз-банд је трештао.“
У Транскрипционом речнику може се наћи за енглеска имена Chazz, Gazzara и Hazzard транскрипције Чаз, Газара и Хазард, па је језички оправдано да jazz буде џаз...
... а да band буде банд.
Али, пошто Срби свако енглеско „а“ читају као „е“, уместо банда добили смо бенд, а уместо џаза...
ЏЕЗ. То је музички стил настао под утицајем црначких мелодија и песама, у коме преовлађују дувачки инструменти и удараљке и који се обичио заснива на импровизацији.
Може да означава и оркестар који изводи такву музику.
Матичин речник наводи и пример из Политике 1972: „Џез је трештао, њен муж је весело причао.“
ЏЕЗИСТ(А). Шта то значи?
„Још није познато зашто... би се сликали сви познати и мање познати џезисти“, пише загребачки ВУС 1973.
То је свирач џеза или члан џез оркестра, тај облик доносе и стари и нови Речник Матице српске, али данас нико не би тако рекао.
Тек Речник страних речи и израза Клајн–Шипка доноси облик џезер.
РИТАМ И БЛУЗ. Према Речнику страних речи и израза Клајн–Шипка, то је врста музике пореклом из џеза.
Настала је 50-их година XX века међу афроамеричким становништвом; има наглашене ритмичке елементе, претходи соулу, фанку.
Може се писати и ритам енд блуз (енглески rhуthm and blues).
ГАНГСТА-РЕП. Речник новијих англицизама Вере Васић, Твртка Прћића и Гордане Нејгебауер забележио је овај правац у реп музици.
Реп је стил у популарној музици који су крајем 70-их година ХХ века развили диск-џокеји и урбано црно становништво у САД.
А гангста-реп је реп музика с текстовима о насиљу, силеџијству, преступништву.
Аутори Речника су примером: „Познат је по томе што се од почетка изјаснио против гангста-репа“, показали да баш и нису љубитељи те врсте музике.
БИТ. У Речнику стоји да је то „снажан и доминантан ритам у популарној музици“.
Забележен је и пример: „У првом плану је конкретни бит бубња.“
Еволуција музике? Пре века и по било је лупање, а сада је „конкретни бит бубња“.
Нисмо далеко одмакли. Тако су бар забележили речници.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар